Voor de ict-industrie bestaan diverse soorten certificeringen, maar wat is precies de noodzaak en het nut van de verschillende certificeringen voor de ict-specialisten en hun opdrachtgevers? En is certificering ook echt de heilige graal in deze tijd, zoals door sommigen wordt beweerd?
De ict-branche wordt wel beschouwd als één van de laatste parels van de arbeidsmarkt in een verder moeizaam economisch klimaat. Maar waar het lange tijd als een veilige haven te boek stond, biedt het slechts schijnzekerheid wanneer je als ict’er niet meegaat met de vraag naar certificering, specialisatie en de ontwikkeling van de persoon achter de ict’er.
Bedrijven zoeken in deze tijd naar de beste match voor de opdrachten die ze wel te vergeven hebben. Om boven het maaiveld uit te steken en niet op de bank te belanden, moet de ict’er zich deze dagen dus nog beter onderscheiden. De basis hiervoor wordt nog wel degelijk gevormd door de combinatie van soft skills en certificering van vakkennis. Voor veel bedrijven geldt certificering nog steeds als onafhankelijk bewijs van de expertise en de vaardigheden die zijn opgedaan. Zo bezien is naast goede softskills de certificering echt een harde entry criteria. Ik ga hierna in op de noodzaak voor certificeringen, echter staat voor mij buiten kijf dat de softskills onontbeerlijk zijn voor het juist inzetten van de hardskills.
Achterstand
Als het gaat om het binnenkomen op een opdracht vormen startende ict’ers een speciale groep. Zij hebben ten opzichte van meer ervaren collega’s een achterstand als het gaat om het voldoen aan de entry criteria. Certificering is eigenlijk het enige bewijs dat ze kunnen overleggen. Het voordeel is dat het nog niet zo lang geleden is dat ze de collegebanken hebben verlaten. Ze zitten nog in het studieritme en zijn daardoor in staat om zich specifieke kennis snel eigen te maken. Maar dan gaat het om de vraag welke cursussen en certificeringen belangrijk zijn.
Over het algemeen bieden ict-bedrijven beginnende ict’ers een kort certificeringstraject aan. Maar daarmee heb je nog geen goed en specifiek getrainde consultants, terwijl daar juist de meerwaarde zit voor opdrachtgevers. De succesfactor is dan ook om heel doelgericht om te gaan met het opleiden van starters en deze opleiding te koppelen aan praktijkervaring.
Er bestaan verschillende initiatieven om startende ict’ers op te leiden. Microsoft biedt bijvoorbeeld in het kader van het programma ‘Microsoft Youthspark’ jonge werkzoekenden en jongeren zonder diploma een it-opleiding aan. Certificering is een standaard onderdeel van die opleiding. Hiermee wil Microsoft de toetreding van jongeren op de arbeidsmarkt verbeteren. Dankzij technologie en opleidingen helpt Microsoft het talent van deze jongeren een boost te geven en hen een nieuw perspectief te bieden.
Een ander voorbeeld zijn de bootcamps waarmee it-bedrijven young professionals aan zich binden in een groeiende markt. Het is voor starters op de arbeidsmarkt een uitdagende manier om zich in een tijdsbestek van enkele weken verschillende methodieken, technologieën en/of tools eigen te maken en de bijbehorende certificeringen te behalen. Het grote voordeel van dit soort trainingen en opleidingen is dat ze helemaal zijn afgestemd op wat de klanten van zo’n organisatie vragen. De bootcamps zijn heel specifiek en toegespitst op de vraag die er bestaat vanuit de markt. Dit soort bootcamps vormt voor starters die nog weinig ervaring hebben dan ook een optimale voorbereiding op hun eerste opdracht. En de verschillende certificeringen gelden als onafhankelijk bewijs daarvan.
Emiel,
Met 3 van je punten zou je eigen vraag al kunnen beantwoorden, de internationale erkenning laat ik er even buiten omdat taal een obstakel kan zijn. Maar strekking van verhal (en reacties) gaat niet zo zeer om kwaliteit maar de kwantiteit. En laatste helpt trouwens ook vaak de bekendheid. Want onbekend maakt onbemind en certificering die HRM en recruiters niets zegt levert geen goede ‘match’ op.