Een journalist van Computable, vroeg mij om een reactie te schrijven op een erg interessante stelling: ‘Alleen door zoveel mogelijk werk naar lagelonenlanden als India te verplaatsen, kunnen Nederlandse ict-dienstverleners het hoofd boven water houden’ Bent u het eens of oneens met deze stelling en waarom?
Mijn antwoord is ‘ja en nee’. Wij bieden zelf offshoring diensten aan en ik begrijp de gedachte van de vraag. De situatie is denk ik niet zwart-wit. Het is goed voor bedrijven om werk naar lage lonen landen te verplaatsen om een aantal redenen. De belangrijkste is toegang tot talent. Secundaire reden is kosten besparing. Bedrijven floreren uiteindelijk omdat ze slimme mensen hebben die slimme producten voortbrengen. Indien een organisatie deze mensen lokaal kan vinden en met deze mensen de slimme producten tegen een concurrerende prijs kan produceren, dan is de noodzaak om werk te verplaatsen er niet of in mindere mate. Als een concurrent echter hetzelfde product tegen een veel betere prijs kan produceren doordat het grootste deel met goedkopere mensen wordt gemaakt, kan dit de organisatie noodlottig worden.
Het grote probleem is echter dat het moeilijk is om talent in Nederland te vinden. Het gaat daarbij vooral om technici, met name programmeurs. Als een organisatie de mensen niet kan vinden om slimme producten te produceren, dan heeft het geen lang leven. De slimme producten kunnen ook gemaakt worden met minder mensen door dingen efficiënter te doen, maar er blijven altijd mensen nodig. De mensen kunnen ook naar Nederland gehaald worden.
De ‘ja’ is dus tweeledig: als het voor een organisatie lastig is om mensen te vinden, terwijl deze wel noodzakelijk zijn voor het maken van de producten en om te groeien, dan moet er wel over de grens gekeken worden. Indien veel concurrenten offshore of nearshore mensen hebben en hiermee talent aantrekken en wellicht ook goedkoper produceren, dan wordt de noodzaak ook groter.
De ‘nee’ is wellicht vreemd vanuit een aanbieder van offshoring diensten en heeft met de stelling te maken. Niet alles kan offshore gedaan worden. Het lijkt me dan ook niet een doel op zich om ‘zoveel mogelijk werk te verplaatsen’, maar dat werk te verplaatsen waarvoor het moeilijk is om mensen in Nederland te vinden. Of waar de noodzaak groot is om kosten te besparen. Daarnaast is het uitgangspunt kostenbesparing ook een ‘probleem’. Om offshoring succesvol op te zetten, moeten de juiste mensen offshore en onshore ingezet worden die tevens een juiste routine opbouwen. Dit kost tijd. Salarissen offshore en nearshore stijgen ook omdat de vraag naar talent groter wordt. De kostenbesparing valt dus soms tegen. Het is daarom beter om als doel ‘talent aantrekken’ of ‘sneller opschalen’ of ‘sneller producten lanceren’ te hebben.
Conclusie: dat er schaarste is aan it’ers en vooral programmeurs in Nederland lijkt een feit. Dat er steeds meer bedrijven werk verplaatsen naar het buitenland lijkt ook een trend die niet meer te stuiten valt. Omdat de markt die kant op beweegt, lijkt het noodzakelijk voor bedrijven om zelf ook werk te verplaatsen. En tegelijk kan het voor een specifiek bedrijf met een specifiek product slimmer zijn om niet (meteen) werk te verplaatsen.
@louis: “Wat dat betreft kun je beter een tweedaagse scrum-cursus volgen en je scrum master noemen of je bekwamen in een ander praat-ICT-vak.”
… rekenen we scrum master tegenwoordig tot een ICT expertise dan? Niets ten nadele van scrum masters, maar bij de kreet ICT heb ik een heel ander beeld.
Maar misschien raak je hiermee eigenlijk wel de kern van het probleem. Hebben we in Nederland nog wel voldoende “echte” programmeurs ? (ik zal “echt” niet verder uitdiepen omdat ik niemand wil beledigen).
Maar een simpel praktijkvoorbeeld: waarom kan ons kantoor in India veel makkelijker C, C+/++ en C# programmeurs vinden dan de recruiters en detacheerders hier in Nederland?
Ok, India is wat groter dan ons kikkerlandje, maar als je hier de expertise niet kunt vinden, of mensen vinden bepaalde takken binnen ons vakgebied “niet sexy”, dan zul je als bedrijf toch iets moeten, niet dan?
Ik kan me zo voorstellen dat vergelijkbare scenario’s van toepassing zijn voor andere takken binnen de ICT