Het nieuwe Waterschapshuis verwordt tot een facilitair ict-bureau voor de ondersteuning van een aantal collectieve zaken, zoals standaarden en de inkoop van ict-licenties, en advisering. Van de 51 voltijds arbeidsplaatsen blijven er na de transitie in 2015 nog negentien over. Het budget gaat van 20,9 miljoen naar 7,4 miljoen euro. Dat staat in het plan dat de stuurgroep van Het Waterschapshuis naar de waterschappen heeft gestuurd. Op een vergadering van 1 juli aanstaande komt het plan ter tafel.
Het Waterschapshuis is sinds 1 januari geen stichting meer, maar een gemeenschappelijke regeling. Dat moet er voor zorgen dat de betrokkenheid van de waterschappen bij de gemeenschappelijke ict-organisatie wordt vergroot. Ook moest het Waterschapshuis een duidelijker rol en taakafbakening krijgen. Daarvoor stelde de stuurgroep het plan Het Waterschapshuis (HWH) 2.0. op. Hieruit blijkt dat de ict-organisatie in uitgeklede vorm verder gaat, al moet het definitieve besluit daarover nog worden genomen.
Roer weer willen overnemen
Het Waterschapshuis werd eind 2005 opgericht als regie-, beheer- en uitvoeringsorganisatie op het gebied van de digitale informatievoorziening van de waterschappen. Uit het plan ‘Het Waterschapshuis 2.0. Een nieuwe koers’ van de stuurgroep blijkt dat bij een aantal waterschappen het vertrouwen in de huidige opzet is verdwenen. De kosten en de risico’s worden als te hoog ervaren en er is na het floppen van de bouw van het gezamenlijke belastingsysteem Tax-i weinig geloof meer dat opdrachten tot een goed einde worden gebracht. Enkele waterschappen willen zelfs uit de gemeenschappelijke regeling stappen.
Bovendien willen veel waterschappen weer zelf hun ict-beleid kunnen uitvoeren. ‘Waar HWH in 2005 werd opgericht om meer zelf te ontwikkelen en minder afhankelijk te zijn van ict-bedrijven, wil men nu gewoon ‘producten van de plank’ kopen. Het ontwikkelen van ict-systemen is een aparte competentie en geen kerncompetentie van de waterschappen of Het Waterschapshuis… Waar vroeger systemen werden ontwikkeld en gebouwd voor meerdere jaren, wordt vandaag de dag de levensduur van ict-systemen steeds korter. Tevens is er een grote behoefte aan flexibiliteit en wordt het gebruik van mobile devices steeds belangrijker’, schrijft de stuurgroep, onder leiding van Herman Dijk (dijkgraaf waterschap Groot Salland).
Nieuwe kerntaken
De stuurgroep ziet in een afgebouwd Waterschapshuis, dat zich richt op de ondersteuning en advisering van een aantal collectieve zaken, toch nog een toekomst weggelegd. Hierbij gaat het met name om de inkoop van licenties en de afspraken op het gebied van ict en geografische informatie die met andere overheden worden gemaakt.
De variant HWH Collectief + Advies, die de voorkeur heeft van de stuurgroep, ziet er als volgt uit:
– Uitvoeren GEO informatie Diensten
– Beheer van sectorspecifieke architectuur
– Deelnemen in Informatiehuis Water
– Adviseren bij toepassen van informatiebeveiliging
– Adviestaken in opdracht van waterschappen
– Adviseren bij aanschaf en exploitatie van ict-ystemen
– Adviseren bij (Europese) aanbestedingen
– Faciliteren kennisdeling
Afstoten
Als het plan wordt aanvaard dan worden de volgende taken in de periode 2013 – 2014 overgedragen of afgebouwd:
– Uitvoeren contractbeheer Oracle licenties
– Beheer en onderhoud IRIS (naar waterschappen zolang nog niet afgebouwd)
– Beheer en onderhoud overige systemen (naar waterschappen)
– beheer en onderhoud externe communicatie (online bekendmakingen, content management systemen; naar waterschappen en/of Unie)
– vergadercentrum in Amersfoort
– kassiersfunctie
Wellicht ‘IT wise’ en gezien de economische stand van zaken, wel een hele begrijpelijke stap.
Je blijft je verbazen over anti cyclische stappen van overheid en semi overheid doordat resultaten niet behaald zijn in projecten terwijl de besparing voor het oprapen liggen. De oorzaak laat ik in het midden, maar lijkt op veel andere overheidsprojecten.
Ook al speelt er geen schuld vraag in dit artikel zou het wellicht goed zijn om daar de oorzaak te zoeken van deze beweging.
Het blijft in mijn optiek vreemd dat er 25 en volgende jaar 24 monopolisten zijn in NL, die het zelfde doen, OOK IT, maar niet de voordelen van economy of scale zien.
Vanuit financieel oogpunt, waarom hebben we 25 dijkgrafen, 25 IT afdelingen, etc., nodig? Ja, ze hebben heel veel hele mooie functie met goed salaris waar de heren en dames goed werk doen, en vaak het zelfde. De vraag blijft, is het nodig deze versnipperde situatie?
Een raad van dijkgrafen in een overkoepelende organisatie met 3 tot max 5 man kan volgens mij ook, centrale IT, inkoop, etc, zoals het waterschaphuis bedoeld is of zijn dijken, IT en inkoop in het westen van NL anders dan in het oosten of noord vs zuid?