Larry Ellison heeft het vorige maand toegegeven: Snel goedkoop en cloud hebben de toekomst. De aanleiding was dat Oracle gaat samenwerken met Salesforce. Nu vind ik Salesforce helemaal niet goedkoop en dat kan ook niet omdat het op Oracle draait. Maar dat snel, goedkoop en cloud de toekomst heeft staat vrijwel vast en Google Apps is een zeer sterk voorbeeld. Als je in een reflex je nekharen voelt prikken, lees dan vooral verder.
De populariteit van digitale foto’s groeide al enorm voordat de kwaliteit in de buurt kwam van analoog. Ook zie je nu dat foto’s van smartphones veruit de boventoon voeren in absolute en relatieve aantallen. Veel mensen nemen hun compact camera niet eens mee ondanks dat de smartphones nog steeds van mindere kwaliteit zijn.
Streaming muziek is nu mainstream terwijl de kwaliteit het toch aflegt tegenover de CD. Streaming muziek is snel, goedkoop en cloud, gek genoeg besteed ik nu veel meer geld aan deze dienst dan ik ooit per jaar aan cd’s heb besteed.
Consumenten adopteren diensten die makkelijk en goedkoop zijn en medewerkers van de enterprise zijn ook consumenten. Als het privé zo makkelijk gaat, waarom moet it zakelijk dan zo moeilijk zijn? Waarom is het gat tussen de consument en de enterprise zo groot?
Google Apps
Ik kom geregeld bedrijven tegen die Google Apps niet herkennen als een alternatief voor Microsoft Office. Op Computable loop ik geregeld tegen weerstand aan als ik Google Apps als voorbeeld neem. Jammer en een gemiste kans, want wie zich in de materie verdiept zal zich verbazen over de mogelijkheden, juist ook op het gebied van enterprise beheer.
Een dooddoener en een misverstand is dat Google niet betrouwbaar is als het gaat om privacy. Nu kennen we onderhand allemaal het verhaal van PRISM en de Amerikaanse overheid die ogenschijnlijk overal bij kan. Dat is inderdaad niet fraai en ik hoop echt dat bijvoorbeeld Europa zich sterk maakt om dit aan te pakken. Realiteit is dat de Amerikaanse overheid niet veel onder doet voor onze lokale overheid. Dus ondanks dat dit niet fraai is, heb je ditzelfde probleem ook als je zaken doet met de cloud van Microsoft. Dat Google je privé gegevens en data verkoopt is zover ik heb nagegaan niet waar. Privacy staat wel degelijk hoog op de agenda bij Googlel. Maar goed, als dit nadeel geen onoverkomenlijkheid is, wordt het tijd om Google Apps verder te onderzoeken.
Google Apps for businesses is in feite een suite die de ‘generieke SaaS-stack’ aanbied: Documenten, spreadsheets, presentaties, email en agenda’s. Google heeft hiervoor geen software die je installeert, alles werkt via de browser. Bestanden van Microsoft Office kunnen gewoon online geopend worden, maar als je ze wilt bewerken worden ze eerst geconverteerd naar de Google variant en worden ze opgeslagen in Google Drive wat ongeveer dezelfde functionaliteit aanbied als Dropbox. In verbinding staan met het internet staat centraal bij Google, maar er zijn – welliswaar beperkte – offlline mogelijkheden om documenten en e-mail te openen en bewerken. Waar Google Apps in uitblinkt zijn de mogelijkheden om samen te werken, ook met mensen buiten de organisatie.
Chatten, voice gesprekken met beeld erbij en meerdere personen, de zogenaamde Google Hangouts, werken geweldig en met een druk op de knop kun je ze ook nog opnemen. Ook het delen van een beeldscherm is een klik. Dit werkt zeer soepel en is gemakkelijk indrukwekkend te noemen. Ook het bewerken van documenten kan tegelijkertijd. Geen eindeloos heen en weer mailen van bijlagen en dus pure productiviteit winst. Even een feedback formulier of vragenlijst maken is ook een klus van niets. En het bouwen van websites en intranet wordt steeds krachtiger en kruipt daar steeds een beetje dichter naar Sharepoint toe, en dat is niet toevallig.
Enterprise
Wie denkt dat dit niet voor de enterprise is komt bedrogen uit. Het dashboard waar beheerders het domein en de gebruikers beheren is zeer krachtig en uitstekend geschikt om zeer grote groepen gebruikers te beheren. Organisatie, sub organisaties, groepen, rechten op map niveau en overerven is allemaal mogelijk. Je kunt zelfs apparaten zoals Android smartphones en tablets beheren inclusief het wissen op afstand. Je kunt bepalen welke apps ingezet mogen worden en dat lijkt dan op een enterprise app store. Ook op het gebied van veiligheid is er verrassend veel mogelijk.
De kosten zijn zeer voorspelbaar en laag. In de basis kost het een gebruiker 3, 33 euro per maand. Daar zit al een behoorlijke hoeveelheid opslag bij. Deze operationele kosten ademen perfect mee met de organisatie als deze groeit of krimpt. Ook de beschikbaarheid en performance schalen automatisch mee en zijn nooit een issue.
Integratie met zeer veel andere diensten zoals die van Salesforce zijn goed te realiseren en ook SSO is een onderdeel met veel mogelijkheden. Er zijn diverse organisaties met meer dan 50.000 medewerkers overgestapt op Google Apps en Google zelf maakt er ook gebruik van met ruim 53.000 medewerkers.
Snel, goedkoop en cloud
Google Apps speelt dus heel goed in op snel, goedkoop en cloud en ik zou er ook best aan toe willen voegen goed. En daarmee zijn ze helemaal klaar voor een ijzersterke positie. Grappig is dat ook Microsoft dit principe begint te omarmen. Kijk maar eens naar Windows Phone. Nokia, van oudsher erg goed in het maken van goedkope toestellen, zet nu volledig in op Windows Phones voor de budget markt en daarmee lijken ze nu al een slag te slaan. Het goedkoopste toestel (bron : http://goo.gl/MFjNb ) verovert snel marktaandeel, dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Apple werkt aan een goedkoper toestel en makers van Android ook over elkaar heen struikelen met budget toestellen.
De trend van snel, goedkoop en cloud komt voort vanuit de business die de diepe wens heeft om it simpel te maken. Simpel en gemak wint het van kwaliteit, keer op keer, en vooral op het gebied van cloud computing is dit heel zichtbaar bij de consument, maar nu ook steeds meer voor de enterrprise.
TCO, ROI en KSF
Total cost of ownership (tco), return on investment (roi) en kritische succes factoren (ksf) krijgen een hele andere dimensie in dit kader. Wat is de tco van Google Apps? Je hebt geen kapitale investering, je bent geen eigenaar en er zijn geen servers die je aanschaft. Return on investment? De enige investment is wellicht de migratie, maar je krijgt ook meer dan je had. Overal werken, met het device van je keuze, geen it-afdeling meer nodig voor je standaard kantoor automatisering. Roi laat zich in dit scenario lastig vangen, of is nagenoeg 0. Ook kritische succesfactoren zijn lastig te bepalen als het gaat om een overstap naar Google Apps. Pas nadat de tools door de organisatie omarmt zijn openbaren de nieuwe factoren zich. De manier van samenwerken veranderd ineens erg snel, maar of het beter wordt hangt af hoe de organisatie wordt aangestuurd. Een gebrek aan governance kan de organisatie ook extra snel in een lastig pakket brengen of tot imago schade leiden als een account ge-phished wordt.
Nadelen
Beland je met Google Apps in een cloud paradijs? Nee, niet helemaal. Er zijn wel degelijk zaken die afgewogen moeten worden. De bemoeizucht van overheden is een groot obstakel, juist nu ligt er nog een enorme kans om een generieke SaaS stack concurrent op te zetten die fundamenteel veilig en bijvoorbeeld Europees is. Daarnaast bieden de apps soms ook minder functionaliteit dan de tegenhanger van Microsoft. De standaard manier van werken met sjablonen ziet er wat amateuristisch uit of kan leiden tot documenten op verkeerde plekken.
Ook gaat het openen van Word documenten in Google Apps niet altijd goed en werken met Google Drive is toch anders dan de Windows Explorer. Ook het regelen van backups en bijbehorende disaster recovery werken anders dan bij traditionele it. Daarnaast ligt er nog wat uitzoek werk op het gebied van compliance en wetgeving, zeker als je aanvullende diensten nodig hebt die ook allemaal uit de cloud komen.
Tot slot
Wat ik mee wil geven is dit: Snel, goedkoop en cloud hebben de toekomst. Iedere organisatie zal nu of binnenkort moeten onderzoeken wat het voor hen kan betekenen. Dit negeren of afdoen als hype kan wel eens dodelijk blijken. Google biedt extreem veel waarde voor 3,33 euro per maand. De snelheid, beschikbaarheid en capaciteit realiseren in een eigen omgeving inclusief hardware en bemensing is een dure uitdaging. Er worden dagelijks al migraties uitgevoerd dus het is zeker niet onmogelijk. Zoek eens op bedrijven die spijt hebben van hun migratie naar Google, ik heb ze niet gevonden. Je kunt vinden dat het niets voor jouw organisatie is, maar een concurrent heeft wellicht die beperking niet en kan dan bij goede toepassing en een lagere tco diensten of producten goedkoper aanbieden.
Het draait allemaal om snel, goedkoop en cloud, of had ik dit al gezegd? Of was Larry dat?
Henri,
Ik begrijp dat het (financiële)plaatje begint te schuiven als we functionaliteiten gaan toevoegen door niet te denken vanuit de aanbieding maar de requirements. Als ik me niet vergis had ik die boodschap ook al eens in een eerdere opinie gegeven door te stellen dat je niet moet kijken wat er (mogelijk) is maar naar wat je nodig hebt. De cloud lijkt namelijk soms ook op een supermarkt waar je verleidt wordt tot producten die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt maar er lekker uit zien, supermarkt managers leggen (eye)candy dan ook altijd op ooghoogte van kinderen neer.
Hiermee zeg ik niet dat Google Apps slecht is maar alleen dat in een ‘supermarkt oorlog’ de prijsindexen (voorspellend beheer?) helpen om verrassingen te voorkomen. Want de kruidenier om de hoek kan op termijn ineens een verrassend goede service blijken te leveren tegen een eerlijke prijs.
Toch ben ik wel benieuwd wat de grote Nederlandse bedrijven toch voor issues tegengekomen, want wat ik zo merk is dat men daar wel erg enthousiast is …
Henri,
Wat betreft Google en privacy, hoe heb je nagegaan (je geeft het aan in dit artikel) of Google je privé gegevens of data niet verkoopt? En hoe zit het dan met je zakelijke data?
Just curious 🙂
Cordny,
Een deel van je vragen is ook face-to-face besproken en de weerslag hiervan heb ik (deels) op eigen blog gepubliceerd:
http://dekkinga.blogspot.nl/2013/04/rondetafel-sessie-cloud-computing.html
Betreffende privacy is er nu natuurlijk een discussie omdat ’transparancy report’ niet meer is dan een stukje marketing. Maar laten we eerlijk zijn, als je iets onversleuteld over het Internet stuurt kan iedereen tussen bron en doel mee lezen. Dat is trouwens niet veel anders binnen je eigen netwerk hoewel je daar een klein beetje meer controle over hebt. Veel organisaties (ook hosting bedrijven) worstelen echter nog met het inrichten van netwerk segmentering. Aangezien ik geen reclame mag/wil maken…. zoek eens op secure private cloud als je meer wilt weten.
Maar Henri heeft vast ook wel weer een ‘app’ of service die je toe kunt voegen aan de stack. Dat brengt echter wel de vraag op puntje support welke moeilijker in te vullen is als er meer partijen bij betrokken raken. Want ‘YOLO’ en over de back-up hoeven we ons geen zorgen meer te maken, dat wordt ‘free of charge’ al gedaan. En Andre heeft gewoon pech want ik blijf nog wel even schrijven over de cloud omdat deze telkens veranderd. Hierbij is het wel handig om niet op één paard te gokken omdat een spreekwoord luidt: “Every cloud has a silver lining”
Ewout,
bedankt voor je reactie.
Ik heb je blogpost gelezen, maar hier zie ik niets van privacy en google terug.
Natuurlijk, technisch kun je veel oplossen, maar met woorden als ’transparancy report’, ‘secure private cloud’ etc kom je er niet om het goed uit te leggen.
Ik ben aardig cloud bekend, maar probeer het zo maar eens aan een niet ITer te vertellen die wel elke dag bijvoorbeeld internetbankiert.
Mooi zou zijn dat een computable expert dit oppakt en een artikel schrijft in duidelijke taal die iedereen gebruikt, met uitleg van de buzzwords (of referentie)
Ik ga het in ieder geval proberen, maar, met alle respect, ik zie al dat de reacties vol met de marketing / IT-termen staan zonder duidelijke referentie.
Wie pakt de handschoen op?
Oh, en ik zie nog graag Henri’s reactie tegemoet.
@Cordny: Goede vraag waar ik al een tijdje op zit te wachten en ik ga hem beantwoorden, maar eerst
@Ewout: “Want de kruidenier om de hoek kan op termijn ineens een verrassend goede service blijken te leveren tegen een eerlijke prijs.”
– Helemaal mee eens. Ik koop veel bij lokale winkels omdat je voor hen echts iets kunt betekenen, de grote ketens zijn zijn gemakkelijk, maar voor de kleine partij kun je echt iets betekenen en zelfs een band opbouwen. Zo zou het ook op het internet moeten zijn. In geval van online office suites is het alternatief vaak te afwijkend in prijs, functionaliteit, veiligheid en beschikbaarheid.
Een ander sterk punt uit je reactie komt hieronder nog terug.
– – –
“Wat betreft Google en privacy, hoe heb je nagegaan (je geeft het aan in dit artikel) of Google je privé gegevens of data niet verkoopt? En hoe zit het dan met je zakelijke data?”
De vraag is zo gesteld, het antwoord niet. Ik zal echter proberen de vraag bevredigend antwoord te geven zonder te lang van stof te worden.
Wat is het verkopen van privé data? Is dat zoiets als dat je met bepaalde reclames je gegevens in kunt vullen om iets te winnen en dat je daarna door derde partijen benaderd kan worden omdat je daar dan toestemming voor geeft? Met andere woorden, de informatie over jouw wordt 1 op 1 verkocht aan een derde partij die jou kan benaderen (en legaal, want je geeft er toestemming voor). Ik en velen anderen met mij hebben een Gmail account. Wordt je daar wel eens persoonlijk benaderd of gebeld? maw is er een sterk vermoeden dat Google jouw data doorspeelt aan andere partijen? Ik heb die ervaring niet en navraag geeft me geen concrete aanwijzingen dat dit gebeurd. Ook ken ik geen verhalen dat iemand zijn foto ineens ergens anders opdook met de conclusie dat dit door Google komt. Welke andere data zouden ze nog meer kunnen verkopen? Data over dat slimme plan wat je geschreven hebt en opgeslagen hebt in Google Docs? Hou deze gedachte even vast.
Als NSA/FBI Google betaalt om bij de data te kunnen van diens klanten, dan kun je van verkoop kunnen spreken.
Verkopen impliceert eigenaarschap en aangezien de data van jou is voor Google Terms of Service, zou verkopen tegen de voorwaarden in gaan. Zie http://www.google.com/intl/nl/policies/terms/ en http://www.google.com/intl/nl/policies/privacy/ . Lees deze twee sites eens ze zijn zeer leesbaar en niet overdreven lang. Dit in tegenstelling van bijvoorbeeld Apple iTunes https://www.apple.com/legal/internet-services/itunes/nl/terms.html
Als ik met producten werk die ik andere mensen ook aanraad doe ik onderzoek. Zo ook naar Google. Ik heb diverse documenten waarin ik dus ook links bijhoudt van artikelen, blogs en ander URL’s die over dit onderwerp gaan. Nu geeft Google soms een wat slechte naam als het aankomt op privacy, maar als je iets verder graaft en aangehaalde bronnen checkt doet Google het in mijn ogen heel goed. Ja er zijn incidenten zoals WiFi punten en bijvoorbeeld discussies over street view. Maar hier is het meer de mening over wat privacy zou moeten zijn, dan dat Google “Evil” is en jouw data verkoopt. Hele goede discussies zijn te vinden op Tweakers.NET. Veel claims die geponeerd worden, worden er meteen weer onderuit gehaald omdat mensen wel graag wat roepen, maar niet de moeite nemen om het echt uit te zoeken.
Als Google privé data verkoopt (particulier of zakelijk) dan is hiervan door mij geen bewijs gevonden. Er zijn ook geen diensten van Google waarbij je privé data kunt kopen.
TomTom verkocht geaggregeerde data over gemiddelde snelheid aan de politie zodat deze goede locaties verkreeg voor flitspalen. Hoewel dat wel verkoop van data is, is dat geen verkoop van privé data. Google helpt adverteerders ook met het selecteren van termen die zorgen voor betere verkoop. Dit is samengestelde data van gebruikers, maar geen data over individuele gebruikers, en dat is vaak de bron van verwarring en waarom mensen moord en brand roepen.
De vraag die jij stelt gaat neem ik aan over het aantasten van privacy of over de kredietwaardigheid van Google in deze. Dat ze waarde halen uit mijn data heb ik zelf geen problemen mee en ze verkopen deze data in mijn ogen niet rechtstreeks, maar door hun diensten te gebruiken profiteer je van hun opgebouwde statistieken. Zie het als de bonuskaart van AH. Daar wordt jouw informatie ook gebruikt om nog meer te kunnen verkopen, maar ik geloof niet dat AH jouw boodschappen geschiedenis 1 op 1 verkoopt aan derden. Er zijn miljoenen Nederlanders die de bonuskaart gebruiken. Heb je zelf ook nog maar gezocht naar de voorwaarden van de AH hierover?
Een punt wat Ewout aanhaalt en wat wel heel erg valide is, is het aansluiten van andere apps en diensten op je Google account. Zeker als bedrijf moet je weer onderzoeken wat de voorwaarden van die diensten zijn, en daarvoor zou ik niet zo maar mijn handen in het vuur steken. Als je een app toestemming geeft om je profiel en connecties (vrienden, links, contacten) te mogen ophalen, dan weet je niet direct wat er met die data gedaan worden. Zo heb je diverse diensten die meteen je hele contactenlijst even ophalen om de dienst te verbeteren.
Dit is overigens de reden waarom ik nog nooit een Zynga spelletje heb gespeeld op Facebook. Je moet data geven voordat je mag spelen.
Ook is er een groot grijs gebied. Sinds kort deelt Google+ ook plusjes (likes) met mensen in je kringen. Dus dat je kan zien dat Pietje een post een +1 gegeven heeft. Terwijl Pietje niet je vriend is, maar wel een vriend van een vriend.
Om een lange reactie niet nog langer te maken. Je kunt discussie aangaan over wat jouw data is, maar in mijn ogen gaat Google goed om met vertrouwelijkheid en privacy. Hierbij plaats ik wel de uitzondering met PRISM. Ik weet niet precies hoe dat mechanisme werkt, wat de scope is en of een derde partij onbelemmerde toegang heeft tot mijn data. Dat is fout! Ik mag dan geen privacy rechten hebben van de amerikaanse wet. Google is ook een Nederlands bedrijf (ze hebben immers een vestiging) en ik doe zaken met Google en Google zegt zich aan Safe Harbor te houden en dus Europees recht. Maar dit zie ik zelf even los van de discussie of Google persoonlijke data verkoopt.
Henri,
bedankt voor je gedetailleerde en duidelijke uitleg.
Ik had de Google Terms of Service er al een keer bijgepakt, maar ik zal ze eens vergelijken met die van Apple, of Microsoft.
Of het nu TomTom, AH of Google is, gebruikersdata (lees big data) is goud waard (ook geaggregeerd) en zal zeker in toekomst worden gebruikt om meer geld te verdienen.
Het is wel aan de gebruiker (dmv consent of een autorisatiemanager) of ze deze data wil delen (inclusief verkoop) met anderen, hier is Google e.a. ook mee bezig (check Kantara Initiative User Managed Access).
De toekomst zal uitwijzen waar het heen gaat en of de gebruiker zal gaan voor gebruiksvriendelijkheid (usability) of privacy.
Henri,
Je ontkenning dat Google gegevens verkoopt klopt niet helemaal met het recht dat ze zichzelf geven om diensten te koppelen, activiteiten van gebruikers te volgen en deze informatie aan derden te verkopen. Google krijgt nu verschillende boetes voor het schenden van Europese privacy regels maar dat is nog ‘peanuts’ met wat ze betalen aan Apple, Samsung en anderen om hun producten op alle apparaten te krijgen.
“Take the blue pill, and the story ends, you wake up in your bed and believe what you want to believe! Take the red pill, and you stay in wonderland, and I show you how deep the rabbit-hole goes!”
Want het is misschien niet direct je data maar wel je gedrag en juist door dit soort loyaliteitsprogramma’s vraag ik me dus af wat we nu eigenlijk een eerlijke prijs vinden. Of misschien moet ik zeggen wat we nog eerlijk zaken doen vinden want het gaat allang niet meer om usability maar de stupidity als je langzaam in een ‘filter bubble’ komt.
“The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy but when you’re inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly dependent on the system that they will fight to protect it.”
Voorbeeld van TomTom is trouwens wel leuk want inderdaad gebruikt de politie de KML data nog weleens bij opsporing en strafzaken. Niet leuk vonden ze het toen bekend werd dat het ook gebruikt werd bij het plaatsen van flitspalen want omgekeerd mogen we niet hetzelfde doen. Opmerkelijk is nu de roep van braaf aan het Prism programma meewerkende bedrijven om openheid.
“Google can keep saying that they had best intentions and it was done for the user but at some point they will and have lose the trust of their most important asset, the user.”
Ewout ik waardeer je reactie zeer en ik ben zelf een groot fan van The Matrix.
Je gebruikt namelijk allemaal ontwijkende manoeuvres die niet tot de kern komen en geen hout snijden.
De boetes en lopende zaken gaan niet over het verkopen van data van gebruikers. Alle bedrijven die data hebben van hun klanten hebben nagenoeg loyaliteitsprogramma’s. Dat weet ik omdat een redelijk deel van mijn werk bestaat uit uit het faciliteren van dit soort programma’s.
Je gebruikt film-quotes met allerlei niet onderbouwde suggesties.
En wat heeft het er nu in godsnaam mee te maken dat Google Apple betaald om Apps op IOS apparaten te krijgen?
Daarnaast haal je zaken door elkaar. Je verbind een eerlijke prijs voor een dienst met wat voor waarde de leverancier als analyse uit jouw data haalt? Het gaat toch om wat voor een waarde het heeft voor mijn bedrijf?
Heeft Google een monopolie op zijn diensten? Nee. Zijn er genoeg alternatieven? Ja. Daarnaast is hun prijs lager dan die van concurrenten.
Maar zoals ik al schreef, ik kom veel meningen tegen, maar weinig feiten en de meningen zijn er vaak op uit om Google schade toe te brengen. Waarom?
Henri,
Je definitie van data is beperkt, Google verdient aan de gedragspatronen die verkregen worden uit het gebruik van hun service en past daarop de volgorde van antwoorden aan die je krijgt op zoekvragen. Je kunt dat geen probleem vinden maar er dreigt toch een flinke boete voor ze op grond van antitrust wetgeving dus stellen dat ze geen monopolie hebben lijkt me alweer onjuist of in ieder geval niet volledig.
Dat jij de blauwe pil neemt en je oren alleen hebt om er straks Google Glass aan te hangen is jouw keus, de opt-in die je hebt bij loyaliteitsprogramma’s. De rode pil zit momenteel in Moskou want onthullingen over Prism/FISA zullen echt hun impact hebben op een flink aantal diensten van Google.
Betreffende de eerlijke prijs ben ik benieuwd naar de kosten van het inrichten van een omgeving, het gebruikersbeheer en de eerstelijns ondersteuning omdat Google dat niet biedt. Ik hoop dat je een fietswiel op je muis hebt als je hele grote aantallen gebruikers in zo’n omgeving moet beheren want de interface is daarop echt niet berekend. En met eerder genoemde toevoegingen wordt het helemaal een RSI feestje want apps stapelen is gewoon doorgaan met puntoplossingen in de cloud. Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat alles wilt automatiseren, toch de basis van kostenreductie in OpEx?
Dat je als een mister Anderson je systeem verdedigd maakt je dan ook als de timmerman die probeert de schroeven er met een hamer in te slaan, als een Alice in wonderland vergeet je namelijk de relaties die er zijn. Want een oude wijsheid leert dat olifanten het met olifanten doen waardoor innovatie helemaal niet zo snel gaat. Je eerdere reactie over lokale bedrijven kan ik dus niet plaatsen in het blikveld dat je telkens met stukjes over Google en Microsoft plaatst.
Want hoewel het oude VPS model niet je waardering krijgt zit hier nog een behoorlijke rek in als je de lessen van de cloud erop toepast. Met 800+ aanbieders is de prijs hiervan vaak ook een stuk lager en de flexibiliteit veel groter waardoor je hele verhaal opeens een andere wending krijgt. Tenminste als je uit box gaat denken door niet te kijken naar wat er is maar naar wat je wilt omdat de cloud zoals je deze promoot toch vooral een stuk confectie is wat uiteindelijk gaat knellen als je gaat groeien.