Er is een onstuitbare ontwikkeling dat it-functionaliteiten en data-opslag in de 'cloud' worden belegd. Ik bespeur bij mijzelf een grote aarzeling om mijn (privé)data naar de cloud te brengen. Dit is niet eens in eerste instantie ingegeven door beveiligingsoverwegingen, maar meer door mijn groot gebrek aan vertrouwen in de grote bedrijven en instanties als zodanig.
Ik moet vooraf wel kwijt dat ik redelijk ouderwets ben en sterk hecht aan oude vertrouwde en beproefde oplossingen en werkwijzen. Maar als je die factor uitschakelt dan blijven er een aantal van mijn bezwaren naar mijn mening nog steeds overeind.
Mijn grootste bezwaren zijn dat ik er geen vertrouwen in heb dat een cloud-dienst over tien jaar of meer überhaupt nog bestaat of dat ik transparant toegang blijf houden tot mijn data.
Stabiliteit
Leveranciers kunnen worden overgenomen of kunnen failliet gaan. De bankencrisis heeft ons geleerd dat ook de instanties en bedrijven waarvan eens werd gedacht dat ze onaantastbaar waren, toch ook konden omvallen. Als dit al geldt voor banken dan geldt het helemaal voor it-dienstverleners.
Op een lager niveau kennen we de verhalen van bijvoorbeeld de keuken die je nu aanschaft waarbij je na tien jaar je aankoopbedrag ‘gegarandeerd’ terugkrijgt. In de tussentijd is de keukenboer failliet gegaan en blijkt dat de stichting die de betalingsverplichting had overgenomen geen juridische relatie meer heeft met de gedupeerde eindklant.
Op micro niveau is er het voorbeeld van het opslaan van (deep)links naar websites of subpagina’s. Na verloop van tijd zullen de subpagina’s of verwijderd zijn of naar een andere locatie zijn gegaan of de content is veranderd. Op het moment dat je een link een keer echt nodig hebt dan is de pagina niet meer beschikbaar.
De gemeenschappelijke deler van dit alles is het gegeven dat de scope en horizon van aanbieders steeds korter lijkt te worden. Verandering, vernieuwing en wijziging als enige constante. Als eindgebruiker, die op zoek is naar continuïteit, ben je overgeleverd aan een dynamiek die je niet kent, die je niet wil en waar je geen invloed op hebt. En als je dan een ‘helpdesk’ belt kom je er na een paar weken achter dat de dienst is aangepast en gewijzigd om nog beter aan ‘de wensen van onze klanten’ te voldoen. Maar jouw wens voor continuïteit en stabiliteit is niet meegenomen (‘mij is nooit wat gevraagd’). Er bestaat doorgaans geen keuze-optie: ‘Alles laten zoals het is’.
Slikken of zelf doen
Wat betreft de toegang tot je (remote) data, dien je vaak gebruik te maken van een portal, een ‘agent’ of een bepaalde minimale versie van een webbrowser…Ook allemaal vereisten die worden afgedwongen door de leverancier. Het zou nog acceptabel zijn als die vereisten enigszins gelijk blijven in de loop van de tijd. Echter in deze ‘vendor lockin’ moet je eerder dan je lief is mee in het update- en upgrade proces van een ander.
Door dit soort ervaringen heb ik een zeer hardnekkige neiging om data en content gewoon zelf te willen hebben: gedownloade MP3’tjes in plaats van Spotify, gedownloade filmpjes in plaats van een link of playlist in Youtube, kopiëren en plakken van de inhoud van een webpagina in een Word-document, de originele jpegs van foto’s in een mapje in plaats van een online foto-album…
Natuurlijk wel opgeslagen op een nas in een raid-1 configuratie (tegelijkertijd data schrijven naar twee discs), en het maken van meerdere periodieke backups waarbij niet wordt vergeten om een harde schijf op een andere locatie te bewaren. Het ‘zelf doen’ vergt immers wel extra werk en discipline. Maar dat heb ik graag over voor het gevoel van controle en vertrouwen dat ik heb dat ik over tien jaar nog steeds de originele digitale high-resolution versie van de baby-foto’s tot mijn beschikking heb..
‘Zelf doen, zelf doen’…zelf je data blijven opslaan en beheren…het past in het rijtje van broodfondsen, zelf sparen voor je pensioen, lokale groentetuintjes, burgerinitiatieven in de wijk, et cetera… We zijn te vaak teleurgesteld en ‘bedonderd’ door grote bedrijven, overheden en instanties……..en nog elke dag….
Beste Bart,
Is het, als je net zo voorzichtig bent als jij, dan niet een veel beter plan om je foto’s via twee verschillende clouddiensten op te slaan? Scheelt een hoop omslachtig gedoe en biedt minstens evenveel zekerheid, zeker voor gemiddelde consument.
Groet,
Peter
@Bart,
dan toch bijvoorbeeld een synology doosje en je hebt meer “cloud” functies en geen internetdowntime…??
@bart
Iedere vernieuwing kent kinderziektes. Vroeger waren het de nerds die cloudgebruikers waren. Met de intrede van fenomenen als facebook is die drempel verlaagd. In de orkaan katarina zijn veel foto’s en muziekcollecties verloren gegaan…Nas en betrouwbare media ten spijt. Een calamiteiten procedure heeft ook grenzen. Feit is dat de overheid datacenters moet gaan verplichten te voldoen aan financiële en service niveaus. Zelf werken we alleen met zeer grote datacenters die in België NIET te vinden zijn doch continuïteit is geborgd. Ons klantenportfolio groeit iedere dag en met recht en reden noemen we ons cloudexperts. Voor ons bestaat er ook geen controle en die mag er komen. Maar zoals steeds zal daar in apenland België meer over gepraat worden dan….Mijn motto “Don’t think, DO….”
Ehh, men hebben een map op de computer, die heet Dropbox/Skydrive/GoogleDrive/Box.Net en alles wat je in de lokale map stopt wordt automatisch gesynchroniseerd met “de cloud”.
Wil je van SkyDrive over naar GoogleDrive, dan zeg je dienst op, start nieuwe dienst of je neemt beide diensten en laat ze dezelde map syncen.
Dit werkt 100% gegarandeerd goed, doet het ook als internet eruit ligt en als Dropbox evil wordt en je de toegang ontzegt heb je nog wel de account bij de andere dienst.
Wat je schetst over tien jaar… et cetera is helemaal niet het probleem.
de vraag is: Wil je ervoor betalen? En kun je de data wel vertrouwen aan de leverancier die het misschien doorzoekbaar maakt voor de overheden? Intieme foto’s of gedownloade MP3’s misschien.
Maar goed. Of je nu consument bent of multinational. Je wilt A) Toegang tot je data B) Een plan voor als het gruwelijk mis gaat.
1 van de eerste lessen als systeembeheerder is dat je backups neit allemaal op 1 fysieke locatie hebt. Een synology lokaal in huis is dus geen totaal oplossing en hoort altijd iets bij. Juist met cloud (of eigen oplossingen) maak je de duurzaamheid van data beter en kun je zonder veel kopzorgen een brand of inbraak overleven.
Het grootste bezwaar wat nu leeft is het gebrek aan privacy door overheidsbemoeienis.
Maar die persoonlijk aarzeling, daar zou ik echt aan gaan werken en gewoon maar eens wat doen. Kijk ook eens op SpaceMonkey dat zijn leuke en relatief goedkope manieren om je data veilig te stellen en werkt ook nog eens met versleuteling.
Een andere interessante dienst is Amazon Glacier waarbij de data eerst versleuteld voordat je het duurzaam opslaat en dat voor nog geen euro per 100 Gb per maand.
Dus nogmaals “zelf doen” en discipline geven vaak geen zekerheid als je onderliggende principes niet goed zijn. Ik vind het altijd bizar hoe mensen eigenlijk niet weten of en hoe ze een backup kunnen maken van hun foto’s en dat ze niet nadenken over diefstal en brand.
De betrouwbaarheid van leveranciers mag nooit het punt zijn als je wat basisprincipes hanteert. Discipline voorkomt deze problemen dan ook niet.
Een oplossing moet zo simpel zijn als op een knop drukken en nergens meer aan hoeven denken.
Toch grappig dat iedereen toch weer met een cloudoplossing aan komt terwijl niemand reageert op de drempelvrees van de schrijver.
En die drempelvrees begrijp ik. Wie durft nu nog een aanbetaling te doen bij een bedrijf? Wie durft banken nog te vertrouwen? De consument is vaker dan hem lief is de dupe van hetzoveelste faillisement, de zoveelste fusie, verandering van alles-en-nog-wat waar je niet beter van wordt.
Maar de cloud is wel onvoorwaardelijk betrouwbaar? Hmmmmm…..
@brombeer
“eigen spul” is het investeringsmodel, cloud is het exploitatie model, vaak nog met een gratis instapte. Daarmee staat de cloud defacto op voorsprong, om dat in de drieluik:
1. Techniek,
2. Organisatie en
3. financiën,
het onderwerp financiën is virtueel weggepoetst, dus ff doen want het kost bijna niets lijkt het… Maar ken jij iemand die op de afloopdatum van zijn mob abo ook een nieuw toestel ophaalt omdat het toen en dus nu ook nog in de aboprijs zat…
@brombeer
Logisch als de reacties een soort van cloudtunnelvisie hebben omdat het om hun broodwinning gaat?
Maar als er al iets wel duidelijk geworden is, is het feit dat de cloudleveranciers minstens net zo onbetrouwbaar zijn als insolvabele banken of pensioenfondsen waar we ons geld gestald hebben.
Die vergelijking spaargeld bij bank, met data bij cloud leverencier vind ik nog niet zo gek. Wat als de overheid i.v.m. datagarantie deposito adviseert om niet meer dan 100 GB bij dezelfde cloud leverancier te hosten ? Want, alles meer dan 100 GB kon wel eens opeens verdwenen zijn.. Let erop dat je data wel vespreid wordt over banken die onder verschillende cloudvergunning vallen. Anders ben je alsnog de klos.
Had je maar beter moeten opletten.
Toch maar in ouwe sok ?
Leuke discussie ontstaan er..bedankt allen!
Ik onderken het calamiteiten scenario en de ‘hassle’ van het zelf doen…M.b.t. het laatste; ik doe het dan wel uiterst doordacht met inderdaad een Synology NAS in Raid-1 en met diverse backups of andere schijven waarvan één op een andere fysieke locatie.
(menig argeloos huisvader zal dit wellicht niet allemaal doen..)
Brombeer weet inderdaad de discussie weer naar een onderliggend gevoel terug brengen; dat is ook hetgene waar het mij uiteindelijk om gaat.
Natuurlijk maak ik ook gebruik van diverse clouddiensten..Maar m.b.t. baby-foto’s…of ander niet te reproduceren data…durf ik nog niet..