Nederlandse it’ers zijn over het algemeen tevreden met hun baan, in ieder geval meer dan andere beroepsgroepen. Het belangrijkste in hun baan vinden zij salaris, een vast contract en de werksfeer. Onzekerheid over de huidige functie blijkt voor 22 procent een reden om te zoeken naar iets anders. Ze denken in ieder geval dat ze snel elders aan de bak komen, 15,4 procent denkt dit binnen een maand te kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Monsterboard naar mobiliteit en motivatie van de Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Hoewel de it-arbeidsmarkt sinds het uitbreken van de kredietcrisis nog steeds in een dip zit en het vacatureaanbod daalt, is er binnen specifieke functies nog beslist sprake van krapte. Zowel Monsterboard als Intelligence Group zien krapte bij functies in de systeemontwikkeling, databaseadministratie en usability/informatiearchitectuur. Verder ziet Monsterboard dat het aanbod van softwareontwikkelaars, webontwikkelaars en netwerkbeheerders achterloopt bij de vraag. Brancheorganisatie Nederland ICT verwacht dat de krapte de komende jaren zelfs verder oploopt.
Zelfstandigheid en thuiswerken
Twee derde van de it’ers is tevreden met hun baan. De vrijheid die het werk met zich meebrengt, speelt mee in de waardering. Zo is men het meeste tevreden over de zelfstandigheid van het werk en ook de mogelijkheid tot thuiswerken wordt significant hoger gewaardeerd dan in andere sectoren. Afwisseling van het werk en vertrouwen in het bedrijf scoren daarentegen significant lager.
Als gevraagd wordt wat men belangrijk vindt in een baan, staat salaris bovenaan. It’ers vinden dit belangrijker dan werknemers in andere sectoren. Opvallend is dat werksfeer net zo belangrijk wordt gevonden als salaris. De it’er is dus beslist niet iemand die alleen maar zelfstandig thuis wil werken.
Meer dan de helft van de it’ers staat open voor een nieuwe baan en 38 procent is ook daadwerkelijk actief op zoek. De onzekerheid binnen de huidige functie is een van de voornaamste redenen (22 procent) om uit te kijken naar iets anders.
Voor de mensen die niet open staan voor een andere baan is het bieden van een vast contract dan ook een goede reden om toch te willen overstappen. Salaris is bij it’ers ook een goede pullfactor. Voor bijna de helft is dat de reden om open te staan voor een andere baan en 60 procent van de zittenblijvers zou er toch door geprikkeld kunnen worden. Van de it’ers is 59 procent tevreden met zijn huidige salaris.
Vinden passende baan
It’ers oriënteren zich het meeste via vacaturesites (59 procent) maar ook het eigen netwerk (36 procent) wordt door it’ers meer ingezet dan gemiddeld. Van open sollicitaties maken ze minder gebruik dan werknemers in andere sectoren. Bijna de helft van de it’ers (49 procent) heeft moeite met het vinden van een baan die aansluit bij zijn capaciteiten of profiel. Dit is meer dan in andere sectoren.
Wel zijn it-medewerkers het meest overtuigd dat ze snel een nieuwe baan zullen vinden. 15,4 procent denkt binnen een maand een nieuwe job te hebben. Wie een it’er wil benaderen, kan dat het beste per e-mail doen. Zeker als het om een spontaan contact gaat, geeft 82 procent hier de voorkeur aan.
Er vreemd dat de banken zijn gered met het belastinggeld van onze burgers en intussen huren deze banken werknemers buiten Nederland.
De overheid moet onmiddellijk ingrijpen. Bovenstaande reacties geven duidelijk aan dat er te veel IT’ers buiten Nederland ingehuurd worden.
Ook Nederlanders zijn van een goede kwaliteit. Hopelijk ben ik duidelijk voor ABN Amro, Rabobank, ING en SNS.
We innoveren niet door te offshoren. We doen hetzelfde kunstje met goedkoper personeel. Daardoor zijn we de textiel en andere nijverheid kwijtgeraakt. Met slim personeel (NL of Europees) veel beter, sneller en vernieuwender software ontwikkelen zou een mooie innovatie voor ons land zijn. Wij near-shoren trouwens ook vanwege gebrek aan goede ontwikkelaars in NL.
Even een reactie op de India-trajecten: Ik heb al 10 jaar ervaring met verschillende Indische partijen gehad en die waren allemaal stuk voor stuk zwaar negatief. Voordat we met India gingen werken had ik altijd mijn projecten en werkzaamheden onder controle en nu is er geen pijl op te trekken. In India kost iedere frutsel een dag en de meesten van hen waren gewoon technisch niet capabel genoeg. Ik had altijd wel medelijden met ze, want ook zij hebben ambities en een lange leerschool achter de rug waarna ze de simpelste flutklussen kregen bij ons en ook door ons matig begeleid werden. Daar motiveer je ze natuurlijk ook niet mee. Maar goed, schijnbaar zijn er ook mensen als PaVaKe die wel positieve ervaringen hebben. Belangrijk is denk ik dat we niet moeten generaliseren en moeten accepteren dat er zowel onder Nederlanders (waar ik overigens OOK de nodige negatieve ervaringen mee heb) als Polen als Indiers goede en slechte bij zijn.
On topic: Ik waardeer mijn IT-baan nou niet echt bovengemiddeld. Het hangt heel sterk van de klus af. Ik denk dat ik in de 20 jaar dat ik meedraai ongeveer 7 jaar op echt hele leuke klussen heb gezeten. De rest was matig tot redelijk oke. De laatste jaren is het alleen maar slechter geworden. Tegenwoordig is ieder onderdeel van de IT-keten een eigen gespecialiseerd eilandje geworden waardoor je als hoogopgeleide werknemer aan een lopende band steeds hetzelfde trucje herhaalt. De laatste jaren heb ik op middleware systemen gezeten en dan denk je in het begin: joepie, nieuwe technologie, webservices, ESB’s, SOA, en vervolgens zit je alleen maar mappingdocumenten te maken en adapters in elkaar te klikken. Heel demotiverend.
Ik heb collega’s gesproken die kinderen hebben die van de middelbare school afkomen, maar bijna geen enkele VWO’er kiest voor IT. Het heeft een heel slecht imago, stoffig vooral. Leraren zeggen al jaren dat ze de IT maar niet in moeten gaan omdat alles toch naar landen als India gaat. En tot op zekere hoogte hebben ze gelijk. Frappant is dan ook dat het bedrijfsleven het liefst regelaars/projectleiders heeft die Indiers of oostblokkers achter de broek aan zit i.p.v. techneuten. Bedrijven als Stork hebben al aangegeven dat HBO-opleidingen waar je leert ontwikkelen niet aansluiten op de praktijk. Daar motiveer je geen studenten mee.
@PaVaKe Dat zijn ook de ervaringen die ik heb met buitenlandse collega’s, prima mensen om mee te werken, goed opgeleid. Ook met Indiers goed gewerkt, en wat je zegt, er is een cultuur verschil. En goede humor, als het dan toch over volkseigenschappen gaat. Het doet er in ieder geval niet toe, of de mensen van ver komen of van hier. Vind het wel leuk.
@Cees Bij je voorbeeld van het werken met een Indische partij gaat het dan om je ontwikkelwerk daar te plaatse? Dat is weer iets anders dan een collega alhier. Ik geloof niet in outsourcen of erger offshoren. In het laatste geval krijg je ook nog een taal en cultuurverschil kado. Dat is de achterdeur uit, misschien wel lekker goedkoop.
In het artikel staat dat 49% het lastig vind om een functie passend bij het profiel te vinden. Weet niet wat daar nou van te denken, it functies zijn soms ook lastig te omschrijven, het ziet er vaak net even anders uit in de praktijk dan op papier is mijn ervaring.
@Cees: wellicht maakt het verschil dat ik niet met 3e partijen werk in India, maar met een lokale vestiging van ons bedrijf.
Ook belangrijk heb ik ondertussen gemerkt is zorgen dat je elkaar regelmatig face to face ontmoet. Dit helpt aan de ene kant om de cultuurkloof te overbruggen, maar je merkt vooral ook dat de discussies veel interaciever en inhoudelijker zijn dan wanneer je mailt/belt/videoconferenced.
@Louis en PaVaKe: Ik heb ervaring met verschillende trajecten. De eerste was ook de meest gevaarlijke. Onze managers hadden besloten het systeem te laten vervangen door een SAP-implementatie. Ze hadden het gehele IT-proces laten uitvoeren door een Indische partij, ook de informatie-analyse. De gebruikers vonden het eerst fantastisch dat ze IT’ers hadden die niet kritisch waren op hun requirements, maar toen het bedrijf na implementatie op instorten stond waren ze een stuk minder vrolijk. Dit is natuurlijk klassieke fout nr 1. De communicatie tussen business en IT is al lastig, als je dan de IT’ers vervangt door Engels brabbelende Indiers die niet kritisch zijn dan is dat een recept voor rampen.
Een andere ervaring was dat er 1 Indier bij ons op kantoor zat als intermediar en de rest in India. Het ontwikkelen van simpele dingen duurde ontzettend lang en zat vol fouten. Na implementatie van de 3e iteratie ging het in productie fout. Ze vroegen mij om mee te helpen wat ik afwees omdat de Indische partij het beheer had gekregen en het dus hun verantwoordelijkheid was. Na 3 dagen productieproblemen was de nood zo hoog opgelopen dat ik alsnog meekeek en het in 2 uur had opgelost.
Bij mijn laatste ervaring zaten er juist weer heel veel Indiers (van een 3e partij) op locatie in Nederland. Ik vroeg me af wat daar nou het financiele voordeel was, maar goed. Hier had ik sterk wisselende ervaringen. Een paar Indiers waren echt goed en daar kon ik ook prima mee opschieten (heb hun ook in mijn LinkedIn lijst staan), maar de meesten liepen maar wat te rommelen. Die paar goede Indiers werden ook gek van hun collega’s. Als ik een simpele transformatiefout van een MQ-string naar XML vind en aangeef wat de fout is en ze zelfs een uitvoervoorspelling geef, dan nog gingen er 3 tot 4 opleveringen overheen voordat het hersteld was. Dat heb ik ook wel eens met een paar Nederlandse ontwikkelaars meegemaakt, maar die werden dan weggestuurd. De Indiers mogen bijna altijd blijven zitten en wij blijven dan tot in lengte van dagen aanmodderen.
@PaVaKe: Ik heb nog niet gewerkt met onze eigen Indische tak (die heeft CGI ook), het ging altijd om 3e partijen. Maar of ze nou hier of daar zaten, het ging niet geweldig. Elkaar face to face ontmoeten helpt zeker, maar dat geldt vrijwel altijd. Ik heb ook veel communicatieproblemen gehad met Nederlanders die als sneeuw voor de zon verdwenen zodra we met elkaar in een kamer gingen zitten.
Alhoewel ondertussen behoorlijk off-topic, misschien nog een leuke aanvulling op de “India” discussie
Veel mensen praten over uitbesteden naar India. Nu is India best groot, zeg maar ongeveer zo groot als heel Europa…..
Zoals het in Europa nogal verschil uitmaakt of je met een Noor of een Griek werkt, zo maakt het in India ook nogal verschil met wie je werkt en uit welk deel van India iemand komt.
Ik ken 2 van onze vestigingen, die zo’n 800 km uit elkaar liggen, en er zit echt wel een stukje cultuur- en mentaliteitsverschil tussen deze 2 kantoren.
@PaVaKe Ik denk dat er zelfs een cultuur en mentaliteitsverschil kan zijn tussen bedrijven in eigen land. Als er iets verschillend is, dan is het bedrijfscultuur.