Het uitbestedingscontract dat het Kadaster en Capgemini afgelopen 26 juni sloten heeft een geschatte waarde van circa 100 miljoen voor een periode van 6 jaar. Het contract kan twee keer twee jaar worden verlengd. Capgemini neemt het werkplekplekbeheer, de kantoorautomatisering en de rekencentrum-dienstverlening over van de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens. Zo'n negentig Kadaster-ict'ers moeten, als ze hun werk willen behouden, overstappen naar de automatiseerder.
Computable meldde al eerder dat het Kadaster definitief voor Capgemini had gekozen en dat op 26 juni het contract is getekend. Beide partijen hebben nu zelf een officieel persbericht uitgestuurd met daarin een officiële melding over de contractduur – en waarde.
In het bericht stelt het Kadaster dat het door uitbesteding aan de markt verwacht de continuïteit van de dienstverlening beter te kunnen garanderen. Ook verwacht de instelling te kunnen profiteren van de kennis die bij Capgemini op dit vlak aanwezig is. De automatiseerder rekent immers infrastructuurbeheer tot een van zijn kernactiviteiten.
Dorine Burmanje, voorzitter van de raad van bestuur van het Kadaster, durft te stellen dat ‘na een zorgvuldig voortraject we er in geslaagd zijn samen met vakbonden, or en Capgemini een stevige basis te leggen voor de uitbesteding van onze infrastructuurdienstverlening en toekomstperspectief voor de betrokken medewerkers.’ Feit is dat het voortraject maar liefst 2,5 jaar heeft geduurd en dat het uitbestedingsplan op fel verzet stuitte binnen het Kadaster. Uiteindelijk durfde de ondernemingsraad van het Kadaster het niet aan om naar de Ondernemingskamer te stappen.
De van Spir-it, de it-divisie van de rechterlijke organisatie, aangetrokken algemeen directeur Ron Kolkman is vanaf oktober bij het Kadaster als it-directeur verantwoordelijk voor de migratie en de regievoering.
Behoud van werk
Medewerkers van het rekencentrum kunnen vrijwillig de overstap maken naar Capgemini om hun werk te behouden. Hierover zijn afspraken gemaakt met de vakbonden en de or, die opgenomen zijn in het contract. Dit sociaal pakket bestaat onder meer uit een terugkeergarantie en het mogen werken vanuit de locatie in Apeldoorn van Capgemini. De medewerkers hoeven dus niet te verhuizen naar een locatie buiten Apeldoorn, waar het Kadaster ook is gevestigd.
De terugkeergarantie voor het personeel loopt maximaal drie jaar. Binnen een jaar mogen medewerkers besluiten terug te keren naar het Kadaster. Wie terugkeert komt vervolgens in een mobiliteitstraject terecht voor begeleiding naar ander werk. Na dit jaar hebben medewerkers nog eens twee jaar de mogelijkheid om terug te keren naar het Kadaster, wanneer zou blijken dat Capgemini zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of iets vraagt wat niet conform contract is. Ook in dat geval komt een teruggekeerde medewerker in de mobiliteit.
Rik,
je weet dat je dit al een keer eerder hebt geschreven.
Wel heel traag nieuws in de zomer?
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/outsourcing/4424192/1276946/capgemini-wint-ictuitbesteding-kadaster.html
Als je bedenkt
– dat het Kadaster o.a. ook de Publieke Dienst op Kaart (PDOK), Energie Prestatie Certificaat (EPC), de landelijke administratie van de Wet Kenbaarheid Publiek Rechtelijke Beperkingen (WKPB) en Ruimtelijke Ordening-OnLine (RO-Online) beheert
– dat dat allemaal gebruik maakt van een Postgres database
– en dat CAP – voor zover ik geinformeerd ben – zelf geen Postgres beheerders in dienst heeft,
dan zou je je bijna gaan afvragen wat de Kadaster bestuurders precies bedoelen met “continuïteit van de dienstverlening beter te kunnen garanderen”.
Waarschijnlijk moet je een bestuurder zijn om dat te begrijpen – of over betere informatie beschikken, die je niet wilt delen.
De beste garantie om continuïteit van de dienstverlening beter te garanderen is investeren in je eigen mensen…
Als het klopt wat hierboven staat, dan is 15mio euro voor het beheren van een datacenter of wat en de hardware een stevig bedrag.
@Dis-Continue,
Het enige dat CAP gaat doen zijn de werkplekken, de KA en het rekencentrum beheer. Dus Postgres komt daar niet bij kijken, ik neem aan dat continuïteit van de dienstverlening het leveren van infrastructuurdiensten aan business-applicaties behelst.
Overigens moet je je afvragen in hoeverre je voor bovengenoemde zaken 90 man nodig hebt, zeker als je het volgende stukje in aanmerking neemt:
“Het aantal medewerkers nam net als in voorgaande jaren verder af: van 1.942 medewerkers eind 2011 naar 1873 eind 2012. Tegenover 91 uitstromers stonden 22 nieuwe werknemers. Bijna 50% van het personeel is ouder dan 55 jaar. In de komende jaren verwachten we daarom een forse uitstroom. ” (bron: website kadaster).
Vanuit die positie bezien zal ik je heel eerlijk zeggen dat ik ook vrij snel na zou gaan denken over het outsourcen van infrastructuurdiensten, aangezien die voor de business weinig waarde toevoegen.
Weer 90 potentieel te dure mensen, dus ontslag is te verwachten.
hmm 90 mensen tegen hun wil naar buiten schoppen tegen een contract van ongeveer 100 miljoen voor zes jaar. 90*100.000*6 + 5% per jaar inflatie is maximaal 61 miljoen loonkosten over zes jaar.
Gefeliciteerd Kadaster U heeft zojuist voor 39 miljoen verlies een slechtere dienstverlening gekocht. Uw medewerkers die nu nog gewoon ‘dingetjes’ doen omdat het ten slotte hun directe collega is, moeten straks ‘een opdracht’ hebben. En oh wee als ze zomaar iets extra’s doen, dat staat niet in de SLA! Nieuwe opdracht aub!
Lang leve de outplacement trajecten en hoe goed dat toch wel niet voor organisaties is. Worden we lean van! Directies die tientallen miljoenen wegspoelen. Het is dat we alleemaal zo integer zijn, anders zou je er bijna wat van gaan denken.
Heel veel sterkte gewenst aan de IT-ers van Kadaster die bij dit verschrikkelijke bedrijf moeten gaan werken.
Als directielid kunt u zich vast zorgen gaan maken.
De continuïteit van uw bedrijfsvoering wordt alleen juridisch ingedekt. De kwaliteit heeft u vast niet vast laten leggen.
Als klant bent u niet belangrijk, ook niet bij dit soort grote contracten.
En drie jaar en een dag later worden er 89 mensen ontslagen.
Die ene persoon mag de nieuwe aanwinsten vers uit de schoolbanken inwerken.
Cynisch? Absoluut!
Maar dat als dit soort bedrijven keer op keer laten zien dat winstcijfers belangrijker zijn dan een morele verantwoordelijkheid is het moeilijk van deze mening af te geraken.
Alle reacties ten spijt geldt het volgende: Stel dat de medewerkers te duur zijn voor Capgemini….dan zijn ze ook te duur voor het kadaster. Iedereen verwacht dat er efficiënt en zuinig gewerkt wordt en dat wij als consument niet te veel betalen dus het is natuurlijk te verwachten dat een directie van een organisatie als het kadaster gaat zoeken naar wegen om voor haar eigen organisatie de kosten te verlagen en voorspelbaar, dat is een lang lopend contract, te maken.
Verder is het nog maar de vraag wie er “schuldig” is aan de hoge kosten van het personeel. De bonden stellen de eisen vwb de schalen en periodieken die los staan van het functioneren van de persoon maar vaak gebaseerd zijn op anciënniteit. De vraag die ik zelf heb, maar ik werk al jaren niet meer volgens CAO, of dit principe niet achterhaald is en dat prestatie en functioneren niet de leidraad zou moeten zijn.