Energieleverancier Eneco in Rotterdam besteedt zijn basis-ict-infrastructuur en rekencentrumactiviteiten uit aan de Utrechtse ict-dienstverlener Capgemini. De 45 betrokken medewerkers van de energieleverancier gaan over naar de dienstverlener.
Bij de uitbesteding gaat het om een uitbreiding van een bestaand contract. In 2007 stapte Eneco voor het beheer van zijn ict-infrastructuur en rekencentrum al over van het toenmalige Atos Origin naar Capgemini. Dat contract had een looptijd van zes tot acht jaar. Er ging toen geen Eneco-personeel over naar de dienstverlener.
De uitbesteding aan Capgemini betreft een aantal afdelingen van het Eneco Shared Service Center in Rotterdam. Doel is een verdere verlaging van de kosten en een verdere doorontwikkeling van het ict-systeem. Volgens Eneco is de uitbesteding aan de huidige dienstverlener niet aanbestedingsplichtig. Om Capgemini een omzetgarantie te geven wordt de looptijd van het huidige contract verlengd van eind 2015 tot augustus 2018. Daarna volgt een openbare aanbesteding van het contract. De omvang en de aard van de werkzaamheden worden niet gewijzigd.
Nieuwe CIO
De uitbesteding aan Capgemini valt samen met het aantreden van een nieuwe cio bij de Eneco Groep. Op 1 augustus 2013 begint daar Joeri Kamp (35), die al sinds 2005 bij de energieleverenacier werkt in verschillende ict-rollen. Zo was hij manager IT Operations en directeur van het IT Shared Service Center. Sinds begin 2012 werkte hij als directeur Eneco Services binnen het onderdeel Eneco Supply. Kamp volgt cio Hadi Jassim op, die per 1 augustus 2013 met pensioen gaat.
Voorganger
Tot januari 2008 werkte Eneco met Atos Origin als ict-partner. Deze dienstverlener nam in 2000 het Automatiseringscentrum Nutesbedrijven over, de toenmalige ict-tak van de energieleverancier. Ruim honderd mensen stapten over naar – het later door Atos overgenomen – Origin. In 2004 won Atos bovendien het beheer van de volledige ict-omgeving van het door Eneco ingelijfde Utrechtse nutsbedrijf Remu. Met het binnenhalen van het Eneco-contract kreeg Atos een stevige voet tussen de deur in de energiesector.
TJa Kamp komt bij Capkweenie vandaan
ik zeg 1 plus 1
Je mensen dingen laten doen die waarde toevoegen aan de business en routinematige handelingen outsourcen? Ik zeg: doen.
Snel een andere leverancier opzoeken dan. Veel succes voor de medewerkers die over moeten naar Cap. Outsourcing is niet voor niets op zijn retour, alleen lijkt het dat iedere CIO het toch nog een keer wil proberen.
Blijkbaaar is het niet alleen maar kommer en kwel bij Capgemini……
@Rob Dijkshoorn
Het is nooit een goed idee om routinematige handelingen out te sourcen en denken dat je jezelf uitsluitend met waarde toevoegende zaken kunt bezighouden. Die outsourcingpartner wordt je concurrent en heeft als voordeel dat ze altijd kunnen terugvallen op de routinematige handelingen als de innovatie even stagneert. Jij hebt dat dan uit handen gegeven.
Opvallend dat er binnen een paar weken grote deals worden gesloten met/door Cap (Kadaster, Jeugdzorg, Eneco), ondanks de negatieve berichten over hun manier om het personeel de crisis door te helpen. Chapeau voor de sales afdeling dus!
Paar vragen die dat oproept:
– sluit de concurrentie echt minder deals, of verschijnen die niet in Computable?
– waardoor wint Cap de aanbestedingen? Weet het meer vertrouwen te wekken dan anderen? Of is Cap contracten aan het “kopen” (onder of vlakbij de kostprijs aanbieden)?
– wat gaat de concurrentie eraan doen?
@KJ
Als ik jouw lijn van redeneren doortrek mag je ook geen zaken automatiseren, want dat levert het zelfde op – de geautomatiseerde handeling wordt een concurrent aan wie je de routinematige handeling uit handen hebt gegeven.
De outsourcingspartner wordt helemaal niet mijn concurrent, hij wordt een dienstverlener, net als het schoonmaakbedrijf of de catering dat zijn. Een server in de lucht houden voegt an sich voor de business geen waarde toe, het zal voor de business worst zijn wie die server beheert en waar die server draait, de business wil toegang tot de applicatie, niets meer en niets minder. Waarom denk je dat SalesForce zo’n doorslaand succes is?
Dat wil niet zeggen dat het beheer van je infrastructuur outsourcen een perfecte oplossing is (we weten allemaal dat aan alles risico’s verbonden zijn en aan iedere keuze haken en ogen zitten), het is een kwestie van afwegen. En ik snap de afweging wel. Eneco heeft niet als core business het beheren van infrastructuur. Dat betekent dat de mensen die dit doen overhead zijn, die betaald moet worden uit de operations. Zeker in deze tijden wil je als onderneming je kosten omlaag brengen, en dan is de overhead onder de loep nemen een beproefd concept. Als je dan een besparing tot stand kunt brengen in de personeelskosten (zijn vaste kosten), de traings- en ontwikkelingskosten van personeel en daarmee ook een of meerdere managers er uit kunt doen, dan snap ik wel dat die afweging zo gemaakt wordt.
Weer 45 man die volgende maand te duur voor hun salaris blijken. Eerst 20 procent moeten inleveren en daarna dus individueel, dus voor de buitenwereld geen collectief ontslag.
Routinematige handelingen moet je zelf automatiseren en vooral niet uitbesteden. Waarom een prijskaartje aan iets hangen, dat zo goed als gratis kan?
@Technicus
Dus die mensen die bij jou beheer doen zijn gratis?