Fujitsu komt met een nieuwe wereldwijde cloudstrategie. Het Japanse it-bedrijf heeft hiertoe niet alleen zijn cloudportfolio versterkt, maar ook zijn diensten uitgebreid. Uit onderzoek van Fujitsu blijkt dat beslissers in organisaties denken dat het implementeren van een clouddienst in hun bedrijf gecompliceerd is, vanwege zaken als de bedrijfscultuur, infrastructuur en processen. Fujitsu wil met zijn nieuwe strategie beter aansluiten op de angsten en wensen van deze beslissers.
Met de nieuwe strategie richt Fujitsu zich op cloudintegratie. Het moet voor bedrijven mogelijk worden om al hun bestaande clouddiensten en andere ict-systemen te integreren en als geheel te beheren. De geïntegreerde cloudoplossing moet bedrijven ondersteunen met mobile, big data en social.
‘De geïntegreerde cloudoplossing wordt afgestemd op de manier waarop bedrijven cloud willen gebruiken’, zegt Cameron McNaught, enterprise vice president Solutions, International Business bij Fujitsu: ‘Cloudintegratie zorgt ervoor dat klanten profiteren van een cloudomgeving die divers is, maar op een eenduidige manier, waardoor zij eenvoudig hun ict-systemen kunnen innoveren en moderniseren.’
Totale cloudportfolio Fujitsu
Onderdeel van de strategie is dat Fujitsu zijn cloudportfolio uitbreidt. De leverancier maakt voor ieder bedrijf, in iedere fase, een cloudoplossing beschikbaar. Eind 2013 moet er een compleet portfolio staan van IaaS-, PaaS-, SaaS- en cloud integration-diensten, voor zowel public als private clouds. Het portfolio bestaat uit Cloud IaaS Trusted Public S5 (voorheen: Fujitsu Global Cloud Platform), Cloud Iaas Private Hosted (voorheen: Local Cloud Platform), Cloud PaaS RunMyProcess, Cloud ITMaas (IT Management-as-a-Service), Cloud BaaS (Backup-as-a-Service), Cloud End User Project, Managed Infrastructure Service Managed Mobile en Cloud Multi-cloud Environment Integrated Operations Service.
Goed iniatief. Maar ik herleid niet echt wat ze gaan doen. Behalve dat ik verschillende *aas’en genoemd zie worden.
Maar zitten hier bijvoorbeeld ook migratie en voorbereidingsdiensten bij? Ik ben erg benieuwd naar meer info.
Ik zag vrij recentelijk een hele uitgebreide verhandeling over een club die ook, als MS partner, clouddiensten aan bood op RTLZ. Er werd uitgebreid uit de doeken gedaan, vooral visueel gedemonstreerd, hoe veilig het allemaal wel niet bij bedrijf X was opgezet, vewoord door meneer Y.
Meneer Y vertelde dat men gebruik maakte van de nieuwste technologieën voor waar het de toegang tot datacenters betrof. Biometrie, Iriscopie, je van tevoren aanmelden of meer nog, zonder aanmelding van een collega, kwam je er doodgewoon niet een. Zo veilig werken wij.
In het hele verhaal werd dan wel over allerlei diensten en mogelijkheden uitgeweid, erg veel wijzer werd je er niet van. Nergens een duidelijke verwijzing wat nu precies SaaS, Waas, Klaas, Daas of SinterKlaas was.
Wanneer je maar met allerlei kreten en termen gooit, raken de mensen ‘het’ een beetje kwijt. Wanneer je daarna nog eens, allerlei nieuwe kreten aan de lopende band gaat verzinnen ter vervanging van eerdere kreten, dan weet je pas dat je werkelijk klantvriendelijk bezig bent.
Was het nu overigens niet zo dat je juist klanten over de streep wil trekken die soms gewoon even niets met die kreten hebben? Die je juist zou willen ‘ontzorgen’? Als ik er als IT professional langzaam maar zeker ’tabac’ van begin te krijgen van al dat geroeptoeter en al die publicaties, dan krijg je namelijk dat wanneer (potentiële) klanten naar me toe komen om advies, dat ik ze eerst eens heel uitgebreid zal informeren wat de technische mogelijkheden ‘in house’ zijn en waarom dat is.
Dan zal er vooral een hele lange pauze volgen en dan zal ik zoiets zeggen, heel stoïcijns, ‘…je kunt natuurlijk ook aan cloud denken……’