Ingrijpende technologische ontwikkelingen, zoals de consumerization van it, zorgen voor de nodige uitdagingen voor it-beheerders. Zij hebben jarenlang gebruik gemaakt van it-servicemanagementsoftware. Die traditionele ‘one size fits all’-oplossingen hebben geleid tot allerlei extra tools die niet geïntegreerd zijn en vaak moeizaam samenwerken met een servicemanagementoplossing. Terwijl beheerders juist gebaat zijn bij een geïntegreerde oplossing die ook modulair inzetbaar is. Dan is in te spelen op de eisen vanuit de business.
Bij een nadere beschouwing van consumerization van it blijkt dat veel mensen dan eerst denken aan bring your own device (byod). Zelfs in de meest traditionele zakelijke omgevingen zien we medewerkers die hun eigen smartphones en tablets meenemen naar het werk en verbinding maken met het bedrijfsnetwerk. Daarnaast is het voor individuele medewerkers of afdelingen veel makkelijker geworden om applicaties aan te schaffen voor een specifiek doel. Maar dat bemoeilijkt het werk van de it-afdeling die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het goed functioneren van alle hardware en software.
Hierdoor is de it-afdeling op een punt gekomen, dat duidelijke keuzes nodig zijn: nieuwe it ondersteunen met gedateerde middelen, of nieuwe ideeën rond it-servicemanagement omarmen? Een keus voor een van beide zal in de praktijk lastig zijn. Je kunt ook een tussenweg kiezen, die we ‘customizable’ it noemen. Daarbij selecteer je precies die tools, die nodig zijn om aan de eisen op het gebied van end-to-end-servicemanagement te voldoen.
Wat is ‘customizable’ it?
Traditionele managementsoftware van de grote, bekende leveranciers is complex en monolithisch. Het gaat vaak om suites die brede functionaliteit bieden, inclusief veel ongebruikte. Bedrijven zoeken vandaag de dag echter naar meer flexibiliteit en efficiency. De traditionele suites zijn weliswaar geïntegreerd, maar niet modulair. Dat betekent dat een bedrijf voor alle functionaliteit betaalt en dat voor alle functionaliteit onderhoud en upgrades nodig zijn.
Cloud-technologie en apps hebben dit model omvergeworpen. App-stores zijn een prima voorbeeld van hoe mensen anno 2013 software aanschaffen. Een consument zoekt specifieke functionaliteit, gaat op zoek in de App-store, downloadt de app, rekent af en kan binnen enkele minuten profiteren van de functionaliteit. Deze benadering hoeft zich niet te beperken tot de consument. Ook de zakelijke markt is gebaat bij meer maatwerk en efficiëntie voor wat betreft middelen. ‘Customizable’ it voorziet daarin door gerichte en modulaire oplossingen te bieden voor specifieke pijnpunten van beheerders. Daarmee zijn zij in staat beter in te spelen op de snelle veranderingen in de business.
@Marwin,
Wat ik mis is een onderbouwing van je titel in je artikel. Ik heb het drie keer gelezen, maar het verband leg je niet uit. Misschien komt het omdat naar mijn mening het een niets met het ander te maken heeft, als oorzakelijk verband. Dus wat dat betreft graag je reactie met wellicht de onderbouwing. Ik ben met weinig te overtuigen….
Marwin,
Ik moet ook zeggen dat ik enige bedenkingen heb tussen oorzaak en gevolg die je aan onderwerpen geeft. Zo is er natuurlijk al lang een modulaire licentiestructuur, zeker voor allerlei beheertools. Maar meer hebben dan gebruiken is vooral een selectiefout, we hebben een tool en zoeken het probleem erbij.
Juist door consumerization en de cloud lijkt dit zelfs erger te worden. Modulair is dan een synoniem voor puntoplossingen.
Het artikel haalt een actueel onderwerp aan die allang zou moeten zijn beslecht. Tenminste, dat zou ik na zo’n dertig jaar automatiseren denken. Niets blijkt weer eens minder waar.
IT – Lineair
IT is nu eenmaal een leinaire materie, een fact waar klaarblijkelijk niet zoveel IT professionals naar kijken omdat….. De gevolgen laten zich raden natuurlijk. Iedereen is dan zo zeer met eigen toko en methodiek bezig dat het meest basale doorgaans niet eens meer word gebruikt. En dat is erg jammer want zou je weer terug gaan naar die lineairiteit, dan zou je wel eens tot de ontdekking komen dat opzet en inrichting nog steeds vele malen eenvoudiger kan.
Verdeel en heers…..
Doordat men toelaa/heeft gelaten, dat er een woud aan mogelijkheden zich aandienden waaran een ieder riep ‘dat moet maar kunnen’, vanuit welke overweging dan ook, hebben we nu de poppen een beetje aan het dansen dat er discussie op discussie uit breekt en ieder het liefst voor eigen parochie predikt.
Modulair
Wat ik niet goed uit het artikel haal is dat modulaire. Ik kan me daar wel in vinden mits je dat modulaire goed en solide neer zou zetten. Juist door het gebruik maken van de linairiteit van IT is deze heel goed in modules te vervatten waardoor zaken veel overzichtelijker en helder blijft.
Jammer genoeg zie je telkens weer dat mensen het wiel opnieuw willen uitvinden en geen helicopterview bezitten waardoor idee en visie uit de koker van de betreffende komt. En dat is nu net waarom het telkens weer net niet lekker past en zo vaak gieren uit de klauwen kan lopen. Organisatorische en financieel.
Was dat nou net niet wat we met zijn allen met IT zo graag willen voorkomen?
Toon mij een “Customizable” ERP dan heb je een punt. De simpelheid van “Apps” past niet bij complexe zakelijke software. Beheer zal altijd mensenwek blijven, de kloof overbruggen tussen wat het bedrijf aanbiedt en de medewerkers willen en mogen.