De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil na het zomerreces een bestuurlijk overleg met minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Registraties (BZK) over de dooretterende problemen bij de modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA). Directe aanleiding voor dit overleg is de brief die de bewindsman vrijdag 5 juli aan de Tweede Kamer zond. Daarin meldt hij dat de afronding van het externe onderzoek naar de moeizame realisatie van de centrale ict-voorzieningen van Basisregistratie Personen (BRP) op zich laat wachten.
De VNG wil van Plasterk weten of de problemen bij de realisatie van de centrale ict-voorzieningen van de BRP gevolgen kunnen hebben voor gemeenten. Dit centrale deel vormt het hart van de toekomstige opvolger van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
De vereniging stelt in een verklaring dat zij hecht ‘aan de eerder gemaakte bestuurlijke afspraken om te komen tot een nieuw systeem voor de GBA onder de afgesproken voorwaarden en doelstellingen en wil doorgaan op de ingeslagen weg. Het nieuwe systeem is noodzakelijk om de dienstverlening van gemeenten aan burgers en bedrijven te kunnen blijven vervullen.’
Complex
In de notitie die de minister eind mei naar de Tweede Kamer stuurde over de stand van zaken rond de GBA schreef Plasterk dat uit extern onderzoek was gebleken dat de bouw van de BRP aanzienlijke vertraging dreigt op te lopen, vooral veroorzaakt door de complexiteit van de te bouwen programmatuur, met name in de componenten voor de bijhouding van gegevens.
Bovendien concludeerde het onderzoeksbureau, aan de hand van een Europese benchmark, dat het voor zo’n groot vernieuwingsprogramma als mGBA begrijpelijk is dat tijdens de bouw een grotere complexiteit en daarmee een langere doorlooptijd ontstaat, maar dat daarmee in de oorspronkelijke planning onvoldoende rekening is gehouden.
Nog niet klaar
Zonder ingrepen zullen de problemen tot een uitloop in de planning van het programma leiden en daarmee tot overschrijding van het budget. Minister Plasterk heeft op zijn departement een aantal scenario’s laten uitwerken voor het beheersen van de kosten. De stuurgroep mGBA heeft een onafhankelijke bureau eind april van dit jaar de opdracht gegeven om deze scenario’s nader te onderzoeken.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat eind juni de stuurgroep met de betrokken partners, zoals de VBG, de conclusies van het bureau zou bespreken. Maar, zo laat de bewindsman in zijn brief weten, het onderzoek is nog niet afgerond.
Centraal-decentraal
Het project Basisregistratie Personen maakt deel uit van het stelsel van nieuwe basisregistraties dat vanaf 2007 wordt ingevoerd. Deze basisregistratie moet de opvolger worden van de huidige GBA voor persoonsgegevens die sinds 1994 bestaat. Het vernieuwingstraject mGBA, dat al sinds 2001 loopt, krijgt echter keer op keer met tegenslag en budgetoverschrijdingen te maken. Sinds eind 2009 is er sprake van een herstart van de mGBA. Gemeenten moeten uiterlijk in 2015 het moderne GBA in gebruik hebben genomen. Volgens het Rijks-ICTdashboard zou het budget nu op 44,42 miljoen euro staan.
Bij de herstart is gekozen voor een centrale database (GBA-Verstrekkingen: GBA-V), van waaruit de gegevensverstrekking plaatsvindt, en een kernsysteem (Burgerzakensysteem-Kern: BSZ-K), waarmee gemeenten hun berichten op gestandaardiseerde wijze aan het centrale GBA-V systeem kunnen doorgeven. Aan dat kernsysteem hangen gemeenten de Burgerzaken Modules, die de bedrijfsprocessen van gemeenten ondersteunen en via koppelvlakken informatie uit de BSZ-K halen.
Voor de ontwikkeling van onderdelen van de centrale database en de BSZ-K heeft het ministerie via een aanbesteding met acht marktpartijen raamcontracten gesloten: Atos, Capgemini, Everest, InfoSupport, Ockham Group in samenwerking met Procura, Ordina, OV Software en Sogeti. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de softwaremodule en moeten die zelf laten ontwikkelen.
Geachte redactie,
Gezien de problematiek en de wijze van aanpak door de overheid kan men budgettair de vinger nooit aan de pols houden.
Waarom met 8 partijen en waarom niet met bv. max. 2?
Waarom moeten gemeenten zelf ook nog eens software laten ontwikkelen?
Waarom wordt er niet een transparant systeem ontwikkeld, welke voor iedere gemeente toepasbaar is?
Ik begrijp als belastingbetaler niet dat de overheid niet leert van eerdere fouten!
De tel van mislukte IT overheids projecten zijn we inmiddels al lang kwijt. En dat zelfs projecten die meerdere malen zijn opgestart nog steeds blijven haperen mag ons ook niet meer deren. De kers op de taart is dan nog wel het feit dat de gemeentes het maar zelf mogen uitzoeken hoe ze hun aansluiting uitvoeren.
Wel zo handig natuurlijk zo’n centrale databank voor alle burgers des lands. Kan zo in de NSA cloud worden opgenomen.