De handcomputer van machinisten, conducteurs en servicemedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen, de zogeheten Railpocket, wordt vervangen. Dat schrijft de directie van NS Reizigers in een bericht aan het personeel. ‘Besloten is dat de Railpocket vervangen wordt door een ander product, vergelijkbaar met een smartphone.’
In de mededeling schrijft de directie van NS Reizigers dat het nog even zal duren voordat medewerkers nieuwe apparaten krijgen uitgereikt. ‘Wij willen benadrukken dat het zorgvuldig aanpakken van een dergelijke vervanging tijd kost. Wanneer wij hier meer informatie over hebben, laten wij dat jullie weten.’ Ook de ondernemingsraad zal hierbij worden geraadpleegd. De smartphone zal uitgerust moeten zijn met near field communication (NFC), voor het uitlezen van de OV-chipkaart van reizigers.
Aanleiding voor de mededeling is de commotie na een onderzoek door vakbond FNV Spoor naar het gebruiksgemak van de Railpocket. Dat leverde honderden reacties op van ontevreden gebruikers van de handcomputer. De belangrijkste klacht is het veelvuldig vastlopen van het apparaat. Ook de bediening laat te wensen over. Reizigers zijn vaak beter geïnformeerd over problemen op het spoor dan zijzelf, klagen servicemedewerkers.
De NS Reizigers-directie meldt in de boodschap aan het personeel dat een heel team dagelijks werkt aan het beter laten functioneren van de Railpocket. Onderdeel daarvan is het oplossen van het vele vastlopen van de software. Dat gebeurt in samenwerking met gespecialiseerde leveranciers. In het najaar zal de ondersteuning van problemen met de Railpocket worden verbeterd. Na 25 augustus 2013 moet een software-update van Nedtrain problemen met het ophalen van de zogeheten materieelgids hebben opgelost.
Servicedesk
Het NS-personeel wordt opgeroepen problemen met de Railpocket te blijven melden aan de servicedesk. ‘Want dat helpt echt.’
Vakbond FNV Spoor heeft nog geen reactie ontvangen op de brief over de klachtenregen over de Railpocket. ‘Ik vermoed dat die in dezelfde lijn zal liggen als de mededeling aan het personeel. Daar zullen wij niet mee akkoord gaan’, zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor.
Jammer dat er eerst publiciteit moet worden gezocht, de FNV moet worden ingeschakeld en dat er dan vervolgens binnen 48 uur wordt gemeld dat het product wordt vervangen.
Ik heb overigens van de medewerkers gehoord dat het apparaat naast dat het niet goed functioneerde ook behoorlijk zwaar was…..
Tip aan de NS, probeer nu een mainstream product te selecteren en geen uniek product dat speciaal wordt gemaakt voor de NS….Aansluiten bij de Smartphone is slim, NS heeft immers al zeer veel GSM toestellen in gebruik en dan hoeft iedereen nog naar 1 apparaat te gebruiken. Het lijkt er ook op dat dit een kosten voordeel gaat opleveren, zullen we als consument weinig van merken, vrees ik.
Goede stap om de Railpocket te vervangen door een smartphone. De mogelijkheden van een smartphone zijn door het open karakter veel groter, tegen een lagere prijs dan de gesloten Railpocket (vanaf €1200).
Doordat NFC vereist is vallen er veel kandidaten af en blijven een aantal Android devices over. Apple ondersteunt tot op heden geen NFC in zijn apparaten.
Aangezien het devices betreft die beheerd dienen te worden om oneigenlijk gebruik te voorkomen, is Samsung de te prefereren leverancier. Android smartphones van Samsung evenaren de MDM mogelijkheden van Apple. Andere leveranciers ondersteunen niet altijd alle API’s wat beheerlasten tot gevolg kan hebben.
Een Samsung S III of IV zijn geschikte kandidaten, uiteraard wel met een ruggedized case. De kans op vallen is namelijk aanwezig.
Ik denk dat dit al langer in de pijplijn zat. Dit soort beslissingen neem je niet zo snel (er zijn 26.500 medewerkers), en je gaat dat ook niet te vroeg communiceren met je medewerkers.
Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties dat je met de NFC vereiste en een mainstream product bij een Android device van Samsung uitkomt. Goede beheersbaarheid speelt vanwege het grote aantal devices een belangrijke rol en ook op dat vlak (beschikbare APIs voor MDM) scoort Samsung goed. Een ruggedized versie van een Samsung smartphone, zoals bijvoorbeeld een S4 Active met een geschikte cover of iets soortgelijks zou m.i. prima kunnen voldoen.
Gelet op de aard van de klachten lijkt me het raadzaam ook de mobiele toepassing zelf goed onder de loep te nemen. Voor goed en betrouwbaar functioneren is het essentieel dat deze is ontworpen vanuit het perspectief van mobiel gebruik en dus goed kan omgaan met typische mobiele omstandigheden, zoals het haperen van de dataverbinding, lange responsetijden en relatief beperkt geheugen en processing power. In de praktijk kom je nog wel eens toepassingen tegen waarbij dat niet het geval is, met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk is het device, de PDA belangrijk. Dat deze hardwarematig uitermate goed moet functioneren is evident. Datzelfde geldt voor het besturingssysteem en de bovenliggende applicatie. Ook de connectiviteit naar de backoffice moet goed zijn. Evenals de backoffice zelf.
Maar de werkelijke complexiteit zit in het volume. Om 1 device goed te laten functioneren is niet zo moeilijk. Het is derhalve begrijpelijk dat een goed werkende smartphone van een willekeurige NS reiziger wordt aangehaald als oplossing voor de ontstane problematiek. Maar is dit ook reëel?
En als dan eenmaal het ultieme device geselecteerd is/wordt, dan is de werkelijke uitdaging om 10.000 devices met alle bovengenoemde facetten goed te laten functioneren. Dit kan alleen goed functioneren als de gebruikers worden ondersteund bij hun dagelijkse werkzaamheden. Er zal probleem voorspellend beheer met snelle remote support processen moeten worden ingericht. De gebruikers willen gehoord worden! Alle issue’s moeten transparant inzichtelijk zijn, erkent en opgelost worden want pas dan is de IT dienstverlener de belangrijkste bondgenoot van de gebruikers. Dan hebben ze de FNV bondgenoten niet meer nodig. Want zeg nou eerlijk, het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de FNV hier optreedt als IT incident solver…
Ik heb het artikel gelezen en ook de paar reacties hierop. Leuk om te weten dat de treinbegeleiders in Belgie nog niet voorzien zijn van een dergelijke technologie, maar gebruiken wel één of ander “smart” device met een pen en die ook smartcards kan lezen om dan zo op het internet te kunnen nakijken of je als reiziger wel degelijk vooraf betaald hebt. Dat apparaat is groot en redelijk zwaar lijkt mij. Het zal de Nederlandse collega’s dus best meevallen indien zij richting smartphone of mini tablet kunnen gaan… de keuze van het type smartphone en het daar aan verbonden OS zal zéér sterk door de vereiste NFC technologie bepaald worden. Ik ben vanuit mijn functie en interessegebied niet intensief genoeg bezig met welke constructeurs al het NFC in hun smartphones toepassen… maar een snelle surf op het web leert toch dat het aantal al sterk uitgebreid is, maar vooral Android based. Ik zie ook een aantal constructeurs die tablets aanbieden met NFC en W8 en dit lijkt mij de beste optie, als de afmetingen van de tablet geen bezwaar zijn. Maar ik zie de functionaliteiten van zo’n RailPocket nu ook niet vlot lopen op een Smartphone van minder dan 5”, dus een tablet van 7” met NFC en W8 zou waarschijnlijk ideaal zijn… ik gebruik nl. zelf al enkele weken een smartphone met W8 en dat is een hele verademing…
NS App Store voor conducteurs.
De NS staat voor een belangrijke keuze. Laat ze zich verleiden door de beperktheid aan smartphones in combinatie met NFC en daardoor ook (in)directe afhankelijkheid te creëren rondom de keuze van het OS. Of durft NS de stap aan om vanuit de centrale app functionaliteit, een ‘NS App Store’ voor conducteurs en machinisten te ontwikkelen, zodat ze flexibiliteit creëert voor de korte tot middellange termijn. Mijn advies aan de CIO van de NS is, omarm de huidige leveranciers die jaren lange kennis hebben opgedaan van de NS en het applicatieve landschap, en laat ze mee ontwikkelen aan een proof-of-concept (poc) van de ‘NS App Store’. Toets deze PoC aan de ontwikkelingen bij ProRail, inspectie Verkeer & waterstaat en Rijkswaterstaat rondom hun ‘App Store’. Kies voor de functionaliteit, sla de slag naar de gebruiker en creëer (open) flexibiliteit door het definiëren van een ‘eigen’ NS App Store. Als Shell het kan, dan zou de NS dit toch ook moeten lukken? ?.
Voor de vervanging adviseer ik de NS over te gaan op het Windows8 platform, zowel qua tablet als smartphone. NFC en NFC ondersteuning is standaard en ten opzichten van de andere platformen biedt Microsoft met name voor zakelijk gebruik een aantal zeer belangrijke voordelen; security policy management, een eigen enterprise app store, device management (inclusief wissen op afstand) en encryptie. Daarnaast heeft WindowsPhone8 de gebruiker ook veel te bieden voor zowel zakelijk als privé gebruik, geïntegreerd en tegelijkertijd ook goed te onderscheiden. Denk aan de volledige office suite, meer dan uitstekende integratie met mail en de beschikking over Lync. Dit laatste kan de NS gelijk ook een substantiële kostenbesparing opleveren.
De kern van de uitdaging is voor de NS is het verkrijgen van een stabiele en beheersbare applicatie. Voor het Microsoft platform (trouwens ook voor de andere platformen) gaat dit het beste met VisualStudioTeamSystem. Een bewezen, compleet en zeer volwassen development omgeving waarop wereldwijd zoveel ontwikkelaars thuis zijn dat de NS zeker niet beperkt wordt tot een klein aantal partijen die geschikte expertise kunnen leveren. Testen en emuleren is in deze omgeving ook beschikbaar. Lijkt mij dus een eenvoudige keus.
Ik adviseer de NS over te gaan op papieren kaartjes en de gaatjeskniptang.
Geen last van lege batterijen, uitvallende applicaties of wat dan ook.
Het lijkt er af en toe op dat we niet alleen maar 15 miljoen voetbalcoaches hebben in dit land, maar ook heel veel IT specialisten
De populariteit van smartphones wordt vooral ingegeven door de vele functionaliteiten en apps die beschikbaar zijn vanuit de consumentenbeleving. De NS als bedrijf is gebaat bij een degelijk, enterprise-ready apparaat dat beheerbaar (managable) is, dat robuust is en waarvan de ondersteuning en beschikbaarheid gedurende een reeks van jaren gegarandeerd is. Het gaat tenslotte om grote aantallen en daarmee veel geld. Uniformiteit/standaardisatie is vanuit beheer(s)baarheid van belang.
Voor wat betreft Android en Apple als keuze: nog niet (volledig) enterprise ready (zie bovengenoemde eisen) en vallen daarmee af. Dat neemt niet weg dat iOS en Android beide als mobile OS een behoorlijk marktaandeel hebben ook in de enterprise omgeving. De beschikbare apparatuur echter moet worden aangemerkt als ‘consumentenapparatuur’, geen ruggedized uitvoeringen met de nodige IP-xx kwalificaties of je moet je toevlucht willen nemen tot speciale cases.
Microsoft biedt op dit moment nog steeds het meest beproefde en robuuste mobile OS (Windows 6.5x) dat wel enterprise-ready genoemd mag worden. Windows 6.5x is echter dringend aan een opvolger toe, Windows Phone is dat niet.