Een groot deel van de Nederlandse bedrijven maakt op een of andere manier een back-up van zijn digitale gegevens. De manier waarop de back-up vaak plaatsvindt, volstaat echter niet. Nederlandse organisaties onderschatten vooral het back-upproces. Dit blijkt uit onderzoek van ict-leverancier EMC onder meer dan duizend werknemers van organisaties in de Benelux.
Een opvallende bevinding is dat de back-up van gemiddeld 27 procent van de onderzochte bedrijfssystemen langer dan acht uur in beslag neemt. Daarnaast blijkt dat problemen met back-upprogramma’s (back-up client-software) in 16 procent van de gevallen de reden is dat een volledige back-up mislukt. De resultaten zijn opmerkelijk omdat veel bedrijven momenteel hun it-infrastructuur herzien om groei en innovatie van de organisatie te stimuleren. Een goede en betrouwbare back-upstrategie zou hier idealiter onderdeel van moeten zijn.
Back-up- en recoveryplan
‘Er zijn weinig bedrijven in Nederland die niet op een of andere manier een back-up maken van hun gegevens, maar er zijn helaas ook weinig bedrijven die hun back-up zo inrichten dat ze er ook daadwerkelijk op kunnen vertrouwen’, zegt Coen Bos, country manager van EMC Nederland. ‘En dat is natuurlijk precies waar het om draait bij het maken van een back-up. Back-ups die meer dan acht uur duren, zijn aan de orde van de dag. Iedereen kan bedenken dat een organisatie op die manier nooit over een actuele back-up, en dus actuele gegevens, beschikt. Beveiliging staat hoog op de agenda van het bedrijfsleven en het wordt tijd dat een effectief back-up- en recoveryplan daar standaard deel van gaat uit maken.’
Gemiddeld 13 procent van de back-uptaken (clients) doet er maximaal acht uur over. 51 procent doet er langer dan acht uur maar maximaal twaalf uur over en 4,4 procent doet er tussen de twaalf en 24 uur over. 4,5 procent doet er zelfs langer over dan 24 uur. De langste back-uptaak die de onderzoekers tegenkwamen was pas na 36 uur klaar.
Succesvolle back-ups
Gemiddeld 96 procent van de totale back-ups is succesvol. Dat betekent dat 4 procent niet goed is gelukt. Problemen met back-upsoftware voor specifieke systemen is in 16 procent van de gevallen de reden dat een back-up mislukt. Van deze 16 procent slaagt uiteindelijk gemiddeld 80 procent erin om een goede back-up te maken. 20 procent van de onderzochte back-up-clients weigert dus pertinent dienst.
De gemiddelde back-upcapaciteit van de organisaties die zijn onderzocht, is 118 terabyte. Zij maken allemaal gebruik van lokale back-upfaciliteiten (zoals disk of tape). Opmerkelijk is dat gemiddeld 39 procent van die gegevens een lage ‘change rate’ heeft, wat betekent dat de gegevens zeer weinig tot nooit meer geopend worden. Toch wordt deze data (onnodig) door de meeste bedrijven telkens meegenomen in de back-up.
Dus is het gezien de 36% ‘stale data’ ook noodzakelijk om een goed archiving systeem te implementeren als onderdeel van de Backup/recovery strategie. Het een kan niet meer zonder de ander. Ook storage tiering als onderdeel van archiving is hoe langer hoe onontbeerlijker. Je wilt dus eindigen met een kleine hoeveelheid data (tot max 6 mnd oud) op Storage Tier 1 en nachtelijks in de backup, en de bulk van de data (6 mnd tot 2 yr) op goedkopere (Tier 2) disk storage welke eens per maand wordt gebackupped en de rest (ouder dan 2 jaar) op Tape archief. Met goede software kun je er dan voor zorgen dat dat voor gebruikers volledig transparant is. Daarbij is je RTO behoorlijk verlaagd omdat je om het bedrijf na een disaster weer aan de gang te krijgen alleen Tier1 hoeft te restoren…
“Gemiddeld 96 procent van de totale back-ups is succesvol”
Mooi! Ik heb al een aantal “uitwijktest” voor verschillende klanten opgesteld en begeleid. Als je dit doet dan kom je pas erachter tot hoeverre je back-up betrouwbaar is.
Probeer het maar en kijk hoe je verrast wordt!
Helemaal eens Reza. Velen roepen het dat het goed ingeregeld is, maar de praktijk is helaas vaak anders.
Backup is vaak het ondergeschoven kind van de ict.
Maar wat eventueel nog veel belangrijker is dan backup is de restore..hoevaak komt het voor dat een bedrijf een restore test uitvoert?
Nihil bijna.
Bedrijven doen zich er verstandig aan om backup in deze tijden op een hogere prio te zetten in hun organisatie want alles staat of valt tegenwoordig in bedrijven met een backup.
En dan is het niet alleen de software die belangrijk is maar ook de hardware waar de backup op geplaatst word en kan dit na 10 jaar nog steeds van dezelfde plaats worden bekeken.