De spoorwegvakbond FNV Spoor vraagt in een brief aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen om een zogeheten source code review. Dat is volgens de vakbond de oplossing om de aanhoudende problemen op te lossen met de handcomputer Railpocket die tienduizend NS-medewerkers dagelijks gebruiken. De softwarereview zou moeten worden uitgevoerd door technische experts van de leverancier van de handcomputer, de Zweedse hardwarefabrikant Handheld.
Het gaat in de brief van FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis aan de directie van NS Reizigers om een ‘dringend advies’. De zogeheten source code review is volgens FNV Spoor ‘de beste manier om op korte termijn de gebruikerservaring van de Railpocket op het gewenste niveau te krijgen. Wie anders dan de fabrikant van de hardware kan u het beste helpen de softwareproblemen in relatie tot de hardware op te lossen.’
De eerder aangekondigde vervanging van het apparaat door een smartphone-achtig apparaat wordt door de vakbondsleden afgedaan als ‘doormodderen tot de afschrijvingsperiode in 2016’ is verstreken. ‘Dat vinden wij zeer onverantwoord en onwenselijk voor de gebruikers van de Railpocket’, oordeelt de bond.
In de brief missen de vakbondsleden heldere deadlines en concrete toezeggingen. Voor de langere termijn ondersteunt de bond de toezegging van de directie de Railpocket te vervangen door een soort smartphone. De oorzaak van de problemen ziet de vakbond in het uitschrijven van een separate aanbesteding voor de software, die de door de fabrikant meegeleverde software moest vervangen. ‘Dat is vragen om moeilijkheden’, constateert de vakbond.
Pilot
Eerder liet NS-directeur Vervoer Wim Fabries de vakbond weten nog in het najaar van 2013 een pilot te starten om de technische mogelijkheden te verkennen voor een vervanger van de huidige Railpocket. Daarna zou de besluitvorming binnen de directie kunnen beginnen, waarna de procedures voor de aanschaf zou kunnen worden gestart.
In de zomer van 2013 hield FNV Spoor een onderzoek onder zijn leden over het functioneren van de Railpocket. In een korte periode kwamen meer dan driehonderd klachten bij de bond binnen. Dat was reden voor de vakbond om bij de NS-directie aan te dringen op snelle vervanging van het apparaat.
Deze ‘pocket Fyra’ affaire komt nogal genant over. Wellicht dat de actie van FNV Spoor overdreven lijkt maar feitenlijk geven ze alleen de boodschap door van het NS personeel zelf.
Overigens zal een code-review wel wat kunnen uitmaken maar gezien de problemen lijkt het er eerder op dat het hele traject een zoveelste ICT mislukking is waarbij goedkoop duurkoop blijkt te zijn. Te beperkte hardware waarbij verwacht werd dat er het maximale uit gehaald kon worden door een extra blik developers open te trekken?
Tip van de dag: In dit soort gevallen betrek de partij die er het meeste van weet. Dus de bouwers van de hardware zelf. (En als die zeggen dat het niet kan, dan kan het ook niet en heeft aanmodderen geen enkele zin.)
Wellicht een idee om degene die ooit het project heeft bedacht en zeer sucsesvol wist in te voeren, te vragen om advies.
En ja… stap eens af van het idee dat schooljongens dergelijke software moeten kunnen ontwikkelen.
Bijzonder dat een vakbond nu ook over IT Strategische platform keuzes uitspraken aan het doen is.
FNV Spoor wil gewoon dat het NS-personeel goed haar werk kan doen!
Valt dit wel de verantwoordelijkheind van een vakbond?