In 'onze' ict-wereld ontwikkelen we met enige regelmaat tunnelvisie. De timmerman die alles als een spijker behandelt is een herkenbare analogie. De klant daadwerkelijk van een oplossing voorzien die het beste aansluit bij de business blijft een uitdaging.
Elk nieuw ict-paradigma wordt aangegrepen om te verkondigen dat dit alle problemen gaat oplossen. Het resultaat is dat bijvoorbeeld erp en crm als applicaties worden ingezet waarvan de geïmplementeerde functionaliteit vaak (ver) buiten het domein van erp en crm vallen. Hierdoor ontstaan mega silo-oplossingen die niemand meer begrijpt. Ook is vendor lock-in en vrijheid van hosting een groot probleem bij dit soort uitdijende omgevingen.
Hetzelfde geldt voor platforms voor document management en (sociale) samenwerking. De leveranciers (en ook meestal de implementatiepartners) van dit soort oplossingen hebben nogal de neiging om het als Zwitsers zakmes te verkopen en implementeren. Dé oplossing die alle problemen van jouw organisatie in één klap oplost. Maar met een Zwitsers zakmes kun je geen boom omzagen, tenminste, niet binnen afzienbare tijd.
Zo werkt het natuurlijk meestal niet. Analisten als Gartner en Forrester trappen best vaak deuren open die al een tijdje open waren, maar in een aantal dingen blijken ze toch wel erg goed. De hypecycle van Gartner is zo’n voorbeeld van een bruikbare tool. De adoptie van ict-themas wordt hier genadeloos mee gemeten. En het mooie is dat elk thema ècht wel door die trough of disillusionment heen gaat; hier wordt dan bekend waar het wel en waar het niet goed voor is. Overigens is de hypecycle ook op niet ict-thema’s goed toe te passen: Ik denk persoonlijk dat Adam Smith’s kapitalisme op dit moment door deze trough heengaat, maar dat terzijde.
Ook de cloud is zo’n thema. We weten allemaal (in onze onderbuik in ieder geval) dat dit een belangrijk fenomeen is. Analogieën met onder andere water uit de kraan en stroom uit het stopcontact te over. Natuurlijk is het allemaal niet zo simpel. In ict is niets simpel en zal het waarschijnlijk ook nooit echt worden. Maar dat het gaat helpen om bepaalde uitdagingen rond schaalbaarheid, mobiele ontsluiting en niet te vergeten software als service en (externe) integratie gaat oplossen moge duidelijk zijn. Waar het ook erg goed voor is, is de verdere evolutie van de ict’er. Als ‘banale’ zaken als infrastructuur en technisch beheer worden opgelost in de cloud, kunnen we weer een stapje hoger op de ict-ladder en meer over oplossingen voor de business gaan praten. Daadwerkelijke oplossingen die de business verder helpen.
De cloud is één van de ’tools’ die we in onze gereedschapskist hebben zitten om oplossingen voor de klant te implementeren. Luisterend naar de klant, helpen we de business beter te opereren door oplossingen te creëren die goed aansluiten bij de vraag. Niet door de cloud, of een samenwerkingsplatform of crm als ‘dé oplossing”’te positioneren voordat het probleem geheel bekend is. Laten we niet wéér in die valkuil trappen. De klant is het beste gebaat bij een ict-thema onafhankelijk advies. Liefst natuurlijk wel gebaseerd op bestaande (branchespecifieke) templates, maar niet in het keurslijf van die templates geforceerd. En altijd met inachtneming van bewezen, leverancieronafhankelijke best practices op het gebied van business- en informatiearchitectuur. En waar nodig gewoon applicaties en diensten integreren.
Probleem op zoek naar een oplossing, en anders niet!
Goed gezegd, sta er helemaal achter. Overigens is het goed om te vermelden dat wel elk thema een keer in de “trough of disillusionment” schiet, maar dat niet elk thema daar ook weer uit komt richting “slope of enlightenment”.
Als ‘banale’ zaken als infrastructuur en technisch beheer worden opgelost in de cloud, kunnen we weer een stapje hoger op de ict-ladder en meer over oplossingen voor de business gaan praten…
Dit hangt er heel erg vanaf vanuit welk perspectief je bekijkt.
Data moet nog steeds van A naar B, servers moeten onderhouden worden, software geupgrade enz enz.
Vanuit eindgebruiker gezien snap ik de stelling, die wordt meer ontzorgt en kan zich richten op zijn kerntaken
Waar ik benieuwd naar ben: hoe ervaren de cloud-aanbieders dit? Hoe ga je als cloud-leverancier om met de flexibiliteit, aanbrengen van patches op servers, toenemende vraag naar netwerkcapaciteit enz enz?
In dit kader will weer eens het oude adagium propageren:
KISS
Keep IT Simple stupid!
Of het cloud is of niet doet dan niet ter zake.
Ik denk dat een hoop bedrijven gebaat zouden zijn bij maatwerk.
Nu krijgt iedereen een standaard oplossing in de maag gesplits en blijken de bedrijfs specifieke vragen niet of nauwelijks maar in elk geval met forse vertraging in het nieuwe pakket geimplementeerd te kunnen worden.
Mooi artikel Gijs! Dit is ook de basis van mijn reacties op cloud-verhalen op deze site! Keer op keer heb ik tegen cloud-blinden onder ons gezegd dat ze beter naar beneden moeten komen en vanuit klantpositie naar de vraag, behoefte en probleem kijken en niet als ze op de wolken ziteen! Resultaat: ……… NIKS!
Een paar jaar geleden zeiden ze dat de outsourcing van ict (beheer, ontwikkeling etc) naar andere landen of partijen DE oplossing was. Kijk wat er van geworden is. We zullen nog eea met cloud ook zien als dit verder door MKB gebruik wordt
Goed naar het probleem van de klant luisteren en dan de vinger op precies de essentie van het probleem en de oorzaak kunnen leggen is maar weinigen gegeven als het complexe problemen zijn. En dan ook nog een eenvoudige doeltreffende oplossing, die lang meegaat, kunnen bedenken daarvoor is talent, ervaring en kennis nodig.
Gijs,
De cloud is een Zwitsers zakmes, eigenlijk officiersmes genoemd en hoewel je met de gereedschapskist in je broekzak geen boom kunt omzagen gaat het onderweg openen van een blik er heel makkelijk mee.
Maar niet iedereen is MacGyver en betreffende hypes, het officiersmes is wat op de achtergrond geraakt door de ‘Rambo’ messen. Daarmee kun je nog steeds geen woudreus vellen maar schijn je er wel een wilde zwijnen mee te kunnen doden.
Deze ‘survival’ messen zijn echter vaak gewoon een Bowie mes, het mes van de pioniers met wat moderne toevoegingen. Want met de juiste marketing is het vaak gewoon toch weer een oplossing opzoek naar een probleem.
Idee van templates spreekt me dus wel aan maar vanuit een andere visie omdat hergebruik al veel problemen oplost. En betreffende Gartner, ze zitten er ook nog weleens naast als je terug kijkt naar sommige voorspellingen.
Genie maakt en ruimt hindernissen trouwens snel met springstof, beetje onconventioneel maar fantastisch spul. Want als we twijgjes blijven planten zonder te snoeien dan zien we door alle bomen het bos meer.
Het blijft op deze manier een nietes-welles gesprek. Het aardige is toch dat er hier en daar argumenten naar boven komen (pro of contra) die hout snijden, maar altijd in een bepaalde context gelden.
Een poos geleden hebben we met een aantal Cloud-experts en anderen om de tafel gezeten om e.e.a. eens door te spreken. Helaas was dat toch te ad-hoc en met te weinig doelstelling neergezet.
Het lijkt me aardig dit te herhalen maar dan met een wat strakkere doelstelling. Laten we eens 3 verschillende use cases bij de kop pakken: een kleine MKB, groot-MKB/gemeente/ZBO en een grote bank. We bespreken dan de voor- en nadelen van cloud-oplossingen en voor- en nadelen van b.v. on-premise oplossingen in kwalitatieve zin (kwantitatief lijkt me erg moeilijk). Aan het eind van de discussie bepalen we een ‘winnaar’: b.v. de hoogste score (voordelen min nadelen oid).
Wederom wil ik deze sessie hosten. Wat mij betreft iets langer dan de vorige sessie, b.v. een dagdeel.
Even over de zijdelingse opmerking over Adam Smith’s kapitalisme. De term dekt de lading niet in die zin dat er in de huidige economische zin er geen sprake is van kapitalisme. Navenant elke belangrijke economische index wordt gemanipuleerd en verstoort vrije marktwerking. Economisch toezicht schiet keer op keer tekort en belooft beterschap terwijl overtreders keer op keer wegkomen. Alle mechanismen voor een natuurlijk herstel zijn zeer nauwkeurig uitgeschakeld zodat de economie volledig ten gunste van een olierarchie in een situatie die uitpakt gelijkend aan die van voor de Verlichting.
Laat dit verschijnsel nou ook vaak het geval met Cloud based oplossingen zijn. We mogen denken dat het allemaal zo is opgezet zoals ons wordt uitgelegd. Maar daadwerkelijke controle of de implementatie exact is zoals beschreven wordt eigenlijk niet gedaan en laat de deur open voor allerlei (on)bedoelde zij-effecten. Simpel voorbeeld is dan bijv. de vraagstelling wie de eigenaar van de cloud is.
Recente ontwikkelingen hebben nog eens pijnlijk duidelijk gemaakt dat het antwoord op deze vraagstelling ook disillusionment heeft opgeleverd. Misschien is het belangrijker om te beseffen dat de ontwikkelingen op dat vlak nog steeds gaande zijn.
Overigens is de verbindende factor dat beide verschijnselen dezelfde bron van inceptie hebben.
“De klant is het beste gebaat bij een ict-thema onafhankelijk advies. Liefst natuurlijk wel gebaseerd op bestaande (branchespecifieke) templates, maar niet in het keurslijf van die templates geforceerd. En altijd met inachtneming van bewezen, leverancieronafhankelijke best practices op het gebied van business- en informatiearchitectuur.”
Amen
Alleen is het een illusie dat dit gaat gebeuren, want het gaat altijd over geld, dus de belangen zijn (te) groot. Zeker in de ICT, waar de vragende partij een enorme kennisachterstand heeft en waar alles wordt gedaan om de markt zo ondoorzichtig mogelijk te houden (jargon, hypes, lock-in). In die zin kan de cloud, in de zin dat er een transparante markt van vergelijkbare standaardproducten door *zou kunnen* ontstaan, vergelijkbaar met de telecom-markt, de vragende partij meer macht geven. Het lijkt nu, door de gigantische hype, een aanbiedersmarkt, maar in werkelijkheid gaat het om de keuzevrijheid van de klant, de basis van het kapitalisme (in de zuivere vorm van Adam Smith welteverstaan).