De Amsterdamse investeringsmaatschappij Linden Mobile Ventures van Cok Mudde en Guido Vervelde steekt vierhonderdduizend euro in spelletjesontwikkelaar Lunagames in Hoorn. Mudde en Vervelde verdienden hun sporen in de ict-branche. Mudde als oprichter van onder andere Rijnhaave Automatisering en Centric, Vervelde als oprichter van Peak-IT.
De investering van vier ton is de vijfde investering van het technologieduo. Eind mei kocht Linden zich al samen met het investeringsfonds van Deutsche Telekom in bij videodistributie-startup Vigour.io. Lunagames en Vigour werken overigens samen aan de ontwikkeling van een zogeheten multi-device user interface, waarbij een gamer gelijktijdig gebruik maakt van bijvoorbeeld een smartphone en smart-TV.
Eerder investeerde Linden in ondernemingen als Surfly van Nicholas Piël en Denis Bilenko en app-ontwikkelaar Linden Mobile. Surfly ontwikkelt een zogeheten co-browsing-oplossing, waarmee computergebruikers hun scherm kunnen delen met bijvoorbeeld helpdeskmedewerkers, zonder dat daarvoor geïnstalleerde software nodig is. Linden Mobile levert apps en zogeheten branded games en heeft vestigingen in Nederland en Duitsland.
Mudde en Vervelde zien grote mogelijkheden in de toepassing van deze nieuwe technieken. ‘Wij investeren graag in start-ups die oplossingen ontwikkelen voor het gebruik van meerdere devices in combinatie met video en internet-tv en we denken dat die toegepast kunnen worden in mobiele games. We verwachten dat Lunagames met onze bijdrage een snellere groei in omzet en winst kan realiseren’, vertelt Mudde. Met het geld wil Lunagames zijn groei versnellen door het uitbreiden van ontwikkelcapaciteit en meer internationale marketing.
150 miljoen downloads
Lunagames werd opgericht in 2005 en is een Nederlandse ontwikkelaar en uitgever van mobiele games. Eerder dit jaar bereikte het bedrijf de mijlpaal van honderdvijftig miljoen downloads. Lunagames maakt toegankelijke games die gratis worden aangeboden. Inkomsten worden gerealiseerd met advertenties en zogeheten in-app aankopen. Buiten Europa zijn de belangrijkste markten van Lunagames Azië en Latijns-Amerika. Ook bouwt het bedrijf games in opdracht, bijvoorbeeld voor Samsung.
‘Het doel van Lunagames is om consumenten over de gehele wereld dagelijks op een positieve manier te raken met luchtige apps en games die snel inspelen op trends en actualiteiten’, vertelt ceo Richard Hazenberg van Lunagames. ‘Linden biedt ons de mogelijkheid onze groei te versnellen en met de synergie van hun andere deelnemingen nieuwe technologie toe te passen met als doel de gebruikerservaring te verbeteren en afzetmarkten te vergroten.’