De productiviteit van Nederlandse bedrijven met tussen vijftig en 250 werknemers groeit sneller dan de productiviteit van grote ondernemingen. Daarmee vormt Nederland een uitzondering in Europa. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de productiviteit van middelgrote bedrijven juist achter bij de productiviteitsgroei die grote bedrijven realiseren.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Economics and Business Research (Cebr) in opdracht van Cordys. Het onderzoek laat zien dat in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk de groei in productiviteit na de economische recessie in het grootbedrijf 1,1 procentpunt hoger ligt dan in middelgrote bedrijven van vijftig tot 250 werknemers. Nederland vormt hierop een uitzondering. Hier is juist de productiviteitsgroei in middelgrote bedrijven 1,4 procentpunt hoger dan de groei in productiviteit van grote bedrijven (meer dan 250 werknemers).
Middelgrote Nederlandse bedrijven zijn met een omzet per werknemer per jaar van 70.530 euro veel productiever dan hun tegenhangers in het Verenigd Koninkrijk (omzet van omgerekend 57.840 euro per werknemer) en Frankrijk (omzet van 60.840 euro per werknemer per jaar). In Nederland leveren middelgrote bedrijven bovendien de grootste bijdrage aan het Bruto Nationaal Product (25,8 procent).
Eén van de verklaringen van het verschil in productiviteitsgroei is de adoptie van ict. Nederlandse middelgrote bedrijven hebben een inhaalslag gemaakt ten opzichte van grote bedrijven door enterprisesoftware via de cloud af te nemen. Daardoor is de ict-adoptie relatief hoog. Zo is de adoptie van erp in middelgrote bedrijven in Nederland meer dan 50 procent, terwijl in het Britse middenbedrijf slechts iets meer dan 20 procent van de organisaties met erp werkt. Nederland verslaat zowel het Verenigd Koninkrijk als Frankrijk als het gaat om het gebruik van operationele en analytische crm en mobiele apps.
Cloud-brokers
In Nederland is de adoptie van cloud-applicaties relatief snel gegaan, stelt ceo Art Landro van Cordys. ‘Dat komt mede doordat ons land vrij veel cloud brokers kent die voor hun klanten fungeren als een one-stop-shop en die ervoor zorgen dat verschillende cloud-applicaties naadloos met elkaar samenwerken. Je ziet bijvoorbeeld dat Nederlandse middelgrote bedrijven in vergelijking tot hun collega’s in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk vaker gebruikmaken van online samenwerkingssoftware en mobiele business apps, tools die worden afgenomen uit de cloud. Het zijn juist dit soort applicaties die het mogelijk maken om veel efficiënter te werken.’
Een voorbeeld van een succesvolle cloud-toepassing in het middenbedrijf is NCCW’s Corporatie Cloud, een cloud-gebaseerd bpm-platform waarmee woningcorporaties optimaal kunnen samenwerken in de keten. De cloudsoftware won in 2012 de Computable Partner Award. De software is gebaseerd op Cordys-technologie.
Corporatie Cloud
Wibo Pollmann, algemeen directeur van NCCW: ‘Om klanten optimaal te kunnen bedienen en kosten laag te houden, is procesgestuurd werken een must voor elke woningcorporatie. Met Corporatie Cloud kunnen onze klanten hun processen continu stroomlijnen en fundamenteel verbeteren.’
Het Centre for Economics and Business Research (Cebr) heeft de productiviteit van alle Nederlandse, Britse en Franse middelgrote bedrijven (vijftig tot 250 werknemers) in 2011 vergeleken op basis van cijfers van de Europese Commissie. Deze gegevens zijn afgezet tegen het ict-gebruik in 2011 in deze organisaties.
Genomineerd
Cordys is voor de invoering van het Cordys BPM-platform bij het Ministerie van Defensie genomineerd voor de Computable Award 2013 Softwareleverancier van het Jaar.
De politiek had onlangs plan om de woningcorporaties het belastbaar jaarinkomen van de huurders te laten opvragen. Daarmee zou het scheefwoon probleem opgelost kunnen worden. Zo’n coorporatie gaat dan naar zo’n Cloud broker begrijp ik, want al die data en clouds is natuurlijk veel te moeilijk voor een bedrijf dat woningen verhuurt. Daarna staan de belastinggegevens ergens in de Cloud.
Straks doet zo’n broker ook een aanbieding voor het Electronisch Patienten Dossier.
“NL kent cloud brokers die voor hun klanten fungeren als een one-stop-shop en die ervoor zorgen dat verschillende cloud-applicaties naadloos met elkaar samenwerken”
Mooi! Dus volgens de heer Landro kan ik dankzij deze brokers met mijn Centric of Databalk Corporatie Cloud oplossing met NCCW Corporatie Cloud communiceren!
Dan ben ik benieuwd wie deze koppeling kan maken!
Of hebben het misschien over vendor lock-in in de cloud?
Is dit zo’n onderzoek waarbij je het antwoord al weet maar alleen nog maar het “bewijs” erbij zoekt? Je verzamelt eerst productiviteitscijfers en dan de mate van ICT en cloud adoptie. En als daar in de verte enige overeenkomst is dan is dus de cloud adoptie de oorzaak van de productiviteitsstijging!
Als je het bewuste rapport van CEBR leest dan stellen zij zelf aan het eind: “Of course, we can’t draw a definite correlation between the level of ICT adoption and the difference in productivity between MSBs and larger firms but we can use these to reasonably – and convincingly – argue that ICT adoption, and the adoption of cloud computing solutions in particular, can increase MSB productivity and go some way to closing that gap.” Ik vind het echter zeker niet “convincingly” en of het “reasonably” is kun ook van mening verschillen. Er is geen “definite correlation” dus.
Beste Johannes,
Een aantal van je uitspraken verbazen mij nogal. Zo zie ik de grote rol die jij cloud brokers toebedeelt totaal niet, klanten zijn net bezig cloud te adopteren, de cloud broker rol zal daar langzaam uit ontstaan en een zal langzaam een positie verwerven.
Nu is die positie nog verwaarloosbaar, of wordt hier bedoelt een organisatie die als cloud broker optreed voor zijn eigen diensten?
Ook zeg je dat in Nederland de adoptie van cloud applicaties relatief snel is gegeaan, dat klopt niet. In werkelijkheid lopen we hier 2 a 3 jaar achter bij de ontwikkelingen in de verenigde staten, Nederland staat eerder als conservatief bekend bij adopteren van cloud.
Daarnaast lijkt het platform dat je beschrijft een SaaS oplossing, inderdaad cloud maar om verwarring te voorkomen wellicht handig om dit te vermelden. Er wordt al zo veel de ether ingeslingerd over cloud, laten we het aub helder houden waar we het over hebben.
Over mobiel schrijf je vervolgens erg weinig, ik zie eenmaal de vermelding over mobiele business apps, is dat wat je bedoelt met Mobile? of zijn er nog andere zaken die bijdragen aan onze productiviteit die voortkomen uit het gebruik van Mobile?
Bellen wellicht?
Vincent
In de eerste plaats zie ik de relevantie van al die cijfers niet zo heel erg voor het Nederlandse bedrijfsleven en aan de andere kant vraag ik me een beetje af of dit artikel niet gewoon weer een pro-cloud artikel is.
Nederland ietwat conservatief
Dat haalt je de koekoek. Gelukkig. Ik heb best vertrouwen in heel veel dingen maar tot nu toe heeft men mij nog steeds niet commercieel overtuigd waarom cloud nu zoveel beter of goedkoper zou zijn dan…..
Recentelijk mocht een klant 45+ personeelsleden naar huis sturen. Reden? Een router die het had begeven. Natuuurlijk, ik kan wachten op heel veel tegenreactie maar 45 x LoP x HR = een aanzienlijke kostenpost.
In een analysegesprek na dit ‘akkefietje’ is de vraag dan ook naar voren gekomen of local precense dit probleem had voorkomen.
Antwoord: Ja.
Uiteraard kan men stellen dat dit een uitzondering is wat dan meteen mijn punt is. Het is de afweging om in cloud te stappen of de zekerheid van….
Heeft iemand overigens voor mij al een scenario voor migratie uit de cloud? (Dit is geen cynische vraag maar een oprechte.)
Link naar het rapport : http://www.cordys.com/cordyscms_sites/objects/866fa9f3e40f60d81dbff96a9d8c4bd5/cebr_report.pdf
Gedaan door CEBR betaald door Cordys.
Cordys kun je wellicht in de cloud (=over het internet) draaien, maar ook on-premises, de claim dat productiviteit toeneemt door cloud lijkt mij wellicht weinig onderbouwt. Waar de software draait bepaald volgens mij niet de productiviteit van de medewerker. Beschikbaarheid op veel devices en locaties en wellicht het gemak van het koppelen kan een positief effect hebben, maar dit zijn ook zaken die je zonder cloud voor elkaar kunt krijgen.
Een andere verklaring is dat het afnemen via de cloud goedkoper is, de kosten voor het bedrijf dus lager en de winst hoger… alleen ook dat heeft niets met productiviteit te maken en ik twijfel of “hosted” Cordys per se of significant goedkoper is dan zelf draaien.
Maar goed, alle gekheid op een stokje. Het artikel roept nogal wat vragen op als is het natuurlijk leuk om te lezen dat Nederlanders zo productief zijn.
Tja @NumoQuest. Jouw perceptie van cloud kun je nog een paar jaar volhouden, maar dan is het definitief geschiedenis. Dat je router het begeeft heeft niets met cloud te maken, maar met servers op locatie of servers niet op locatie. Als die router een switch was geweest en je had hem enkel uitgevoerd had je het probleem ook lokaal gehad.
Het voordeel van “cloud” is dat die werknemers thuis, bij de Mc Donalds of dankzij Ziggo een groot deel van het land verder uitgevoerd konden worden.
En ook met de migratie uit de cloud ben je veel te kort door de bocht. Noem dan man en paard! Als je de generieke saas stack via de “cloud” bij Office 365 doet en het bevalt niet, dan is een migratie terug zo geregeld. Zelfde geld voor Google Apps. Als je het hebt over servers met wat software is de migratie niet heel anders dan naar nieuwe servers of een ander locatie.
Voor andere cloud tools kun je vooraf bijvoorbeeld kijken in welk formaat je data kunt exporteren. Migratie en exit strategie moet je ook hebben als je IT uitbesteed aan niet-cloud.
Aan al je reacties merk ik angst voor de cloud, maar kom een keer bij mij langs in Zoetermeer, dan laat ik het allemaal een keer zien en kun je je mening wellicht een upgrade geven.
@ Numoquest,
Het lokaal hebben van hardware had misschien iets opgelost. Maar door het om vallen van een router verlies je natuurlijk sowieso de connectiviteit naar de buitenwereld ( lees mail, internet etc. )
Dus dit euvel is natuurlijk niet echt alleen aan Cloud te relateren. Als je naar de Cloud gaat is het gewoon goed om niet op 1 paard te wedden. Dus voer cruciale zaken zoals routers en netwerkverbindingen redundant uit.
Doe je dat niet dat kan je in de door jouw beschreven problematiek terect komen.
@ Henri,
Ik deel je mening dat de Cloud niet standaard zo maar de productiviteit verhoogd. Het kan er wel bijdragen dat je overal access kan krijgen. En dit kan natuurlijk wel de productiviteit verhogen omdat je je ding waar dan ook en op ieder gewenst tijdstip kan doen.
Kostenverlaging verschilt per situatie. Vaak kunnen er kosten bespaard worden. Maar dit gaat niet altijd op.
Uit het artikel: “Cloud verhoogt productiviteit”
Jammer dat dit niet cijfermatig onderbouwt wordt. Wat ik mij wel kan voorstel;en dat er functies in een netwerk zijn die de productiviteit verhogen, maar daar heb ik de cloud niet voor nodig.
Mobiel suggereert overal toegang, maar ook daar is niet de cloud voor nodig, hooguit is het één van de opplossingen
Beste Reza,
Het doet mij goed jouw reactie te lezen. De opgave waar corporaties voor staan is fors, o.a. flinke besparingen realiseren op de bedrijfskosten. Deze uitdaging zagen wij als NCCW al enkele jaren geleden aankomen. Het werd tijd voor verandering van onze ICT mindset. Vandaar dat wij de Corporatie Cloud hebben geïntroduceerd. Sinds 2009 ben ik als ‘missionaris’ actief bezig ICT leveranciers en woningcorporaties te laten inzien dat we anders naar ICT moeten kijken. De ICT strategie is namelijk niet leidend. ICT moet volledige ondersteuning bieden aan een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. Breng dus als corporatie de doelen in kaart, optimaliseer het betreffende hoofdproces en kijk dan (pas) welke ICT benodigd is. Wij spreken van business- en IT alignment. Wij zien dat niet los van elkaar. Het Cordys platform stelt ons in staat dit te realiseren. Wij berekenen samen met de corporatie wat de optimalisatieslag zal opleveren en gaan (pas) aan de slag als er sprake is van een positieve business case. Of te wel lagere bedrijfskosten en/of hogere tevredenheid van de huurders. De praktijk wijst nu bijv. uit dat een corporatie met 5.000 woningen tussen de 1 a 4 ton euro per jaar kan besparen op het reparatieverzoekenproces. Deze aanpak past perfect in de huidige tijd waarin kritisch gekeken wordt naar de beheersing van de bedrijfskosten. Gezien de initiatieven als CORA en VERA binnen de corporatiebranche is het mogelijk de integraties tussen systemen van verschillende leveranciers tot stand te brengen. Je stelt de terechte vraag wie de koppeling gaat maken. Wat ons betreft zijn dat de betreffende ICT partijen die voor de corporatiesector actief zijn. Wij kunnen daarin de regisserende rol vervullen, noem het one-stop-shop. Met enkele van deze partijen hebben wij al succesvolle integraties gerealiseerd. Echter sommige ICT organisaties zijn (nog) niet in staat deze samenwerkingsslag te maken dan wel houden zij er een andere visie op na. Ze zeggen wel eens: ‘Never waste a good crisis’ en de crisis dwingt ons om na te denken. Het herdefiniëren van de huidige processen met daarbij de inzet van ICT is noodzakelijk voor het verlagen van de bedrijfskosten. ICT is geen doel maar een middel om de huurders optimaal te bedienen. Het is tijd voor verandering van onze ICT mindset, zowel van ICT partijen als van woningcorporaties.
Dit artikel heeft (weer eens) een hoog advertorial gehalte; wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Cloud is en blijft een delivery model. Hosten van een applicatie in de cloud is een manier om toegang tot de applicatie te geven (samenwerken). Dat NCCW succesvol is door de cloud durf ik te betwijfelen, de aangeboden oplossing zal meer de doorslag hebben gegeven.