Met de tot nu toe beperkte adoptie van Windows 8 in corporate omgevingen is de impact van Windows 8 op het mobiele werken nog niet significant te noemen. Toch hebben de Computable-experts positieve verwachtingen. Met Windows 8.1 is Microsoft volgens hen grote stappen in de richting van de zakelijke markt aan het zetten.
Paula Boersma, country category manager computing bij HP Nederland:
‘Veel ict-managers onderzoeken nu de mogelijkheden van Windows 8. Als er nog geen mobiliteitstrategie is ingevoerd kijken zij of dit het goede moment is. Windows is wellicht hét platform om met tablets en touch te gaan werken omdat het perfect integreert met de backbone die ze al hebben geïnstalleerd in hun organisaties. Het omzetten van core business processen naar mobiele processen is bovendien cruciaal als je mobiel gaat werken. Met de komst van Windows 8 is het mogelijk om applicaties die zijn geschreven op Windows 7 ook door te voeren en daardoor makkelijk een ontwikkeling naar touch based apps te maken. Het omzetten van processen naar apps.’
Raymond Comvalius, IT infrastructure specialist bij Nextpert:
Belangrijke componenten voor mobiel werken waren al geïntroduceerd met Windows 7, zoals de verbeterde offline bestandenfunctionaliteit en direct access om altijd verbonden te zijn met het netwerk van de zaak. Maar met de introductie van Windows 8.1 wordt duidelijk waar Microsoft naar toe gaat. Met Work Folders als intern alternatief voor Dropbox en een lossere koppeling van het device aan het corporate netwerk met Workplace Join dat gezien kan worden als een Domain Join lite. Kleinere devices zullen ongetwijfeld bijdragen aan een betere mobiele inzetbaarheid van Windows 8. Dat Microsoft ten aanzien van mobiel werken niet één lijn volgt blijkt ook uit de ontwikkelingen ten aanzien van VDI en Windows-to-Go. Met VDI wordt gezocht naar gecentraliseerde mogelijkheden voor het aanbieden van de desktop met een volwaardige grafische functionaliteit, terwijl Windows-to-Go de ultramobiele tegenhanger wordt als alternatieve corporate werkplek voor thuis.’
René Scholten Infrastructure Architect bij Capgemini:
‘Windows 8 is het eerste Windows OS dat ook op tablets kan draaien. Maar belangrijker is dat vergaande integratie tussen allerlei verschillende Windows 8 apparaten mogelijk is. Dit vergroot het gemak waarmee je met mobiele apparaten en ‘vaste’ apparaten kunt werken. Het biedt een geheel geïntegreerde omgeving om op te werken, met steeds dezelfde login, interface, favorieten en instellingen. Any time, any place, any device komt zo wel heel dichtbij.’
Antal Janssen, manager business services bij Datamex:
‘Het gemak is in mijn optiek het grootste voordeel van Windows 8. De nieuwe Modern UI interface is rijk aan mogelijkheden en intuïtief in het gebruik. Ook niet-Microsoft-omgevingen zoals social media-oplossingen en e-maildiensten zijn te combineren op ieder device uitgerust met Windows 8 en integraal toegankelijk binnen platformen als Presence, Video Collaboration en Unified Messaging. Met heel weinig inspanning heb je dus alle informatie van je contactpersonen direct binnen handbereik.’
Jurre Heesbeen, consultant bij ValueBlue:
‘Om het onderste uit de kan te halen met Windows 8 moet het bedrijfsleven nog wel stappen zetten. De huidige inrichting zit vol erfenissen uit het alles-aan-de-kabel-en-altijd-op-kantoor-tijdperk. Denk aan roaming profiles, eindeloze login scripts, file shares en zware client-server applicaties. Daarnaast zal men veelgebruikte processen moeten onderbrengen in gebruiksvriendelijke apps, waarbij de live tile actuele informatie toont, aangeeft of er nieuwe informatie beschikbaar is en of er werkzaamheden voor de gebruiker zijn. Maar goed ingericht is Windows 8 een zeer snel en mobiel OS.’
Gerald van Grootheest, infrastructuur specialist bij Innecto:
‘Ik denk dat Windows-tablets de strijd in het bedrijfsleven gewoon gaan winnen doordat de normale gebruiker merkt dat er eindelijk een tablet is waar je mee kunt produceren en dus productief kunt zijn in plaats van consumeren. Want steeds meer tablets worden uitgerust met Windows 8. Dus een tablet met een handige interface, die al je oude applicaties kan gebruiken en goed is te integreren met je bedrijfsnetwerk.’
De titel zou moeten zijn: Windows-tablets winnen mogelijk de strijd in zakelijke markt. Voor als nog is de adoptie van Windows 8 over het algemeen laag en waarom zou die, nu 8.1 uitkomt, dramatisch gaan stijgen…..? De dame en heren gaan kritiekloos voorbij aan de vragen die de markt nu stelt over de vervolg stappen in de upgrade/update cyclus waar ze in worden gehouden door de leveranciers. De toekomst zal het uitwijzen.
Bijkomend probleem is de discrepantie tussen tablet en software: het merendeel van zakelijke software is slecht tot in het geheel niet te gebruiken op een tablet. Grappig dat alle in het artikel aangehaalde “experts” een direct belang hebben bij de verkoop van tablets.
Mag ik dit artikel een korte samenvatting noemen van “Comeback van Microsoft!”
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4758452/2379248/comeback-van-microsoft.html
Het verbaast me dat ik geen reactie zie over TCO van Windows 8 vs andere OS`s in de hele keten!
Ik ben benieuwd hoe Windows 8.x zich verder gaat ontwikkelen als ik zie dat MS zelf eigen hardware met OS erop wil aanbieden. Afscheid nemen van OEM`s zal zeker veel zaken veranderen.
Misschien mev. Boersma staat niet meer op de lijst van mensen die volgende keer gaan geinterviewd worden!
De titel zou moeten zijn “Windows 8.1 op tablet kan ook zakelijk worden gebruikt”. Geen van de mensen die worden “geïnterviewd” geeft een antwoord waaruit kan worden afgeleid dat Windows OS aan de winnende hand zou zijn ten opzichte van andere tablet-oplossingen. Er wordt überhaupt voorbijgegaan aan de vraag of er vraag is naar breed ingezette tabletten in de zakelijke markt, van welk merk dan ook.
Leuk voor Microsoft deze reclame, maar het is de term “achtergrond artikel” niet waard.
De Windows reclame campagne is kennelijk op dreef aan het komen, met als belangrijkste kenmerk dat Windows mooi integreert met Windows, dus als je voort wilt in de Microsoft Vendor lock-in waarbij je niet naar alternatieven hoeft te kijken waar wat Windows nu biedt al lang gemeengoed is, is Windows eindelijk zover.
Alle onderhuidse reclamecampagnes van Microsoft ten spijt blijken hun producten niet aan te slaan. Ze missen visie en besef wat hun klanten willen. Apple en Google kunnen dit wel en dat laten de verkoopcijfers ook zien.
Niet voor niets dat Microsoft nu bezig is te hervormen om eindelijk eens een goed tegenwicht te kunnen bieden voor het feit dat hun marktaandeel zwaar te lijden heeft onder de huidige omstandigheden. Een erfenis van het feit dat ze heel lang een zeer groot marktaandeel hadden en met gemak de concurrentie op een afstand kon houden.
Ze lopen nu in de diverse groeimarkten steeds achter en om die achterstand in te lopen zullen ze flink aan de bak moeten. Met de Xbox lukte het ze wel dus het is niet onmogelijk. Gewoon een kwestie van de oude (vuile) trukendoos weer opentrekken.
Twee dagen geleden schreef Johanes nog dat MicroSoft 150 Euro toe legt op elke Surface-RT tablet.
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/4778595/2379248/microsoft-schrijft-af-op-surface-rt.html
Nu ben ik (waarschijnlijk als enige Computable bezoeker) niet zo thuis in de MicroSoft producten maar ik neem hier toch in ieder geval elkaar tegensprekende berichten waar.
Ik vermoed wel dat er naast -rt tablets ook van die dingen gewoon alle Windows software kunnen draaien leverbaar zijn maar er blijft tot een tegenstelling in succes berichten omtrent de nieuwe weg die MicroSoft probeert in te slaan.
Willem,
Ik ben geen voor of tegen MS of een ander merk. 95% van de architectuur van elk bedrijf is op MS gebouwd. Transitie naar een non-MS zal de business veel tijd en geld kosten. Dan moeten we nog zien of in de informatieuitwisseling met non-MS klanten/bedrijven etc alles goed gaat. Daarnaast moeten we kijken of deze stap iets opbrengt als we de kosten in de hele keten inzichtelijk maken. Neem bijvoorbeeld een Exchange beheerder of engineer: Die kan je overal vinden, die kost veel minder dan een open-source mail-engineer en nog meer voordelen.
Stel je voor dat een Chinese auto zeer mooi, degelijk en goedkoop is. Als je hier in NL geen of weinig support krijgt, als de onderdelen duur zijn, als je beperkt bent tot een of twee garagebedrijven voor onderhoud waar ze hoge uurtarieven met je doorbrekenen en nog meer andere nadelen dan zou je niet denken dat je veel aan die auto hebt.
Vendor lock-in kun je bestrijden/zachter maken als je je architectuur modulair opbouwt en voor bijvoorbeeld 3-4 jaar samenstelt en weet dat je over 3-4 jaar misschien veel zaken hieraan gaat aanpassen.
Peter,
Elk verdienmodel moet regelmatig gereviewd worden, aangepast worden, geinnoveerd worden om mee te kunnen gaan met de vraag en behoefte vanuit de omgeving/klanten. Doe je dat niet dan ga je zeker achter het net vissen! Hier heb ik eerder iets over geschreven:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4704821/2379250/ictinnovatie-redt-de-business-niet.html
Gebrek aan innovatie zal MS veel pijn doen, deze heb ik al lang geleden in mijn verschillende artikelen aangegeven.
Dat MS nu gaat reorganiseren is niet erg, de vraag is welke effecten deze op ontwikkeling van sommige diensten (zoals cloud diensten) zal hebben! Hoe gaat MS reorganiseren invoeren zonder verlies van kwaliteit van dienstverlening, voortgang in ontwikkelingen en invoering van nieuwe koers zoals eigen hardware-afdeling en behouden van klanten! Een stap verkeerd zetten dan zijn de klanten over naar Google of AWS of andere partijen!
MS heeft nog traditionele klanten en die zullen nog blijven (want ze zijn flink in MS verweven) maar wat met cloud-klanten gaat gebeuren of verwerven van nieuwe klanten……..dat gaan we nog zien!
Na het lezen van het artikel heb ik meer de indruk dat Windows-tablets het (moeten) gaan maken volgens mensen de op dit moment hun geld verdienen aan Windows op PCs.