Nederlandse it’ers zijn over het algemeen tevreden met hun baan, in ieder geval meer dan andere beroepsgroepen. Het belangrijkste in hun baan vinden zij salaris, een vast contract en de werksfeer. Onzekerheid over de huidige functie blijkt voor 22 procent een reden om te zoeken naar iets anders. Ze denken in ieder geval dat ze snel elders aan de bak komen, 15,4 procent denkt dit binnen een maand te kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Monsterboard naar mobiliteit en motivatie van de Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Hoewel de it-arbeidsmarkt sinds het uitbreken van de kredietcrisis nog steeds in een dip zit en het vacatureaanbod daalt, is er binnen specifieke functies nog beslist sprake van krapte. Zowel Monsterboard als Intelligence Group zien krapte bij functies in de systeemontwikkeling, databaseadministratie en usability/informatiearchitectuur. Verder ziet Monsterboard dat het aanbod van softwareontwikkelaars, webontwikkelaars en netwerkbeheerders achterloopt bij de vraag. Brancheorganisatie Nederland ICT verwacht dat de krapte de komende jaren zelfs verder oploopt.
Zelfstandigheid en thuiswerken
Twee derde van de it’ers is tevreden met hun baan. De vrijheid die het werk met zich meebrengt, speelt mee in de waardering. Zo is men het meeste tevreden over de zelfstandigheid van het werk en ook de mogelijkheid tot thuiswerken wordt significant hoger gewaardeerd dan in andere sectoren. Afwisseling van het werk en vertrouwen in het bedrijf scoren daarentegen significant lager.
Als gevraagd wordt wat men belangrijk vindt in een baan, staat salaris bovenaan. It’ers vinden dit belangrijker dan werknemers in andere sectoren. Opvallend is dat werksfeer net zo belangrijk wordt gevonden als salaris. De it’er is dus beslist niet iemand die alleen maar zelfstandig thuis wil werken.
Meer dan de helft van de it’ers staat open voor een nieuwe baan en 38 procent is ook daadwerkelijk actief op zoek. De onzekerheid binnen de huidige functie is een van de voornaamste redenen (22 procent) om uit te kijken naar iets anders.
Voor de mensen die niet open staan voor een andere baan is het bieden van een vast contract dan ook een goede reden om toch te willen overstappen. Salaris is bij it’ers ook een goede pullfactor. Voor bijna de helft is dat de reden om open te staan voor een andere baan en 60 procent van de zittenblijvers zou er toch door geprikkeld kunnen worden. Van de it’ers is 59 procent tevreden met zijn huidige salaris.
Vinden passende baan
It’ers oriënteren zich het meeste via vacaturesites (59 procent) maar ook het eigen netwerk (36 procent) wordt door it’ers meer ingezet dan gemiddeld. Van open sollicitaties maken ze minder gebruik dan werknemers in andere sectoren. Bijna de helft van de it’ers (49 procent) heeft moeite met het vinden van een baan die aansluit bij zijn capaciteiten of profiel. Dit is meer dan in andere sectoren.
Wel zijn it-medewerkers het meest overtuigd dat ze snel een nieuwe baan zullen vinden. 15,4 procent denkt binnen een maand een nieuwe job te hebben. Wie een it’er wil benaderen, kan dat het beste per e-mail doen. Zeker als het om een spontaan contact gaat, geeft 82 procent hier de voorkeur aan.
Jammer dat veel multinationals IT’ers uit Zuid-Europa, Oostbloklanden en India halen, wat in nadeel van de Nederlandse ingezetenen en Nederland zelf.
Hierdoor is de werkloosheid onder IT’ers fors toegenomen. Terwijl de politiek zwijgt hieromtrent.
@Peter
Hier is misschien ook een reden voor …
Ik werk al een aantal jaren met oostblokkers, slimme mensen, werken hard en doen gewoon hun werk goed ipv te zeuren, te polderen en overal tegenin te gaan.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor mensen je zoekt in je organisatie, maar in een aantal gevallen werkt dit heeeeeeeeerlijk!
Precies zoals PaVaKe zegt. Bij een klant van me werken nu meerdere europeanen voor een relatief laag salaris en die doen uitstekend hun werk. Punt is; dit kun je niet tegenhouden. Je kunt wel allemaal dingen gaan doen op het proberen tegen te houden, met het gevolg dat de NL prijzen stijgen tov andere landen en onze positie verzwakt.
Herscholen, bijscholen en zoeken naar waar vraag naar is. Als je vrachtwagen chauffeur bent of tegelzetter heb je ook meer concurrentie, heel vervelend als dit je raakt, maar dit is nu eenmaal de werkelijkheid.
Misschien moeten we leren het met minder te doen en toch nog blij te blijven.
Je hebt ook winkeliers die klagen over webshops, klagen zal je niet helpen. Actie moet ondernomen worden!
@ PaVaKe
Om eerlijk te zijn de kwaliteit die door o.a. Indiërs IT’ers geleverd wordt, is vaak om te huilen. Dit geldt ook voor zuid-Europeanen en uit Oostbloklanden.
Het kost je veel tijd en aandacht om de beoogde resultaten te behalen. Ik heb dit meegemaakt bij diverse bedrijven waaronder ABN Amro, ING etc. Etc.
Over de prijs gesproken, zeg ik goedkoop, kan door zijn.
Veel potentiele banen zijn weggekaapt door mensen uit India. Dat zijn vaak de wat simplere werkzaamheden die eigenlijk door NL juniors (of mediors) zouden kunnen worden verricht. Deze juniors leren zo het klappen van de zweep en doen de ervaring op die nodig is om de complexere vacatures op te vullen.
Echter, juniors krijgen nauwelijks de kans om de ervaring op te doen, juist omdat er zoveel wordt geoffshored (en tegenwoordig ook onshoring). Doorstroming is er dan ook nauwelijks, want veel mediors/seniors schuiven door als manager (want dan verdien je meer??) en hun praktijkkennis kan niet meer worden ingezet. Zo blijven er maar een paar ervaren mensen over.
Persoonlijk zou ik het toejuichen wanneer er een verbod op offshoring/onshoring komt vanuit India en andere niet Europese landen. Eigenlijk alleen met de uitzondering wannneer een bepaalde functie niet door een Nederlander of andere Europeaan kan worden vervuld.
Zo dwing je bedrijven te gaan putten in het groeiende bestand aan werkloze ICT-ers en schoolverlaters die met een beetje coaching zeer effectief kunnen worden ingezet en waar je op de langere termijn meer aan hebt.
@Peter, dat de kwaliteit vaak om te huilen is ligt wellicht niet alleen aan de Indiërs. En als ze zo slecht zijn, waarom werken we er dan nog mee?
Ik werk met mensen over de hele wereld en de laatste tijd ook (europeanen) die naar NL gekomen zijn om werk te zoeken. Op een paar uitzonderingen na heb ik zeer goede ervaringen. Dit zijn wel kleinschaligere projecten (teams van 5 programmeurs, of projecten onder de miljoen en sommige zelfs enkele weken). Zeker als zij on-shore zijn heb ik er niet veel moeite mee, het geld wordt gewoon in de economie gestoken.
Wat ik heel veel zie in NL is dat veel mensen de schuld van alles en nog wat bij anderen neerleggen. Er is ook geen vechters mentaliteit en men neemt vaak de verantwoordelijkheid niet.
Sprekende voorbeelden zijn dat men verwacht dat een verzekering alles betaald (ook je eigen domme fouten), dat iedereen klaagt over de benzine prijs, maar vervolgens niet tot acties komt. Tegen van alles is, maar niet de moeite neemt te investeren in een alternatief.
Het is leven en werk is niet altijd makkelijk. Maar we lijken in een soort letargie te zakken waarin we als amoebes een beetje met de stroom mee laten drijven.
Maarja, on topic, wellicht dat we beseffen dat als je een goede baan hebt in de IT dat dit gewaardeerd wordt 🙂
@Cornelis
Volkomen eens qua Indiërs, maar moet ook gelden voor Voor Zuid-Europeanen. Dit zou Nederland tienduizenden werkzoekenden helpen om een baan te vinden.
Ook als Nederland blijft Indiërs lang toelaten, dan is de IT-kennis weg in Nederland. Terwijl Nederlanders steeds hun baan kwijtraken.
@Peter
Polen zijn geen Indiërs, daar ligt echt nog wel een paar kilometer tussen hoor!
Maar zoals Henri al aangeeft, de geleverde kwaliteit ligt echt niet alleen aan de Indiërs. Je moet alleen wel een beetje kritisch zijn in je aanname beleid.
Ik heb al met vele nationaliteiten mogen werken, en daarvoor geldt net als voor Nederlanders dat er goede en slechte vaklui tussen zitten.
Zo heb ik o.a. met meerdere Oostblokkers (voornamelijk Polen) gewerkt die een post-doctoraal gedaan hebben op de universiteit in Eindhoven. Stuk voor stuk knappe, hardwerkende koppen. Deze mensen doen hun werk overigens gewoon in Nederland, en het gros hiervan heeft ook de moeite genomen Nederlands te leren.
Maar ook met Indiërs heb ik goede ervaringen overigens. Waar ik het met India tot nu toe wel eens mis zie gaan is dat er een opdracht die kant op gaat, maar dat de mensen die de uitvoering moeten doen geen domeinkennis hebben, en daardoor niet of maar half weten hoe het door hun te maken product gebruikt gaat worden.
Het ligt echter niet in hun natuur om daar vragen over te stellen, waardoor ze foute aannames gaan doen. Ik heb dat nu een paar keer meegemaakt; als je ze mailt of belt lijkt alles koek en ei, maar als je er naar toe gaat dan komen de vragen pas.
De culturele kloof bij samenwerking, zeker met landen als India wordt vaak onderschat!
Samenwerken met partijen buiten de Nederlandse grens is meer dan een opdracht naar de goedkoopste aanbieder in een ander land sturen !!!
In hoeverre dit onderzoek representatief is weet ik niet maar het lijkt er wel op dat er ondanks de zogenaamde krapte op de markt er weinig animo lijkt om toch meer de salariëring aan te passen terwijl dit toch een belangrijke factor blijkt te zijn bij de werknemers.
Inderdaad is het voor de lokale economie beter om ook lokaal te zoeken. Maar feit is nou eenmaal dat binnen de EU het aannemen van werknemers gewoon vrij is. Op zich is het dan wel weer tekenend dat er onder tafel wel wordt gediscrimineerd op leeftijd, sekse en afkomst maar het geen enkel probleem is om mensen aan te nemen die de lokale taal en ook Engels niet goed machtig zijn.
Tja er wordt geklaagt over de kwaliteit van Indiers en Oosblokkers, en zelf heb ik nog wat ervaring met Chinezen waar ik ook niet echt vrolijk van werd, maar wees nu eens eerlijk, het gros hier in Nederland is ook door de internetbubble boven komen drijven brandhout.
Zekers ik zie ook liever dat wij ons werk uitbesteden aan onze eigen mensen, lijkt me niets mis met die wens.
Dat het uitbesteden van ICT naar het buiten(europa)land goedkoper is dan het werk door landgenoten te laten uitvoeren is ongetwijfeld mogelijk maar dat is in de meeste gevallen slechts korte termijn beschouwing. Een klus kan immers wellicht goedkoper geregeld worden, al de doorloop tijd daardoor hoog wordt, de klant ontevreden word, dan wel het aantal correcties op die klus onevenredig hoog wordt, dan heb je uiteindelijk niet veel gewonnen.
Dit kunnen nog steekhoudende argumenten tegen offshoring zijn… zomaar lukraak beweren dat de mensen daar niet voldoen impliceert dat de mensen hier wel voldoen….nogal een gedurfde stelling lijkt me.