Telecomaanbieder Vodafone verhoogt de snelheid van mobiel internet voor zijn klanten met zijn 4G-netwerk in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Tegelijkertijd voert Vodafone de snelheid van het bestaande 3G-netwerk verder op, zodat ook klanten zonder 4G-abonnement of -toestel hier direct van kunnen profiteren.
Nieuwe klanten kunnen per direct gebruik maken van het nieuwe, snellere mobiele netwerk in de Randstad. Bestaande klanten met een zogeheten Red-abonnement van Vodafone worden nog in augustus 2013 aangesloten op de snellere dienstverlening.
Bij de uitrol van 4G maakt Vodafone gebruik van een combinatie van lage (800 MHz) en hoge (1800 MHz) frequenties. De lage frequenties realiseren een grote dekking, terwijl de hoge frequenties juist zorgen voor grote capaciteit en hoge snelheden in dichtbevolkte gebieden. 4G maakt nu al theoretische maximum downloadsnelheden van 50 Mbps mogelijk, vergelijkbaar met de vaste internetverbinding die mensen thuis hebben. In de praktijk komt dit overeen met een snelheidsrange tussen de 10 en 15 Mbps.
Hoewel Vodafone verwacht dat het gebruik van 4G snel zal groeien, zal een groot deel van de klanten de komende jaren nog gebruikmaken van 3G-smartphones en -tablets. Met het oog daarop verhoogt Vodafone de snelheid van zijn bestaande 3G-netwerk door het gebruik van dual carrier-technologie. Alle data-abonnementen beschikken hierdoor per direct over theoretische maximum downloadsnelheden van ten minste 7,2 Mbps.
2G en 3G
De verbetering van het netwerk is onderdeel van fase 2 van het FastForward-programma. Hiermee verbetert Vodafone zijn netwerk voor technologieën zoals 4G en versnelt daarnaast het netwerk voor 2G en 3G.
Beste Vodafone,
Geweldig dat jullie zo veel aandacht besteden aan dataverbindingen, maar alsjeblieft voer nu ook eens een grote verbetering door voor spraak! Dank.
Weet niet of het er mee te maken heeft, maar het is wel erg toevallig.
Sinds vandaag geen 3G of HSDPA maar E!
Vodafone geeft ook eindelijk toe dat er (iig in de buurt van PC 3068) problemen zijn.
Mobiele bundel maar even op de ONE uitgezet, hij staat voortdurend te syncen…
Het komt toch over als laten we wat gaan doen want we lopen 12 maanden achter op KPN. Misschien zouden ze met concrete info kunnen komen over wat wanneer en welke leuke, bedrijfsmatig interessante nieuwe dingen men gaat komen. Dit is een beneden de maat verhaal.