Sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw wordt er intensief gewerkt aan onder andere de ISTQB-certificering. Daarnaast worden er binnen diverse bedrijven specifieke trainingen of masterclasses ontwikkeld op het gebied van software testen. Ook binnen diverse ict-opleidingen komt het vak testen in verschillende vormen terug, bijvoorbeeld als een minor. Een nadeel van deze aanpak is dat er steeds deelgebieden van het testvak worden onderwezen en vaak slechts op globaal niveau.
In de afgelopen jaren zijn op deze manier honderden mensen opgeleid tot software tester. Daarnaast heeft het testvak zelf in de afgelopen jaren een belangrijke groei in volwassenheid doorgemaakt. En juist omdat testen een vak is mag een professionele testopleiding niet ontbreken. Een dergelijke integrale testopleiding op hbo/academisch-niveau binnen Nederland maakt het mogelijk de volgende stap te zetten in de volwassenheid van het testvak.
Vandaar dat in 2012 onder auspiciën van TestNet (Nederlandse vereniging van Testen) een werkgroep is gestart, samengesteld uit deelnemers met vrschillende achtergrond afkomstig uit het onderwijs en bedrijfsleven, met als doel na te denken over een mogelijke opleiding op testgebied op hbo/academisch niveau. Daarbij zijn een aantal subdoelen gedefinieerd, te weten: een inventarisatie naar de reële behoefte (zowel vraag als aanbodzijde), een voorstel voor het curriculum van een dergelijke opleiding en een implementatieplan voor deze opleiding.
Stand van zaken
Een jaar na het instellen van de werkgroep zijn al een aantal (tussen)resultaten geboekt:
De inventarisatie van de huidige situatie is afgerond. Hierbij is een goed beeld gevormd van de stof die op het gebied van testen momenteel wordt gedoseerd op hbo-instellingen en universiteiten. Niet alle instellingen hebben gereageerd maar het aantal reacties is voldoende om een goed beeld te vormen. Opmerkelijk is dat het testen van software bij veel instellingen deel uitmaakt van het curriculum, maar dat de gedoseerde stof slechts fragmentarisch wordt aangeboden.
Via een aantal slagen is met een divers publiek gekeken naar de reële behoefte qua opzet van de opleiding en de te doseren stof. Qua opzet valt te denken aan een volledig nieuwe opleiding, een minor, specialisatie of ingebed in de bestaande curricula. Momenteel is de denkrichting om de te doseren stof te koppelen aan bestaande curricula.
Het derde punt waar aan gewerkt wordt is het ontwikkelen van een curriculum. Hierbij is gekozen voor een getrapte aanpak. In eerste instantie wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van een curriculum voor de hbo-instellingen. Inmiddels is er een tweede versie in ontwikkeling die wordt afgestemd met onder andere de HBO-I raad. In een latere fase wordt gekeken naar de mogelijkheden om een curriculum te ontwikkelen voor de universiteiten.
Voor het komende jaar staat naast het verder ontwikkelen van deze drie speerpunten ook het opstellen van een implementatieplan op de agenda, alsmede het opzetten van een mogelijke pilot.
Wat mij betreft zou het onderwerp echt niet beperkt hoeven te worden tot software testen.
Het vergt ook uitgesproken deskundigheid en kennis om:
goede acceptatie testen,
afname testen,
netwerk testen
performance testen
en ga nog maar zo even door
te maken, uit te voeren en te concluderen op basis van de testresultaten.
Ik zou juist niet gaan voor NOG meer verschillende HBO-opleidingen, er zijn er al veel teveel. Daarnaast zie je steeds vaker dat teams met mensen met een hoog expertiseniveau werkwijzen hanteren waarin juist niet vanuit hokjes gedacht wordt, maar mensen verschillende taken verrichten en verschillende rollen hebben. De bouwer is tevens informatieanalist, en tester van andermans werk, enz. Ik zou dus inzetten op een gedegen informatica-opleiding die een degelijke basis biedt, zodat afgestudeerden zich op de werkvloer kunnen ontwikkelen tot een goed onderlegde multi-inzetbare kracht.
Een specifieke testopleiding zal, vrees ik, snel gezien worden als de ‘makkelijker’ variant voor ieder die informatica te hoog gegrepen vindt, dat zal zijn weerslag hebben op het niveau van de instromende studenten en op de eisen die de opleiding aan z’n studenten kan stellen. Het testvak verdient beter dan dat.
Lijkt mij overbodig. Met een juiste bedrijfskundeopleiding heb je meer dan voldoende ondergrond.
Testen op zich is niet voldoende om een compleet nieuwe opleiding te starten
Daar ben ik het niet mee eens Frans. Waargebeurd voorbeeld:
Tijdens mijn allereerste testopdracht zag ik een keer een aantal collega testers rondom een bureau staan en ze probeerde uit te vogelen waarom een bepaald input bestand niet werkte.
3 ervaren tester en 1 nieuweling, waarvan 3 met een bedrijfskundige achtergrond en 1 met een chemische achtergrond. Toen ik naar het beeldscherm keek zag ik in 1 oogopslag (aan de structuur van het bestand) dat het een html file was en geen xml.
Wat ik wil zeggen: Het uit je hoofd kennen van alle T-Map/ISTQB technieken maken je nog geen goeie tester. Juist vaardigheden als het kennen van basis linux/unix commands, zelf applicaties kunnen deployen in tomcat, jboss, etc.., bekend zijn met virtuele machines, zelf cronjobs aanmaken, scripten, tests automatiseren, etc.., dragen hier aan bij.
Kortom: relevante vaardigheden en kennis die niet direct betrekking hebben op een test techniek.
Ik herken veel uit dit artikel als informatiespecialist in opleiding begin je eigenlijk niks zonder testen. Vragen naar relevante informatie is meer vragen naar het onderbewuste. Als iemand vraagt of je informatiesystemen wil ordenen of centraliseren kan je zonder de systemen te zien eigenlijk alleen maar een niet onderbouwd verhaal houden. Als tester doe je lijkt mij de ervaring op met die systemen. Ik heb veel problemen met mijn studie omdat ik er wel doorkom maar met name Nederlands niet foutloos is. Ik kom niet in aanmerking voor een administratievere functie of contente functie maar ook niet voor een beheerdersfunctie Door gebrek aan jaren systeembeheer.