De beursgenoteerde ict-dienstverlener ICT Automatisering uit Barendrecht organiseert de eigen activiteiten sinds het begin van 2013 in zogeheten verticals, gespecialiseerde producten en diensten die zich richten op één branche. Het bedrijf telt nu vier dergelijke business units: Auto-industrie, Logistiek, Industriële Automatisering en Machinebouw. Onder die laatste eenheid vallen ook de sectoren Zorg en Energie.
De indeling naar branches moet ict-dienstverlener ICT Automatisering een duidelijker gezicht geven bij klanten. Dat moet er ook toe leiden dat oplossingen meerdere keren worden verkocht binnen dezelfde branche. ‘De kennis uit de verticals moet wel horizontaal binnen het bedrijf worden gedeeld’, benadrukt ceo Carlo D’Agnolo. ‘Want technologie uit de ene branche kan prima worden ingezet in een andere branche.’ Naast de brancheorganisaties wordt overigens apart verslag uitgebracht over de deelnemingen in verkeersautomatiseerder InTraffic (50 procent) en opleider Improve Quality Services (90 procent).
De sectoren Zorg en Energie hebben nu nog een te kleine omvang om aparte als vertical te worden gezien. Daarom worden zij onder Machinebouw meegenomen. ‘Deze sectoren hebben de potentie een zelfstandige business unit te worden. Voorlopig verkeren zij nog in de incubatorfase’, zegt D’Agnolo. Onder Energie valt onder andere alles wat te maken heeft met slimme elektriciteitsnetwerken, zogeheten smart grids. Daarvoor verwacht ICT Automatisering dat de vraag in de komende twee tot vijf jaar sterk zal groeien. Tot en met 2012 rapporteerde ICT Automatisering aan de hand van de prestaties van de belangrijkste organisatieonderdelen: ICT Nederland en ICT Duitsland.
Auto-industrie
Met de belangrijke busines unit Auto-industrie gaat het binnen ICT Automatisering nog niet zo best, ondanks een aanzienlijk herstel in de eerste helft van 2013 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf levert onderdelen van infotainmentsystemen, telematica-onderdelen en andere elektronica aan de auto-industrie. Daarbij gaat het om afnemers als Volkswagen, Audi, Porsche en Daf, maar ook toeleveranciers van auto-onderdelen als Bosch. In Nederland was vooral in het eerste kwartaal sprake van een hoge bezettingsgraad, maar in Duitsland viel de bezettingsgraad nog steeds erg tegen. ‘De markt blijft wispelturig. Autofabrikanten en onderdelenleveranciers besteden steeds meer pakketten werkzaamheden uit. Een trend die voor ons niet ongunstig hoeft te zijn’, zegt D’Agnolo.
Logistiek
In de logistieke sector levert ICT Automatisering managed services, supply chain management en webportals. Afnemers zijn transportondernemingen, havenbedrijven en postbedrijven. Hier steeg de toegevoegde waarde met 11,5 procent door een hogere bezettingsgraad, waardoor het aantal bankzitters flink daalde.
Industriële Automatisering
In deze sector levert ICT Automatisering software voor het beheren van primaire processen binnen riool- en drinkwaterzuiveringsinstallaties en fabrieksprocessen. Afnemers zijn semi-overheidsinstanties als Rijkswaterstaat, provincies en waterschappen, veevoer- en levensmiddelenfabrikanten en de chemisch industrie. Binnen deze business unit, die naar tevredenheid draaide, werken iets meer dan honderd man. ‘Als vertical is dit bedrijfsonderdeel aardig volwassen’, stelt D’Agnolo.
Machinebouw
Hier gaat het om de ontwikkeling van software en hardware, zogeheten embedded software, kalibratiesoftware en allerhande machinebesturingssystemen. De onderdelen Zorg en Energie ontwikkeling zich in lijn met de verwachtingen, het eerste halfjaar werd met een bevredigend resultaat afgesloten. Hoge verwachtingen zijn er in de zorgmarkt van de ontsluiting van beelden, zoals röntgenbeelden, via mobiele Android-apparaten.
Deelnemingen
De ict-trainingsdochter Improve Quality Service heeft te maken met een terugval in de vraag, doordat klanten bezuinigen op training en opleidingen. ‘Deze markt is in Nederland met 30 procent gekrompen, het is en conjuncturele dip. Zodra de economie weer aantrek zal het resultaat van deze deelneming snel verbeteren’, zegt D’Agnolo.
InTraffic is een joint-venture met ingenieursbureau Movares, waarin ICT Automatisering een belang heeft van 50 procent. Het bedrijf levert verkeerssystemen voor onder andere treinemplacementen en wil ook actief worden buiten het railvervoer. Omzet en winst ontwikkelen zich ‘netjes en positief’, aldus de ceo.
ICT Automatisering
Cijfers per business unit (in mln. euro)
Omzet |
Bedrijfsresultaat |
|
Machinebouw |
13,9 |
1,3 |
Autoindustrie |
9,7 |
-0,6 |
Industriële Automatisering |
7,2 |
0,7 |
Logistiek |
4,5 |
0,4 |
Improve Quality Service |
1,6 |
0,1 |
Overige (InTraffic) |
2,5 |
0,08 |
Totaal |
39,6 |
1,9 |