SAP-dienstverlener The Next View in Den Bosch gaat de winstgevendheid verbeteren door kritisch naar zijn kosten te kijken. Geschrapt gaat worden in de keuze aan leaseauto’s en de eigen automatisering. ‘Wij zijn al erg lean and mean’, zegt managing partner Huub Waterval. ‘Andere grote kostenposten hebben wij niet.’
Aanleiding voor de bezuinigingsoperatie is de tegenvallende markt. Het herstel uit het derde en vierde kwartaal in 2012 heeft zich dit jaar niet doorgezet, zegt Waterval. Toch zag het bedrijf de omzet in de eerste zes maanden van 2013 met 8 procent groeien tot 1,6 miljoen euro. Het verdienvermogen van het bedrijf (Ebit) kwam uit op 3 procent.
Om dat laatste cijfer omhoog te krijgen, kijkt de ict-dienstverlener kritisch naar het wagenpark. Vanaf nu kunnen medewerkers kiezen uit een beperkt ‘mandje’ van auto’s dat in samenspraak met de leasemaatschappij voor hun functieniveau is samengesteld. ‘Nu is het vrijheid, blijheid. Medewerkers kiezen vooral op bijtelling. Daardoor zitten wij nu met 14- en 20-procentsauto’s die erg duur zijn in het brandstofgebruik’, zegt Waterval. Het bedrijf telt 32 medewerkers.
Ook naar de automatiseringskosten wordt kritisch gekeken. ‘Wij nemen onze ict af bij onze partners, van wie wij ook de producten verkopen. De afgelopen jaren hebben wij daarin veel geïnvesteerd. Wij gebruiken al clouddiensten voor onze officetoepassingen, administratie, personeelszaken, marketing en verkoop. We gaan nu kritischer kijken naar welke onderdelen waarde toevoegen. Door het ‘pay as you go model’ van de cloudtoepassingen, kunnen we dit eenvoudig schalen.’ Welke platformen gereduceerd worden wil Waterval nog niet zeggen. ‘Ik wil eerst onze partners inlichten.’
Nieuwe focus
Ook de activiteiten van het bedrijf worden bijgesteld. In de detachering, een belangrijke activiteit van The Next View, staan de vraag en de tarieven sterk onder druk. ‘Daarom verleggen wij onze aandacht naar slimme cloud- en mobiele toepassingen’, aldus Waterval.
The Next View heeft sinds de oprichting in 2009 elk jaar zijn doelstellingen gerealiseerd. Het is voor het eerst dat het bedrijf nu zijn groeiplannen moet bijstellen en moet bezuinigen. Voor het hele jaar verwacht Waterval dat de groei van de omzet uitkomt op 8 procent, bij een verdienvermogen van eveneens 8 procent.
The Next View…was dat niet die club die het failliete TopForce overnam? En nu snijden in de kosten. 32 mensen met een omzet van minder dan 100.000 euro/werknemer per jaar. Als dat maar goed gaat.
Beste Frits,
Op 1 januari 2013 was The Next View 29 werknemers groot. De groei naar 32 medewerkers is afgelopen twee kwartalen doorgemaakt. De werkelijke omzet per werknemer ligt dus hoger. Daarmee doet The Next View het ten opzichte van andere IT dienstverleners vrij goed. Zelfs een score van 100k per medewerker is in de huidige omstandigheden hoger dan gemiddeld.
met vriendelijke groeten, Huub Waterval
@Huub: Voor een SAP-dienstverlener vind ik 100K omzet per werknemer weinig. Bijvoorbeeld Ctac heeft een veel hogere omzet per werknemer (en draait niet goed).
@Huub Waterval. Het komt op het personeel wellicht sympathieker over als u zuinig rijden en zuinig tanken beloont, ook als het een wat luxere wagen betreft en misschien juist in de 14% of 20 % klasse.
Daar staat tegenover dat de normen van de leasemaatschappijen doorgaans niet erg reëel zijn omdat ze vaak gebaseerd zijn op de fabrieksopgave.
Maar met een 508 bijvoorbeeld kun je makkelijk 1:20 halen (ik spreek uit ervaring). U zou per auto in overleg met de leasemij een reële norm kunnen zetten en afspreken dat wie dat niet haalt het verschil zelf bijbetaalt. Wie het beter doet krijgt geld toe.
Tanken in het dorp is vaak al flink goedkoper. Een beetje slimme rijder spaart zo per tankbeurt €10,- tot € 15,- op verbruik plus benzinekosten. Goed voor alle partijen.
@Frits, de gevestigde partijen hebben veel consultants in dienst met 20+ jaar ervaring. Deze zijn zeer ervaren maar hebben ook een ander kostenplaatje, dat niet altijd meer strookt met de huidige markt situatie. Vandaar ook de discussie omtrent loonmatigingen etc. Je kunt het ook omdraaien dat het bijzonder is dat met een dergelijke omzet per FTE niet meer marge dan 1% gemaakt wordt.
@hk, dank voor uw reactie. Onze persoonsgebonden lease budgetten zijn al inclusief brandstof, we motiveren al iedereen buiten de snelweg te tanken en onze leasemij denkt met ons mee. Helaas zijn onze ervaringen met het verbruik anders. Wij hebben ook een 508 en het verbruik ligt een stuk hoger dan dat van u. Ik zal onze berijder op uw ervaring wijzen, haha. Feit is dat bij snelweggebruik de hybride auto’s vaak een stuk minder zuinig zijn dan ‘reguliere’ auto’s.
In elk geval dank aan u allebei voor uw reacties en het meedenken. Voor de volledigheid wil ik graag melden dat The Next View sinds de oprichting een winstgevende groei doormaakt. We kijken alleen kritisch naar onze kosten, maar tja dat scoort blijkbaar in de aandacht. Zie voor het volledige persbericht onze site.
@Huub, ik wil een compliment geven voor je reacties. Menselijke reacties van de mensen achter de nieuwsberichten is iets wat ik persoonlijk heel erg waardeer!
Huub, ik denk dat de gemiddelde werknemer de voorkeur geeft aan een hoger salaris of een ruimer leasebudget ipv een 1 of 2 procent hogere marge voor de aandeelhouder/eigenaar.
Een ‘passend’ plaatje bij dit artikel … een Tesla Model S …. dan idd wel te besparen op de leasekosten 🙂