De van oorsprong softwareleverancier Microsoft gaat de concurrentie aan met zijn hardwarepartners. De leverancier start de eigen hardwaredivisie Devices and Studios Engineering Group en gaat daarom concurreren met partijen waaraan Microsoft zijn succes heeft te danken. Via een reorganisatie zal de rest van de organisatie nog bestaan uit divisies voor besturingssystemen, applicaties en diensten en cloud en de grootzakelijke markt.
In de nieuwe hardwaredivisie vallen de Xbox en de Surface-tablet, maar ook randapparatuur als toetsenborden en muizen. Toch is de algemene verwachting dat Microsoft meer hardware gaat ontwikkelen. Om serieus mee te kunnen doen zal Microsoft dan met een eigen pc moeten gaan komen. Als dit zo is, dan gaat het de concurrentie aan met de Dells, HP’s en Lenovo’s van deze wereld. Dit zijn wel de oem-partners uit het verleden waar Microsoft zijn succes aan heeft te danken.
In de oude situatie was er frictie tussen teams van verschillende productgroepen. Microsoft achtte het daarom noodzakelijk om horizontaal-georiënteerde divisies te ontwikkelen. Zodoende denkt het bedrijf slagvaardiger en innovatiever te kunnen worden. Microsoft heeft de afgelopen tijd vooral terrein verloren op het gebied van mobiele apparaten en internetdiensten. Met de reorganisatie wil Microsoft vooral op deze vlakken een inhaalslag maken.
Dat was al lang geleden bekend toen MS met Surface kwam! HP en een aantal leveranciers hebben afgezien van het aanbieden van Windows RT op tablet. Ze hebben vervolgens gekozen voor Android i.p.v. Microsoft.
Of dit een juiste keuze van MS is zullen we wel zien want zo missen ze wat vriendjes! Misschien willen ze zoals Apple hun eigen hardware maken.
Hopelijk vult het mooi aan op het hardware leveringsprogramma van Intel (mainboards en periferie voor servers en kantoor-pc’s). Dell heeft nooit een echt reseller-model gehad en HP hebben we als business-partner (met uitzondering van HP-Networks) alleen maar slechte ervaringen mee gehad. Intel hebben we alleen maar super-ervaringen mee gehad. Het is wel te hopen dat Microsoft B2B dan ook via de partners gaat doen. Ik verwacht het wel (want ze hebben hun cloud-diensten ook in hoge mate ingebed in het partnerkanaal).
Of Microsoft zoveel te danken heeft aan Dell/Hp e.d. weet ik niet. O.a. HP leverde Novell/RedHat en meer altijd naast Windows Server met de hardware mee. Ze werden alleen het vaakst verkocht t.b.v. Windows Server. Voor de client-pc’s ging hetzelfde op. Typische Computable demagogie. Ze hebben eerder jarenlang een ‘free ride’ gehad ten opzichte van de partijen die tot dan toe een eigen OS bij hun hardware leverden (Burroughs/Wang/Unisys e.d.)
Rob,
Hoe kom je er bij dat Dell nooit een echt reseller-model gehad heeft?
Ik denk dat je je berust op het oude directe model van Dell. En daar is men al jaren geleden gedeeltelijk van afgestapt.
Je laatste opmerking snap ik ook niet helemaal. In het stuk wordt gesproken over desktops en jij haalt in je voorbeeld Windows Server aan. Maar anyways, Microsoft heeft wel degelijk veel profijt gehad van de verkoopkanalen van de fabrikanten. Bij een desk/laptop werd altijd standaard een OEM OS licentie geleverd. En ja enkele fabrikanten boden ook wel niet MS-smaken aan, maar 9 van de 10x werd er toch echt MS geleverd.
Qua OEM-licenties bij server-hardware lag dit wel iets anders. In het MKB werden nog wel redelijk wat OEM licenties standaard bij de hardware geleverd. Bij de echte enterprise klanten lag dit vaak anders ivm de bestaande MS contracten. Echter hadden veel van de fabrikanten hun eigen software verkoopteams. En dat soort teams sloten geregeld grote MS-contracten af. Ik weet uit ervaring dat ruim 60% van de omzet van die teams uit de verkoop van MS-contracten kwam.
Dus al met al kan ik mij totaal niet in je reactie vinden en ik ben ook erg benieuwd op basis van welke info je tot deze reactie gekomen bent.
Als de hardware net zo stabiel, betrouwbaar en goed te onderhouden is als de software……. Ik zou geen aandelen willen hebben.
Niet alles wat log, lomp en zwaar is is “Made in Germany” kwaliteit.
@Oscar: Ik zie hele fascinerende tijden tegemoet.
Misschien kan ik straks toch nog eens die Microsoft Stofzuiger™ kopen!
@Ruud, je hebt gelijk. Het artikel rept over een eigen pc. PC’s deden wij al helemaal zo weinig mogelijk bij HP, daarom betrok ik het onterecht gelijk op servers. Ik heb op een gegeven moment inderdaad wel wat acquisitive van Dell ondervonden als reseller, dus ook daarin heb je waarschijnlijk gelijk. We zijn er nooit op ingegaan. Dell was eind jaren 90 eens 40 mille omlaag gegaan waar wij aanvankelijk 20 mille goedkoper waren (en nam bovendien de financieel directeur en de systeembeheerders van de klant een weekendje mee naar Ierland). Zoiets vergeet je niet snel. De info op basis van welke ik tot mijn reactie gekomen ben, is slechts die is ontstaan uit persoonlijke ervaringen. Geen veldonderzoek of zo. Op grond van die (betrekkelijk willekeurige) persoonlijke ervaringen, ben ik blij dat Microsoft in de hardware gaat. Hoe meer Microsoft, hoe beter wat mij betreft. Daar kan ik betrouwbaar geld aan verdienen zonder na verloop van tijd ruzie te krijgen met mijn klanten en overkomen mij geen dingen zoals de grootste Apple-store (hier in Groningen, geloof ik), kort geleden.
@ Rob,
Dell heeft al ruim 5 jaar een channel organisatie.
En klanten mee nemen op snoepreisjes was in de jaren 90 nog erg gewoon. En Dell was daar echt niet de enige in.
Ik heb met alle grote hw vendors zaken gedaan en op dat gebied verschillen ze niet veel met elkaar. Onderaan de streep gaat het bij fabrikanten vaak maar om 1 ding namelijk dozenschuiven.
“Microsoft heeft de afgelopen tijd vooral terrein verloren op het gebied van mobiele apparaten en internetdiensten.”
Hoe ik dit moet rijmen met de noodzaak om met een eigen PC te komen, al jaren een vechtmarkt waar marges onder druk staan, is mij dan ook een raadsel. Maar misschien gaan ze wel het model gebruiken van veel telecom aanbieders, een gratis PC bij een 3-jarig abonnement op Office365.
@Ewout, Android fietst straks natuurlijk via tablets naar nog groter terwijl de markt voor een groot deel naar tablets en mobile fietst. Microsoft’s verdienmodel voor de pc os’en loopt – denk ik – op zijn laatste benen. Ze moeten omhoog in de value chain voor dat marktsegment en ook geld halen uit wat er in de uiteindelijke ‘sale’ zit (met hun operating system als unique selling point). Het oude model zullen ze dan wel in stand houden voor een niche markt van CAD/CAM-werkstations, heavy gaming, geek-users, e.d. (ook als ‘watchdog’ voor de architectuur van het o.s.)
“Microsoft heeft de afgelopen tijd vooral terrein verloren op het gebied van mobiele apparaten en internetdiensten.”
Daar heb ik kort geleden een artikel over geschreven:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4758452/2379248/comeback-van-microsoft.html
Vraag je dat aan “Home” gebruiker, ja ze zullen misschien voor een ander product/merk kiezen. Vraag je dat aan het bedrijfsleven, dan zou je breed moeten kijken en onderzoeken of je met een ander product of een set van verschillende producten beter uit bent dan alleen met MS product in de hele keten.
@Rob
Het verdienmodel van MS zal zeker heel anders worden dan zien we ook terug aan een aantal ontwikkelingen (software en diensten). Het heeft wat lang geduurd maar MS heeft dit eindelijk door.