De West-Europese pc-markt zakt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2013 verder weg. Onderzoeksbureau Gartner denkt dat de pc-verkopen bijna 20 procent zullen teruglopen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Naar verwachting zijn er ruim 10,9 miljoen eenheden verkocht, ten opzichte van ruim 13,6 miljoen in 2012. HP wist zijn marktaandeel aanzienlijk te versterken.
In de top vijf van grootste pc-leveranciers in West-Europa wist slecht één partij meer eenheden te verkopen: Lenovo. Het marktaandeel Lenovo steeg dan ook van 7,8 naar 11,5 procent. Hiermee is Lenovo de derde leverancier van deze regio geworden. HP en Dell wisten ook meer marktaandeel te vergaren, ondanks mindere verkopen. Dit hadden zij vooral te danken aan zwaar tegenvallende pc-verkopen bij Acer en Asus. De partijen verkochten respectievelijk 44,7 en 41,7 procent minder pc’s. Door deze ontwikkelingen is HP nu op afstand de grootste pc-leverancier van West-Europa.
Mobile en desktop
Gartner meet binnen de pc-verkopen alleen mobile en desktop-pc’s, tablets worden buiten beschouwing gelaten. Het aandeel mobile pc’s zakte met 23,9 procent weg ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012. De desktop-pc’s deden het minder slecht met een krimp van 12,2 procent. De grootste klappen vielen in de consumentenverkopen: een daling van 25,8 procent. De professionele markt deed het minder slecht met een daling van 13,5 procent.
Gartner verwacht dat in het vierde kwartaal van 2013 tekenen van herstel waar te nemen zullen zijn. Het onderzoeksbureau schrijft dit toe aan nieuwe pc’s die op Windows 8.1 draaien. Deze apparaten zullen dunner zijn en de batterijen werken langer door de Haswell-processoren van Intel. Ook de komst van op Atom-gebaseerde apparaten zullen effect hebben op de verkopen. Het zal volgens Gartner de neerwaartse spiraal niet stoppen, maar het biedt wel kansen voor de midden en hogere pc-segmenten.
Verwachte West-Europese pc-verkopen (per duizend eenheden)
Fabrikant | 2Q13 verkopen |
2Q13 marktaandeel (%) |
2Q12 verkopen |
2Q12 marktaandeel (%) |
2Q12-2Q13 groei (%) |
HP | 2280 | 20,8 | 2760 | 20,2 | -17,4 |
Acer | 1305 | 11,9 | 2362 | 17,3 | -44,7 |
Lenovo | 1258 | 11,5 | 1058 | 7,8 | 18,9 |
Dell | 1172 | 10,7 | 1185 | 8,7 | -1,1 |
Asus | 850 | 7,8 | 1458 | 10,7 | -41,7 |
Overig | 4077 | 37,3 | 4820 | 35,3 | -15,4 |
Totaal | 10.942 | 100 | 13.643 | 100 | -19,8 |
Inclusief destop- en mobile pc’s, exclusief mediatablets. Bron: Gartner (augustus 2013) |
Ik vraag me af of hier de zakelijke en particuliere verkochte pc’s en laptops bij elkaar worden geteld. Het zou m.i.z. eens goed zijn om te zien hoe het verschil in business pc t.o.v. private pc ligt. Daarbij zou de tablet zeker meegeteld moeten worden als aparte categorie. Hoe liggen de cijfers dan? Wellicht zien we dan welke fabrikanten de boot missen op de tablet markt?
De vraag is of thuis pc’s of wel Bring Your Own pc’s en Bedrijfs middelen een effect hebben?
Bedrijven schrijven af en vervangen systematisch en consumenten kopen op basis van emotie.
Wat gaat er gebeuren als BYOD een groter aandeel krijgt in het totaal?