Salesforce.com verkoopt 90 procent van de licenties direct aan de business. Bij traditionele software is de it-afdeling heer en meester; van OS tot erp en van middleware tot database. Waar bedrijven nog mondjesmaat de transitie naar cloud maken, hebben wij dat als consumenten al lang gedaan. We delen massaal files, notities, foto’s en onze sociale contacten via Dropbox, Evernote, Flickr, LinkedIn, Google en Facebook.
Ook professionals als data-analisten gebruiken graag de cloud om snel te beschikken over extra processing power of dataopslag. De democratisering van ict betekent dat de natuurlijke macht die it-afdelingen decennialang hadden, wordt gebroken. Er zijn tal van valide redenen om deels centraal te blijven managen (compliance, integratie, security), maar de it-afdeling kan zich niet meer opstellen als een monopolist.
Einde van het cio-tijdperk
Tot voor kort dacht menig cio verlost te zijn van al die eigenwijze bemoeials door toe te staan dat gebruikers en managers hun eigen iPad mogen gebruiken voor werkdoeleinden. Zij konden vanaf dat moment mail en agenda ook op hun eigen devices gebruiken en het guest Wi-Fi werd aangepast aan de groei van het draadloze dataverkeer op kantoor. De trend van it-consumerization houdt echter niet op bij bring your own (byo). De afhankelijk van it is nu zo groot en gebruikers zijn zo veel gewend als consument, dat je als cio geen ‘nee’ kunt blijven verkopen.
In plaats van het onderspit te delven met het oude command and control kan de cio beter kiezen voor connect and collaborate. Het borrelt aan goede ideeën bij it-savvy gebruikers in de business. Waarom organiseer je als cio geen marktplaats voor het bijeenbrengen van diverse talenten en competenties (zoals voor big data) en innovatiewedstrijden (zoals voor nieuwe apps)? De kracht van cio’s gaat zitten in verbinden en het ontketenen digitale innovatie in de business.
Bouw je it-organisatie opnieuw op
Met de transformatie naar cloud zullen de serverknuffelaars als eerste het pand verlaten. De aandacht zal verschuiven van beheer naar het faciliteren van de business, om groei te realiseren en customer experience te verbeteren. Bij Starbucks is er naast een cio (die aan de cfo rapporteert) ook een chief digital officer (die aan de ceo rapporteert). Deze cdo is bezig met het verbeteren van de klantbeleving en dus ook het genereren van nieuwe omzet en marktaandeel.
Waarom zou je als cio wachten totdat je rechts wordt ingehaald door een cdo? Bouw je it-organisatie om van inward-facing naar outward-facing. Geld verdienen voor en met de business levert heel wat meer op aan respect en waardering, dan een constante strijd om de hoogte van het it-budget. Er gaat meer geld om in marketing dan in it!
@Henri,
Je hebt het goed onthouden, definieer eerst je doelgroep! 🙂
In dit kader zie ik “wat” in je reactie. Verder ga je weer terug naar grote spelers als Google en MS, je baseert je reactie weer op deze jongens terwijl ik nog niet weet wat de situatie wordt als ik met 1x of meerdere kleine speler(s) naar cloud wil gaan. SSO en andere zaken zou in dit geval een (oerwoud)feest worden.
@Rob,
Volgens verschillende sites, Ad hominem betekent:
“Argument dat gericht is op de persoon van de tegenpartij, bijv. door hem belachelijk te maken”
Als deze je antwoord is dan vind ik dat je vrij snel in de slachtofferrol kruipt. I.p.v. deze reactie had je je mening kunnen verdedigen door wat meer uitleg te geven of anders onderbouwen.
Leuk woordje trouwens!
maar dan toch weer jammer dat de auteur niet reageert ….
Grappig dat een heleboel niet het begrip ad hominem kennen, dacht er eerst aan om te reageren in de trant van: “Marco, je zit in een coffeeshop maar is het niet Starbucks” maar dat is geloof ik weer ad rem;-)
Het is niet “Ad Hominem”. Ik lees daar puur sarcasme in de reactie van Rob Dijkshoorn en wat een fantastische reactie trouwens!
Van oudsher kreeg ik altijd mee dat je tijdens intake en sollicitatiegesprekken zeker niet moet noemen wat je thuis allemaal doet.
Als je privé een beowulf cluster draait om wat dingen te testen, doet dat er allemaal niet toe in een sollicitatie/intake gesprek.
Tegenwoordig heb je n00bs met gadgets die denken dat gadgets gelijk zijn aan IT. IT != gadgets. Smartphone en tablet gebruikers moet je zien als een klas met een leraar ervoor die precies de vragen van zijn examen behandelt en de antwoorden erop geeft en daar aan volgend gelijk een examen geeft met die vragen. Achteraf prijzend hoe goed zijn leerlingen wel niet zijn.
Herinnert iemand die Nieuwjaarsconferentie van Joep van ’t Hek nog? Zodra ze geen bereik hadden, viel hun IQ naar het niveau van de gemiddelde wintertemperatuur.
Het interesseerde Steve Jobs helemaal niets van wat de consument wou. Hij dicteerde wat de consument wou en liet ze in een waan van slimheid en hipheid achter, terwijl hij de centjes ging tellen.
Bij CDO zat ik trouwens eerder aan Chief Disaster Officer te denken. Wat zeker passend zou zijn als een bobo die gek is van spielerij aan het roer zou zetten 🙂
Ik ondersteun van harte Marco’s conclusie: business en IT zijn gebaat bij samenwerking en openheid, niet bij ivoren torens met slotgrachten en poortwachters. Een paar kanttekeningen en aanvullingen…
De beperkingen van IT worden steeds kleiner en daardoor nemen de mogelijkheden voor de gebruikers/business toe. Toch: niet het platform (local hosting of cloud, of nog algemener: de verzameling van alle IT systemen) bepaalt het belang van de IT afdeling, maar de kansen en risico’s die dat platform met zich meebrengt. En die kansen en risico’s worden door cloud en big data alleen maar groter.
We kunnen dus vooral concluderen/constateren dat de business steeds beter gebruik gaat maken van de mogelijkheden van IT en de data die IT voor haar verzamelt.
In “oude” bedrijven had je de eeuwige strijd tussen de productie afdeling (ik weet wat en hoeveel ik kan maken) en de sales afdeling (ik weet wat en hoeveel de klant wil). Dat “conflict” kon alleen beslecht worden door samen te werken en een fundamentele keuze te maken: alleen produceren wat sales kan verkopen of – andersom – alleen verkopen wat productie kan maken.
In “nieuwe” bedrijven hebben we een vergelijkbare (?) “strijd”: de IT afdeling (productie) weet wat er op IT gebied mogelijk is, maar de content manager (sales/business) weet wat er nodig is. Ik geloof dat ook hier de crux zit in de samenwerking en het maken van keuzes.
Op software gebied is scrum/agile een methode om samen te werken en ook op hardware/hosting gebied zal het vooral op flexibiliteit – opschalen en afschalen op basis van business behoeften – aankomen, waarbij de business actief betrokken is bij de afweging tussen kosten/waarde, scope, tijd, kwaliteit, veiligheid, enzovoorts.
En op het gebied van fundamentele keuzes: als IT vooral ondersteunend is aan het primaire proces (een business “supporter” is) moet IT vooral leveren wat de business kan gebruiken/verkopen. Maar als IT een essentieel onderdeel is van de core business (een business “differentiator” is), dan groeit ook het belang van de CIO en zijn IT afdeling: in dat geval verkoopt de business immers wat IT kan leveren.
Kortom: niet alleen kosten/baten (CFO) maar de gehele bedrijfsstrategie en afgeleide doelstellingen (CEO) moeten IT drivers zijn. Dat maakt meteen een einde aan discussies over “macht” en “monopolieposities”: data management (sales) en productie (IT) moeten in evenwicht zijn en blijven – hoe groter het strategische belang van data (CDO), des te groter ook het belang van IT (CIO).