De handcomputer van machinisten, conducteurs en servicemedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen, de zogeheten Railpocket, wordt vervangen. Dat schrijft de directie van NS Reizigers in een bericht aan het personeel. ‘Besloten is dat de Railpocket vervangen wordt door een ander product, vergelijkbaar met een smartphone.’
In de mededeling schrijft de directie van NS Reizigers dat het nog even zal duren voordat medewerkers nieuwe apparaten krijgen uitgereikt. ‘Wij willen benadrukken dat het zorgvuldig aanpakken van een dergelijke vervanging tijd kost. Wanneer wij hier meer informatie over hebben, laten wij dat jullie weten.’ Ook de ondernemingsraad zal hierbij worden geraadpleegd. De smartphone zal uitgerust moeten zijn met near field communication (NFC), voor het uitlezen van de OV-chipkaart van reizigers.
Aanleiding voor de mededeling is de commotie na een onderzoek door vakbond FNV Spoor naar het gebruiksgemak van de Railpocket. Dat leverde honderden reacties op van ontevreden gebruikers van de handcomputer. De belangrijkste klacht is het veelvuldig vastlopen van het apparaat. Ook de bediening laat te wensen over. Reizigers zijn vaak beter geïnformeerd over problemen op het spoor dan zijzelf, klagen servicemedewerkers.
De NS Reizigers-directie meldt in de boodschap aan het personeel dat een heel team dagelijks werkt aan het beter laten functioneren van de Railpocket. Onderdeel daarvan is het oplossen van het vele vastlopen van de software. Dat gebeurt in samenwerking met gespecialiseerde leveranciers. In het najaar zal de ondersteuning van problemen met de Railpocket worden verbeterd. Na 25 augustus 2013 moet een software-update van Nedtrain problemen met het ophalen van de zogeheten materieelgids hebben opgelost.
Servicedesk
Het NS-personeel wordt opgeroepen problemen met de Railpocket te blijven melden aan de servicedesk. ‘Want dat helpt echt.’
Vakbond FNV Spoor heeft nog geen reactie ontvangen op de brief over de klachtenregen over de Railpocket. ‘Ik vermoed dat die in dezelfde lijn zal liggen als de mededeling aan het personeel. Daar zullen wij niet mee akkoord gaan’, zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor.
NFC (om de chipkaart van de reiziger te kunnen lezen) is blijkbaar de kritische component.
Tot nu toe is NFC functionaliteit nieuw voor de consumentenmarkt, vandaar het hoge knutsel gehalte van huidige toepassingen. Dit staat garant voor storingen. Gezien het aantal apparaten valt een tiental storingen per dag nu niet te voorkomen. De combi van een feature phone (die over NFC beschikt) die wordt beheerd vanuit Mobile Device Management en wordt gevoed vanuit een App store voor NS personeel zou in 2014 uitkomst moeten kunnen bieden. Beperk maatwerk tot de Apps. Stel personeel in staat mobieltje (aangezien deze moet voldoen aan een aantal voorwaarden is de keuze bij aanvang beperkt) te kiezen en ook voor privé gebruik aan te wenden.
Als ik goed ben geïnformeerd is Nedtrain begonnen met iPads in de werkplaats in te zetten voor het verrichten van reparaties.
Hoor verder uit betrouwbare bron dat contactloos betalen binnen NS Retail – met als proef station Leiden – binnen kort start. Oftewel samen met de banken NFC met een “reguliere” smartphone uit testen.
In de nabije toekomst is toepassen van consumenten elektronica ook door NS trein personeel goed(koop) mogelijk.
Beste yterpstra, ik ben benieuwd waarom je Android en Apple niet enterprise ready noemt. In mijn beleving zijn deze producten (laatste releases) zeker enterprise ready en goed te beheren / managen.
De ruggedized cases maken bijv. een iPhone zelfs goedgekeurd voor legertoepassingen. Ik vermoed dat de NS geen hogere eisen stelt.
Windows 6.5 kan ik niet serieus een enterprise ready mobile OS noemen. Ik denk zelfs dat een deel van de issues zijn toe te wijzen aan het OS dat nu wordt gebruikt. Gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit zijn ver te zoeken, laat staan toepassingen.
Om een of andere redenen heeft men het beeld dat Windows (Phone) 8 in huidige vorm enterprise ready is. Helaas is het aantal ondersteunde APIs beperkt en voor tablets vrijwel afwezig. Het wachten is op Windows 8.1, die hier een grote stap in beloofd te zetten.
Tot die tijd: NS, kies voor een Samsung.
Ik wordt een beetje moe van de term Enterprise, een kreet die vooral verbonden lijkt aan duur en omslachtig.
Regelmatig wordt dit argument gebruikt door leveranciers als een vorm van FUD welke zowel technisch als organisatorisch nauwelijks onderbouwd wordt. Maar dat zal wel te maken hebben met het idee dat olifanten het met olifanten doen waardoor over olifantenpaadjes gelopen wordt en innovatie tegen gehouden.
Ik vrees dat ik met de opmerking van PaVaKa mee moet gaan.
Het heeft weinig zin een systeem te adviseren zonder daar een goede onderbouwing voor te geven.
Het heeft wel zin om bestaande systemen alsmede alternatieven eens aan een strenge kwaliteits inspectie te onderwerpen en het dan ook rigireus af te wijzen als het niet blijkt te voldoen.
Argumenten als:
‘we kunnen op elke hoek van de straat ontwikkelaars voor dit platform vinden’, ‘we kennen niets anders’, ‘ons personeel heeft deze technologie thuis ook’ lijken me nauwelijks een goede basis om een keuze te maken.
NS is als organisatie groot genoeg om eens eindelijk serieuze eisen te stellen aan ontwikkelaars, onderwijsinstituten en hardware leveranciers.. het probleem is gewoon heel simpel. niemand wil nog ergens moeite voor doen… tja… terug naar de kartonnen kaartjes dus die werkten altijd feiloos !
Ohhh ja.. en wil ene Teeven dan toch de pasagiers kunnen tracken.. nou dat is vandaag de dag echt poepie simpel, voor een schunnig tarief wil ik ehm wel vertellen hoe, maar hij kan het zelf ook vast wel bedenken. Zo moeilijk is het immers allemaal niet, maar ja, vind maar een gekwalificeerde mensen die out of de box kunnen denken.
De NS doet er goed aan een OS kiezen dat flexibiliteit tussen platforms kent. Een applicatie kan dan op verschuillende systemen, processoren, geheugencombinaties worden getest. Men zit dan ook niet vast aan één hardware oplossing die, zoals nu, getuned moet worden om de prestaties te verbeteren. Het is te vroeg nu al iets over een hardware platform te roepen, maar qua OS heeft wat mij betreft Android veruit de voorkeur: het is open, niet gereguleerd zoals iOS, is een bewezen OS en wordt uitgebracht op zeer uiteenlopende hardware van een diversiteit aan fabrikanten. Ook is Android inmiddels ervaren met NFC en het uitlezen van kaarten gaat vrij vlot (Samsung Galaxy Note II). Omdat de plaats van uitlezen van de OV-chipkaart vrij kritisch is, is het aan te bevelen het toestel in een case te plaatsen, waar de kaart op een specifieke plek ingeschoven moet worden. Helaas zijn er (nog) geen ruggedized smartphones met NFC op de markt, die naar mijn idee goed in het mobiele werken van de NS passen, maar de vraag ernaar kan ook daarin oplossend werken.
Ubuntu Edge lijkt mij een goed idee!
Draait op ubuntu Linux OS en Android (dualboot).
Heeft zeer grote interne disk ruimte (128GB).
Kost de helft van de nu gebruikte HW ca Eur 550.
Open source OS’sen, dus alles is te fixen.
Aan de specificatie voor de apparaat hoeft het
niet te liggen. Het helpt het crowd-funding
project voor de Ubuntu-Edge over het dode punt
te komen.
Het probleem met de vastlopende software verdwijnt als sneeuw voor de zon uiteraard bij overstappen op een ander platform? Iedereen elders in dit forum heeft het voornamelijk over de hardware namelijk.