Het Samenwerkingsverband van Bronhouders Basisregistratie Grootschalige Topografie (SVB-BGT) gunt de opdracht voor de ict-aanbesteding Bravo aan Transfer Solutions uit Leerdam. De Basisregistratie Grootschalige Topografie moet uitgroeien tot een gedetailleerde grootschalige basiskaart van heel Nederland. Transfer Solutions bouwt een applicatie met als kern het samenvoegen van topografische gegevens tot een consistent geheel. Daarnaast komt er functionaliteit voor de gegevensopbouw en kwaliteitsborging, communicatie en afhandeling van terugmeldingen.
De oorspronkelijk waarde van de opdracht was 1,9 miljoen euro. Aan de aanbesteding deden vier partijen mee die offertes indienden die varieerden van 1,3 miljoen tot 1,7 miljoen euro. Volgens Transfer Solutions won het de aanbesteding door het hoogst te scoren op zowel kwaliteit als prijs. ‘Transfer Solutions wist het SVB-BGT te overtuigen van zijn visie en oplossing voor de geschetste problematiek’, aldus de ict-dienstverlener (honderdveertig man, actief sinds 1995).
Transfer Solutions levert medio oktober 2013 als eerste een bestandsgeoriënteerd systeem op waar bronhouders gegevens aan leveren. Daarna start de tweede fase met de ontwikkeling van het op berichtenverkeer georiënteerde systeem, waaraan bronhouders gestandaardiseerde berichten (StUF-Geo) gaan aanleveren. Dit systeem komt naar verwachting in juli 2014 beschikbaar. Transfer Solutions beheert in opdracht van het SVB-BGT het systeem gedurende de komende vijf jaar.
bgt
De BGT – deadline 1 januari 2016 – moet uitgroeien tot een gedetailleerde grootschalige digitale kaart van heel Nederland. Alle fysieke objecten zoals gebouwen, wegen, water en groen zijn hier eenduidig op vastgelegd. De ambitie van de betrokken partijen is om straks één geografische taal te spreken. Een goede samenwerking tussen bronhouders en het actueel houden van gegevens zijn daarvoor cruciaal. Het SVB-BGT speelt hierbij een belangrijke rol en voert de regie over de overgang naar de BGT. De bronhouders zijn de gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkswaterstaat, de ministeries van Defensie en Economische Zaken en spoorbeheerder ProRail.