In 'onze' ict-wereld ontwikkelen we met enige regelmaat tunnelvisie. De timmerman die alles als een spijker behandelt is een herkenbare analogie. De klant daadwerkelijk van een oplossing voorzien die het beste aansluit bij de business blijft een uitdaging.
Elk nieuw ict-paradigma wordt aangegrepen om te verkondigen dat dit alle problemen gaat oplossen. Het resultaat is dat bijvoorbeeld erp en crm als applicaties worden ingezet waarvan de geïmplementeerde functionaliteit vaak (ver) buiten het domein van erp en crm vallen. Hierdoor ontstaan mega silo-oplossingen die niemand meer begrijpt. Ook is vendor lock-in en vrijheid van hosting een groot probleem bij dit soort uitdijende omgevingen.
Hetzelfde geldt voor platforms voor document management en (sociale) samenwerking. De leveranciers (en ook meestal de implementatiepartners) van dit soort oplossingen hebben nogal de neiging om het als Zwitsers zakmes te verkopen en implementeren. Dé oplossing die alle problemen van jouw organisatie in één klap oplost. Maar met een Zwitsers zakmes kun je geen boom omzagen, tenminste, niet binnen afzienbare tijd.
Zo werkt het natuurlijk meestal niet. Analisten als Gartner en Forrester trappen best vaak deuren open die al een tijdje open waren, maar in een aantal dingen blijken ze toch wel erg goed. De hypecycle van Gartner is zo’n voorbeeld van een bruikbare tool. De adoptie van ict-themas wordt hier genadeloos mee gemeten. En het mooie is dat elk thema ècht wel door die trough of disillusionment heen gaat; hier wordt dan bekend waar het wel en waar het niet goed voor is. Overigens is de hypecycle ook op niet ict-thema’s goed toe te passen: Ik denk persoonlijk dat Adam Smith’s kapitalisme op dit moment door deze trough heengaat, maar dat terzijde.
Ook de cloud is zo’n thema. We weten allemaal (in onze onderbuik in ieder geval) dat dit een belangrijk fenomeen is. Analogieën met onder andere water uit de kraan en stroom uit het stopcontact te over. Natuurlijk is het allemaal niet zo simpel. In ict is niets simpel en zal het waarschijnlijk ook nooit echt worden. Maar dat het gaat helpen om bepaalde uitdagingen rond schaalbaarheid, mobiele ontsluiting en niet te vergeten software als service en (externe) integratie gaat oplossen moge duidelijk zijn. Waar het ook erg goed voor is, is de verdere evolutie van de ict’er. Als ‘banale’ zaken als infrastructuur en technisch beheer worden opgelost in de cloud, kunnen we weer een stapje hoger op de ict-ladder en meer over oplossingen voor de business gaan praten. Daadwerkelijke oplossingen die de business verder helpen.
De cloud is één van de ’tools’ die we in onze gereedschapskist hebben zitten om oplossingen voor de klant te implementeren. Luisterend naar de klant, helpen we de business beter te opereren door oplossingen te creëren die goed aansluiten bij de vraag. Niet door de cloud, of een samenwerkingsplatform of crm als ‘dé oplossing”’te positioneren voordat het probleem geheel bekend is. Laten we niet wéér in die valkuil trappen. De klant is het beste gebaat bij een ict-thema onafhankelijk advies. Liefst natuurlijk wel gebaseerd op bestaande (branchespecifieke) templates, maar niet in het keurslijf van die templates geforceerd. En altijd met inachtneming van bewezen, leverancieronafhankelijke best practices op het gebied van business- en informatiearchitectuur. En waar nodig gewoon applicaties en diensten integreren.
Probleem op zoek naar een oplossing, en anders niet!
Goeie discussie!
@Daan: dat zou inderdaad mooi zijn, als we clouds met clouds kunnen vergelijken. Maar verder dan appels en peren zal het waarschijnlijk niet komen. Maar beide zijn in ieder geval fruit, da’s al heel wat.
Overigens voor de geinteresseerden: Thomas Erl’s Cloud Computing Concepts, Technology & Architecture is een behoorlijk goede poging om leverancieronafhankelijk te beschrijven wat cloud is en waar je op moet letten.
“in ICT is niets simpel”. Een beetje enge quote uit dit artikel. Ik hoop naar dat de auteur chargeert. Want in ICT zou het juist simpel moeten zijn. Waar het om gaat is de juiste toepassing van de techniek. Dat de techniek op zich niet simpel is dat geloof ik wel, maar de toepassing, dat wat zij voortbrengt zou dat wel moeten zijn. Daarom was/is Cloud zo veelbelovend.
Inmiddels weet ook de business wel wat ICT kan, maar ze weet vaak nog niet hoe ze grip moet krijgen op het krijgen van de beste mix van simpel, doeltreffend en betaalbaar. Wat dat betreft heeft @Daan wel een punt.
De tweede quote die ik wat eng vind is die over Adam Smith’s kapitalisme. Adam Smith zou zich in zijn graf omdraaien als hij wist dat hij de grondlegger van het moderne kapitalisme wordt genoemd. De wijze waarop het egoïstische westerse kapitalisme zich heeft ontwikkeld heeft nauwelijks nog iets met de denkbeelden van Smith te maken.
Lekker relativerend artikel. In mijn ogen wordt er door vakmensen (te) vaak van vinkjes en wellesnietes argumenten gebruik gemaakt in discussies over wat het beste is. Terwijl klanten alleen geïnteresseerd zijn in de oplossing die in zijn situatie het meest geschikt is.