Softwareleverancier Adobe Systems neemt voor zeshonderd miljoen dollar (459 miljoen euro) Neolane over. Dit is een crm-leverancier gespecialiseerd in online en offline marketingdata. Door de overname voegt Adobe beheeroplossingen voor cross-channel campagnes aan zijn Marketing Cloud toe. Neolane is hierin de zesde oplossing naast de opties Analytics, Target, Social, Experience Manager en Media Optimizer.
De Adobe Marketing Cloud is tot op heden volledig vormgegeven door overnames. Het begon in 2009 met de overname van Omniture. In 2010 kwam daar Day Software bij, gevolgd door Demdex en Auditude in 2011. Vorig jaar voegde Adobe als vijfde Efficient Frontier toe aan zijn Marketing Cloud.
Neolane
Neolane heeft zijn hoofdkantoor in het Franse Parijs. Het biedt een platform voor geavanceerde automatisering en uitvoering van campagnes via web, e-mail, social media, mobile, call center, direct mail en point of sale. Het maakt het voor marketeers mogelijk om gebruikerservaringen binnen te halen en persoonlijke campagnes te ontwikkelen om zodoende de return on investment te verbeteren.
Neolane heeft wereldwijd meer dan vierhonderd klanten, die vaak ook al Adobe-klant zijn. Naar verwachting wordt de overname in juli 2013 afgerond. Neolane-ceo Stéphane Dehoche blijft binnen Adobe zijn divisie leiden als onderdeel van Adobe’s Digital Marketing-business.
Het was duidelijk dat een bedrijf als Neolane een interessante overname kandidaat was. Dat het uiteindelijk door Adobe werd overgenomen, was voor mij wel een verrassing. Overigens was Neolane geen CRM-leverancier, maar een Digital Marketing leverancier. Het verschil tussen deze twee is dat CRM een statische kaartenbak is, terwijl Digital Marketing functionaliteit biedt zoals campagne management, lead management en lead nurturing. Beide systemen zijn wel aanvullend op elkaar. Wij werken op het gebied van Digital Marketing samen met IBM: http://bit.ly/13cZylL.