Is thuisweken een thema waar de politiek zich mee bezig dient te houden en er wetgeving moet volgen? Ik vind van niet. Als werkgever heb ik hier ook mee te maken. Bij ons is het nieuwe werken toegestaan en hebben wij ervoor gezorgd dat de it hierop is ingesteld.
Veel bedrijven zullen al een manier van werken buiten het kantoorgebouw hebben. Of men heeft een vpn-verbinding waarmee medewerkers toegang hebben tot mail en de server, of zij gebruiken webmail. De trend is al jaren dat veel meer (zakelijke) klanten toegang krijgen tot systemen en dat veel activiteiten dus toch al verlegd worden naar buiten de gebruikelijke werktijden. Dit heeft impact op de ondersteunende organisatie en ondersteunende processen.
Veel bedrijfsapplicaties zijn nu wel toegankelijk voor werken buiten de kantooromgeving, echter vermoed ik dat deze nog niet ingericht zijn om vanaf iedere plek op ieder moment activiteiten te verrichten op een manier dat de organisatie continuïteit kan blijven bieden aan de klanten. Een mogelijk probleem is dat de softwareleveranciers vaak nog een grote achterstand hebben als het gaat om medewerkers en klanten op verschillende manieren toegang te geven om activiteiten uit te voeren. Deze achterstand is mogelijk een grote beperking voor bedrijven die wel invulling zullen moeten geven aan deze wetgeving.
Mentaliteitsverandering
Jarenlang zijn de it-leveranciers bezig geweest met het leveren van meer functionaliteit, met nog meer schermen met als resultaat dat deze oplossingen groot, log en zwaar zijn. De mentaliteit bij it-leveranciers die al jaren meedraaien, is vaak nog gericht op zoveel mogelijk functionaliteit in de oplossing verwerken. En nu moet men de ommezwaai maken naar lichtgewicht, snelle applicaties die op ieder apparaat, waar men maar wil, en wanneer men maar wil, gebruikt kunnen worden.
Bedrijven zoals Salesforce.com hebben dit zien aankomen, maar hadden geen legacy waar zij rekening mee hoefden te houden. Voor andere it-leveranciers is dit een honderdtachtig graden switch in denk- en werkwijze. Dat vergt tijd en mentaliteitsaanpassing. Daarom zou de politiek ondernemers wel dwingen snel beslissingen te maken en is het nog maar de vraag om de it-leveranciers dit zo snel voor elkaar kunnen krijgen. Het zal de Nederlandse it-leverancier niet ten goede komen om door dit soort wetgeving het Nederlandse bedrijfsleven van nieuwe applicaties te moeten voorzien in slechts een maand of vijf tijd.
Maar ik denk dat een verandering van mentaliteit binnen bedrijven, waar thuiswerken nog niet toegestaan is, nog een grotere aanpassing vraagt. Deze aanpassing zal ook veel tijd vragen. Bedrijven moeten gaan sturen op output in plaats van input. Heeft de Nederlandse politiek in de gaten hoeveel veranderingen dit vergt op allerlei fronten? Flexwerken is een goede usp (unique selling proposition) op de arbeidsmarkt voor een bedrijf, helpt het file probleem en biedt voordelen, maar gedwongen iedereen het recht geven op flexwerken binnen een tijdsbestek van enkele luttele maanden vergroot de druk op het bedrijfsleven terwijl het bedrijfsleven juist nu bezig is om zich uit een recessie te werken.
Helemaal mee eens. Ik spreek alleen uit ervaring dat dit bij sommige organisaties nog uit den boze is.
Het lijkt mij toch dat de politiek wel wat belangrijkers te doen heeft dan bedrijven lastig te vallen met zaken die ze prima zelf kunnen organiseren.
Wat een onzin dat afhouden onder het mom van we kunnen het zo snel niet goed regelen. Komop mensen, wees pragmatisch. Altijd maar die moeilijk, moeilijk houding. En politiek heeft wel wat belangrijkers te doen? Dit gaat toch ook over een oplossing voor de file problemen.
Het wordt de hoogste tijd dat de mogelijkheid tot thuiswerken wordt afgedwongen, desnoods met ingang van 1 januari 2015. Of te beginnen met bijvoorbeeld overheidsinstellingen!
Laten we “thuiswerken” even rationaliseren:
Niet op kantoor werken heeft meerdere kenmerken:
A) Technisch: Hoe regel je de toegang & veiligheid van bij het bedrijfsnetwerk en applicaties komen. Ofwel ontsluiting
B) Organisatorisch: Hoe zorg ik qua organisatie stijl dat het mogelijk is dat mensen niet meer op vaste locatie werken. Maar ook welke rekenregels, vergoedingen, gebruik eigen apparaten veranderen als ik op afstand werken toesta?
C) Sociaal: Wat is de impact op de werknemer zelf, hoe zorg ik als organisaitie dat de medewerker zich goed voelt, prive en zakelijk niet te veel in elkaar overlopen. Welke gedragsregels verwacht ik van mederwerkers onderling (winkelen tijdens kantooruren?)
D) Juridisch: Wat verandert er aan mijn contracten, richtlijnen zodat een organisatie nog wel via de regels werkt en er “controls” zijn of deze regels ook gehandhaafd worden. Welke rechten heeft een werknemer? En heeft iedere werknemer automatisch dat recht?
Artikelen die A t/m D vermengen maken het nodeloos ingewikkeld.
De titel suggereert dat het over D gaat, maar vervolgens gaat de inhoud vooral over A.
Persoonlijk denk ik niet dat je thuiswerken moet reguleren. Welk probleem los je daarmee op? En welke problemen creëer je ermee? Je krijgt allemaal grijs gebied en dalijk draait het erop uit, dat het niet alleen een recht wordt, maar ook nog eens een plicht!
Als iemand thuis wil werken en het mag niet, dan ben je vrij om elders te solliciteren.
Techniek is vaak niet de bottleneck in mijn beleving.
@ Henri,
Zit wat in.
Er zijn 2 type bedrijven die thuiswerken niet toestaan. De organisaties die het technisch niet kunnen ondersteunen. Ik deel je mening dat dit er steeds minder worden.
En de organisaties die nog een ouderwets beleid voeren. Er lopen nog genoeg managers rond die denken dat als je op kantoor bent, dat ze dan meer controle hebben op je productiviteit.
Ben het helemaal eens met Henri. Techniek is zelden de bottleneck.
Niet al het werk en niet iedere organisatie is geschikt. Plus, het kost ook wat! Dit laatste kan je trachten te veranderen, dat eerste niet.
In aansluiting hierop:
*Bij diverse Financiële instellingen werken mensen die geld tussen rekeningen sluisen, door middel van computersystemen. Hoe garandeer ik de veiligheid van zulke medewerkers thuis? Zij kunnen thuis overvallen worden en met een pistool op hun hoofd gedwongen worden geld over te maken naar de Kaaimaneilanden oid. Ik heb die mensen liever op kantoor.
*In het kader van o.a. Agile werken, smeden we teams die nauw moeten samenwerken. Het kan niet zo zijn dat iemand omwille van het recht op thuiswerken niet komt opdagen, terwijl het team hem/ haar wel fysiek nodig heeft. We hebben wel techniek om dit op te vangen, maar die is niet altijd ideaal. In veel situaties is persoonlijk, face-to-face contact gewoon beter.
*Ik heb gezien dat velen thuiswerken stiekem zien als een vaste vrije dag waarop ze bereikbaar zijn. Dus men werkt altijd op dag x thuis. Dit merk je wanneer je een team samenstelt en vraagt om op een andere dag thuis te werken of alleen op dagen/ momenten dat het echt kan (het mag dan dus ook meer dan een dag per week). Je moet goed nadenken waarom jij of iemand anders mag/ kan/ moet thuiswerken. Wat is het doel en wat levert het op.
*Thuiswerken draait om vertrouwen. Vertrouw ik erop dat mensen doen wat ze moeten doen, zonder dat ik ze continue in de gaten houdt? Niet iedere manager is hiertoe in staat. Maar ook niet iedere medewerker heeft de discipline om thuis te doen wat hij/ zij moet doen. Output based werken kan hierbij wel ondersteunen en e.e.a. inzichtelijk maken. Maar het zal niet bij iedereen helpen.
Kortom, een riicuul plan om dit wettelijk vast te stellen. En ik dacht ook dat we juist minder regeltjes wilden met zijn allen…
@ Pascal,
Enerzijds heb je gelijk maar je zal je verbazen hoeveel organisaties dit nog afhouden. Op politiek niveau kunnen er natuurlijk wel richtlijnen opgesteld worden dat bijvoorbeeld een bepaald percentage van de werknemers deze mogelijkheid moeten hebben. Dit is beter voor het fileprobleem en ook nog eens beter voor het milieu ook.
Recht op…. , dat gaat nooit werken, wel wanneer er goede faciliteiten en functies zijn, waardoor er efficiency voor de werknemer en de organisatie ontstaat. Dan is tevens als wisselwerking “het recht op” niet meer nodig….
In deze context is het juist gewenst dat de politiek zich hier mee bezighoud. De aanleiding is nl. niet het willen bemoeien met de bedrijven maar het willen helpen van mensen die stuk lopen tegen de onwillendheid van bedrijven. Dat heeft niet alleen invloed op die personen maar ook op hun directe omgeving en valt dan onder het kopje welzijn.
Overigens was het wetsvoorstel als ik het goed heb niet uitermate dwingend maar meer in de trand dat een werkgever moet kunnen beargumenteren waarom thuiswel wel of niet mogelijk was.
In het geval van een stratenmaker wordt dat moeilijk maar als iemand haar documentjes in office 365 zit te tikken maakt het weinig uit toch?
Bij ons in het Limburgse bestaat er iets dat wij internet noemen, de rest van Nederland kent deze techniek kenlijk nog niet.
Ik heb een aantal jaren veel thuis gewerkt.
Totdat men mij liet weten dat dit voor een aantal zaken toch een behoorlijke drempel opleverde.
Welnu lang in de file gestaan dat is het ook niet echt.
De gulden middenweg ligt toch ergens in het midden.
Ik kon dit overigens allemaal prima met mijn Brabandse werkgever bespreken.
Daar staat tegenover dat in de randstad kenlijk nog geen internet is uitgevonden (blijkt ook wel dat bij ons al bijna overal glasvezel ligt terwijl het in Amsterdorp kenlijk nog niet is uitgevonden)
Als de nood aan gekwalificeerd personeel zodanig is dat deze elders vandaan gehaald moet worden, dan komt thuiswerken vanzelf om de hoek kijken, daar kan de politiek zich beter niet mee bezighouden.
Elk excuus tegen thuiswerken wordt overigens direct ondermijnt zodra men begint over outsourcing.
Waarom ik liever niet heb dat de overheid zich met dit soort zaken bezighoud ? welnu… trouwe Computable lezers weten dat alles op automatiseringsgebied waar de overheid zich mee bemoeit uitdraait op een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duuuuuuuuuuuur fiasco… liever niet dus.