Salesforce.com verkoopt 90 procent van de licenties direct aan de business. Bij traditionele software is de it-afdeling heer en meester; van OS tot erp en van middleware tot database. Waar bedrijven nog mondjesmaat de transitie naar cloud maken, hebben wij dat als consumenten al lang gedaan. We delen massaal files, notities, foto’s en onze sociale contacten via Dropbox, Evernote, Flickr, LinkedIn, Google en Facebook.
Ook professionals als data-analisten gebruiken graag de cloud om snel te beschikken over extra processing power of dataopslag. De democratisering van ict betekent dat de natuurlijke macht die it-afdelingen decennialang hadden, wordt gebroken. Er zijn tal van valide redenen om deels centraal te blijven managen (compliance, integratie, security), maar de it-afdeling kan zich niet meer opstellen als een monopolist.
Einde van het cio-tijdperk
Tot voor kort dacht menig cio verlost te zijn van al die eigenwijze bemoeials door toe te staan dat gebruikers en managers hun eigen iPad mogen gebruiken voor werkdoeleinden. Zij konden vanaf dat moment mail en agenda ook op hun eigen devices gebruiken en het guest Wi-Fi werd aangepast aan de groei van het draadloze dataverkeer op kantoor. De trend van it-consumerization houdt echter niet op bij bring your own (byo). De afhankelijk van it is nu zo groot en gebruikers zijn zo veel gewend als consument, dat je als cio geen ‘nee’ kunt blijven verkopen.
In plaats van het onderspit te delven met het oude command and control kan de cio beter kiezen voor connect and collaborate. Het borrelt aan goede ideeën bij it-savvy gebruikers in de business. Waarom organiseer je als cio geen marktplaats voor het bijeenbrengen van diverse talenten en competenties (zoals voor big data) en innovatiewedstrijden (zoals voor nieuwe apps)? De kracht van cio’s gaat zitten in verbinden en het ontketenen digitale innovatie in de business.
Bouw je it-organisatie opnieuw op
Met de transformatie naar cloud zullen de serverknuffelaars als eerste het pand verlaten. De aandacht zal verschuiven van beheer naar het faciliteren van de business, om groei te realiseren en customer experience te verbeteren. Bij Starbucks is er naast een cio (die aan de cfo rapporteert) ook een chief digital officer (die aan de ceo rapporteert). Deze cdo is bezig met het verbeteren van de klantbeleving en dus ook het genereren van nieuwe omzet en marktaandeel.
Waarom zou je als cio wachten totdat je rechts wordt ingehaald door een cdo? Bouw je it-organisatie om van inward-facing naar outward-facing. Geld verdienen voor en met de business levert heel wat meer op aan respect en waardering, dan een constante strijd om de hoogte van het it-budget. Er gaat meer geld om in marketing dan in it!
Helemaal eens met dit artikel, heel verstandig om alles naar de cloud over te doen om op die manier niet meer afhankelijk te zijn van een IT afdeling. Die werken toch alleen maar tegen, hebben een machtpositie en knuffelen de servers. In die cloud doe je dan agenda, mail en bestanden delen. Een ander groot voordeel van de cloud is inderdaad dat je dan ook big data kan doen. Welke big data? Nou gewoon big data.
Louis,
Het kan veel verder dan dat. Je gooit de IT afdeling de deur uit! Als alles in de cloud draait heb je die toch niet meer nodig. Gebruikers zoeken het zelf uit, dat kunnen ze namelijk best. Voor de “hoe doe ik” heb je google.
Zonder IT afdeling kan de IT manager de deur uit, de aanleg van een draadloos netwerk besteed je uit, en lease je van de leverancier. Alle applicaties neem je af via de cloud, je haalt een enkele keer een adviseur in huis om je bij te praten over wat er op het gebied van technologie gebeurt.
Keuzes maken in technologie om je informatiehuishouding optimaal in te richten is dan ook niet meer nodig, want cloud werkt grote volumes in de hand, wat betekent dat er straks nog maar een handvol spelers over zijn. Voordeel daarvan is dan wel weer dat er geen vervelende verkopers meer over de vloer komen die een nog beter systeem komen verkopen. Voordeel daarvan is dan weer dat er allerhande account managers, product managers, business development managers et cetera ook de laan uit kunnen, waardoor organisaties platter worden en goedkoper kunnen werken.
En dan zijn we er, een compleet gesloten systeem waarin een handvol bedrijven alle manieren om informatie te genereren, distribueren en verwerken in handen hebben. En iedereen consument.
Wat is een ‘it-savvy gebruiker’ precies? Is dat iemand met een iPad?
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik begin de weg een beetje kwijt te raken in IT land.
Jaren lang wordt geroepen dat we niet afhankelijk willen zijn van 1 leverancier (vendor lock in) maar we hebben er blijkbaar geen moeite mee onze hele IT in “de cloud” te plempen waarbij we afhankelijk zijn van een handvol bedrijven (zoals Rob Dijkshoorn schetst)
Ach, en gebruikers die zelf naar een oplossing googelen … als je daarin gelooft, dan moet je ook een urenpost gaan maken waar mensen deze uren op kunnen schrijven. Wanneer de halve afdeling regelmatig aan het googelen is omdat iets niet werkt of omdat ze iets niet begrijpen, en je geen IT-er kunt bellen om te vragen om hulp, dan weet ik zo net nog niet of dit efficiënter is … ik ben benieuwd naar harde getallen!
@Rob,
Meen je dat echt wat je hierboven zei? Zo ja, wat een kortzichtige visie heb je! Je maakt van je ict-organisatie een oerwoud, je hebt geen idee wat je je business aandoet met je voorstel. Wat zullen cloudleveranciers blij zijn met mensen zoals jij die met oogkleppen naar cloud kijken!
Als je op deze site het woordje “cloud” zoekt dan zie je 77500 items. Ga aub eerst wat kennis maken met dit verschijnsel en bestudeer/bekijk het van verschillende kanten. Met deze visie kom je nergens binnen.
@Reza
Google eens op ad hominem.
Reza, zoals je zelf wel eens zegt, definieer je doelgroep. Niet alle organisaties kunnen zo maar over de op cloud, maar ik doe met regelmaat migraties naar de cloud, en heb heb ik het niet over 1 pitters of een bedrijf met 10 medewerkers.
Een bedrijf dat voor 90% werk doet via de generieke saas stack is een prima kandidaat en door de integratie van tegenwoordig kun je dat oerwoud ook behoorlijk beperken. Juist als je bijvoorbeeld Google of Microsoft voor je IAM gebruikt. Dan kun je op 1 plek een account aanmaken waarin een medewerker op tientallen tools “sso” kan inloggen en als de medewerker uit dienst gaat hoef je hem maar op 1 plek “uit” te zetten.
Kortom, alles is mogelijk, niet alles is wenselijk, laat iedereen zijn eigen afwegingen maken.
“ad hominem” kende ik nog niet. Weer wat geleerd.
Goede nuance Henri. Kan ik mij helemaal in vinden.
@RobDijkshoorn Het kan inderdaad nog veel erger. Maar het ging er mij natuurlijk om dat te pas en te onpas de cloud van stal gehaald wordt waar van alles aan opgehangen wordt en in dit geval het lozen van de lastige IT’ers die je dan niet meer nodig hebt. Ik verbaas me over zo een naieve benadering.
Trouwens niets mis met google, een steun en toeverlaat in het werk. Maak er vaak gebruik van.
@Louis
Ik begrijp je volkomen, cloud wordt veel te vaak verkocht als de oplossing voor alle problemen.
Ik heb de lijn cloud services doorgetrokken tot een redelijk absurdistisch maar niet onlogisch voorbeeld. Ik vermoed dat het niet lang duurt voordat de vraag “wat is nog jouw toegevoegde waarde” aan bijvoorbeeld IT managers (en dus IT afdelingen) gesteld gaat worden.