De Nederlandse navigatiesoftwareleverancier TomTom overweegt om bedrijfsonderdelen af te stoten. Daarbij wordt afscheid van de consumentendivisie niet uitgesloten. Die tak is verantwoordelijk voor de gps-systemen waarmee TomTom groot is geworden. Deze uitspraken doet topman Harold Goddijn in dagblad NRC Handelsblad.
Volgens Goddijn vertroebelt de consumententak de werkelijke waarde van TomTom en de groeimogelijkheden van het bedrijf. TomTom wordt al jaren geconfronteerd met een teruglopende vraag naar de gps-systemen. Die omzet daalt jaarlijks met 10 tot 15 procent.
Als belangrijkste oorzaak hiervoor wordt de smartphone als schuldige aangewezen. Vooral Android-toestellen winnen de slag van TomTom, omdat Google hierop gratis navigatiesoftware aanbiedt. Hierdoor moest TomTom al zijn abonnementen op verkeersdiensten en kaartenupdates in zijn nieuwste navigatiesystemen afschaffen. Het bedrijf ziet voor de toekomst meer heil in samenwerking met de auto-industrie en licentieverkoop aan bijvoorbeeld Apple.
.connect-partnerprogramma
TomToms onderdeel Business Solutions, leverancier van fleet management-oplossingen, lanceerde onlangs het .connect-partnerprogramma. Dit nieuwe initiatief helpt software- en hardwareleveranciers meer rendement uit hun oplossingen te halen door deze te integreren met fleet management-data. Het .connect-partnerprogramma geeft technologieleveranciers toegang tot ondersteuning op het gebied van softwareontwikkeling. Ook beschikken ze over diverse middelen om integraties te realiseren met het Webfleet-platform van TomTom.
leLegt TOMTOM hier eigenlijk uit dat ze binnen 5 jaar niet meer bestaan met hun product. En dat ze de aansluiting missen met de ontwikkeling van nieuwe diensten??? Want de relatie met de automotive business is zo zacht als warme boter als elke gebruiker al een nav app heeft.
Ook al zal er altijd een markt blijven bestaan voor de hardware (niet iedereen heeft een smartphone) kan ik me goed voorstellen dat ze daar mee willen stoppen. Wat ik me echter niet kan voorstellen is dat er met de software geen goed business model te verzinnen valt.
Ik ben zelf een groot liefhebber van Google maps op mijn android telefoon, maar voor de vakantie geef ik graag €50,- uit voor de TomTom software. Die heb ik snel terugverdiend doordat ik niet online hoef te blijven. Ik was dan ook heel blij toen deze software eindelijk beschikbaar kwam op Android.
Echt goede alternatieven voor TomTom heb ik nog niet gevonden.
@Maarten: apps op een smartphone zijn zeker geen volwaardige vervanging voor een onboard navigatiesysteem, vooral qua bedieningsgemak.
Ik ben zelf GPS-gebruiker (op smartphones) sinds 2002/2003 (Windows Mobile) en in die tijd waren ingebouwde navi’s gewoon veel te duur, en vrij spartaans (nauwelijks display, slechte turn-by-turn). TomTom was met hun software simpelweg revolutionair: perfecte routes, hoge resolutie kleurendisplay (dankzij smartphone), touch screen, goede spraak en vooral zeer actuele kaarten.
Door de jaren heen is TomTom niet alleen ingehaald door andere bedrijven, maar ook door de prijsdaling van onboard systemen. En inmiddels hebben die ook al die snufjes. Met als grote voordeel dat je geen telefoon aan je raam of dashboard hebt bungelen, geen gezeur met opladen, prima integratie met de audio en ga zo maar door.
Zelf ben ik drie jaar geleden volledig overgestapt van TomTom naar het onboard systeem van Skoda (VW RNS 310, in mijn geval). TomTom had betere en actuelere kaarten, betere routes, een snellere GUI, een snellere berekening en actuelere kaarten. De RNS310 gaat echter vanzelf aan als ik de auto start, ik hoef niks uit mijn tas te nemen, niks in opladers of docking stations te vrutten en ik heb daardoor mijn dashboard vrij van kabels of andere gekke dingen. Het systeem heeft ons meerdere malen prima naar routes door Europa gebracht, van ieniemienie dorpjes in de Drome tot op huisnummer in een stad als Amsterdam of Keulen. En de TMC werkt eigenlijk ook heel aardig, maar niet zo goed als TomTom’s Traffic HD.
Dus is TomTom beter? Ja, op vrijwel alle vlakken. Maar soms is onboard ook gewoon goed genoeg. Navigatie op de mobiel vind ik wel nog steeds erg handig voor als je lopend of fietsend ergens moet zijn. Maar daar zijn goedkopere en zelfs gratis oplossingen voor, ook weer niet zo goed als TomTom, maar wel weer goed genoeg.
En daar liggen dus de kansen voor TomTom: ingebouwde navigatiesystemen en een goedkope app. Ik zou dolgraag TomTom willen zien in mijn auto i.p.v. het RNS-systeem van Blaupunkt (de huisleverancier voor VW). Want onboard systemen zijn qua features en routeberekening meestal minder goed. En als de Android app voor pakweg 10 euro te krijgen zo zijn, inclusief Benelux (en bv. heel Europa erbij voor 5 euro) dan zou ik ‘m meteen kopen!
Dus TomTom, stop met die PND’s, daar is geen droog brood mee te verdienen. Zet de aanval in met je app voor deze voor een paar euro te verkopen, inclusief leuk kaartmateriaal. En zorg voor een betaalbaar abonnementsysteem, bv. 10 euro per jaar voor heel Europa. Ik weet zeker dat niemand meer Navigon wil hebben, of zelf de gratis Google Maps.
@Robert,
tomtom op mijn iphone doet het beter dan tomtom met eigen hw. Daarnaast maakt het de auto ook minder inbraakgevoelig…
In mijn auto zit een gps van TomTom. Toen ik hem kreeg kon ik een update ophalen en en verwachtte daarmee ook de meest actuele kaarten te krijgen. Het bleek alleen om de software te gaan, een nieuwe kaart had ik maar los te kopen. Voor mij heeft TomTom daarmee afgedaan. Geef mij de policy van Garmin maar: bij aankoop de meeste actuele kaarten en een lifetime update voor € 100,-.
.
Tontine heeft policy aangepast. Nu gratis lifetime verkeers informatie en kaart update altijd gratis op nieuwe modellen