De Amerikaanse chipfabrikant Intel heeft tegenvallende cijfers over het tweede kwartaal 2013 bekend gemaakt. Toch staat het bedrijf er beter voor in de strijd om de markt voor mobiele apparaten, zegt directeur Noord-Europa Patrick Bliemer van Intel. De nieuwe ceo Brian Krzanich geeft de chipbouwer nieuwe focus.
De Amerikaanse chipfabrikant Intel heeft de omzet over het tweede kwartaal van 2013 met 5 procent zien terugvallen tot 12,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). De omzet in de pc-processor-divisie bedroeg 8,1 miljard dollar (6,2 miljard euro), daarmee goed voor driekwart van de totale omzet. In vergelijking met een jaar eerder daalde de omzet uit pc-processors met 7,5 procent.
De nieuwe topman Brian Krzanich zet zijn kaarten op chips voor mobiele toepassingen, zoals de Atom-processoren. Krzanich, die al lange tijd bij Intel werkt, volgde twee maanden geleden Paul Otellini op. In het afgelopen kwartaal maakte Intel bekend dat Samsung de nieuwe Haswell-chips gebruikt in zijn tabletcomputer Galaxy Tab III.
‘Gezien de omstandigheden vallen deze resultaten mij niet tegen’, zegt Europees directeur Patric Bliemer in een reactie op de cijfers. Hij is verantwoordelijk voor de Intel-activiteiten in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Scandinavische landen en Finland. ‘Het is natuurlijk geen vrolijk verhaal dat de omzet en nettowinst dalen, maar wij hebben inmiddels een betere uitgangspositie om marktaandeel te winnen in de markt voor tablets en smartphones.’
2-in-1-systemen
De eerste effecten daarvan zullen volgens Bliemer in de tweede helft van dit jaar zichtbaar worden. ‘De zogeheten 2-in-1-systemen, laptops met een afneembare tablet, gaan een grote vlucht nemen. Onze afnemers presenteren in september een hele reeks nieuwe machines, mooi op tijd voor de feestdagen in het belangrijke vierde kwartaal.’ Bovendien verschijnen er tegen die tijd goedkope varianten van de ultra-zuinige Atom-chips, die in machines voor het lagere marktsegment zullen worden ingezet.
Voor de tweede helft van het jaar voorspelt Intel-ceo Krzanich een vlakke ontwikkeling. Het bedrijf ziet de economie ook in groeimarkten als Brazilië, Rusland, India en China vaart verliezen. Ook Bliemer is niet al te optimistisch: ‘De onzekerheid blijft ook in de tweede helft van dit jaar groot. Wel doet de Nederlandse zakelijke markt het beter dan in de ons omringende landen. Nederland blijkt redelijk resistent tegen een terugval elders in de wereld.’
Windows XP
Een lichtpuntje in de zakelijke markt is het al eerder genomen besluit van Microsoft in 2014 te stoppen met de ondersteuning van het besturingssysteem Windows XP. ‘Voor bedrijven is een overstap op een nieuw besturingssysteem meestal aanleiding voor een upgrade van de hardware. Ik verwacht dat de zakelijke markt daardoor goed doorloopt.’
Brian Krzanich
De aanstelling van Krzanich als opvolger van ceo Paul Otellini heeft direct gevolgen, merkt Bliemer. ‘Zijn strategie is duidelijk: we doen minder dingen, maar die krijgen meer focus. Hij heeft direct enkele managementlagen verwijderd, waardoor de lijnen korter zijn geworden. Zijn visie is dat wij moeten inspelen op wearables: mobiele apparaten die op het lichaam worden gedragen als de smartwatch en brillen als Google Glass.’
De nieuwe ceo is kort na zijn aanstelling naar Europa gekomen. Krzanich bezocht onder andere de productielocatie in Ierland en de van Infineon Wireless overgenomen vestiging in Duitsland. Via een zogeheten ‘open forum’ ging hij in discussie met medewerkers uit heel Europa, die op afstand konden inloggen. ‘Hij zette zijn visie duidelijk uiteen, toonde zich uitgesproken, had weinig woorden nodig’, zegt Bliemer.
Bliemer kent Krzanich uit de tijd dat hij enkele jaren geleden met hem samenwerkte op het Intel-hoofdkantoor. ‘Krzanich was toen tweede of derde man in de technologie-divisie. Het was voor iedereen duidelijk dat hij die tak ooit zou gaan leiden. Dat hij zou doorstoten tot deze positie kon niemand voorzien. In die tijd was Paul Otellini juist aangetreden. Dus zo keek je niet naar collega’s.’
Nadat ze de slag met Apple (iPhone) gemist hebben is het roer om. En als het roer bij Intel omgaat dat weet je dat het een kwestie van tijd is voordat ze het betreffende marktsegment te pakken hebben.
Mooi onderwerp om te volgen hoe processor fabrikanten voor de mobiele markt hierop gaan reageren. Innovatie is de enige weg vooruit voor hen, aangezien operational execellence en niche strategie niet werkt.
Dit gaat weer meer nieuwe mooie oplossingen opleveren.