Ict-leverancier KPN grijpt hard in bij XS4all en schrapt een derde van het totaal aantal arbeidsplaatsen bij zijn internetdochter. In totaal verdwijnen er zestig arbeidsplaatsen (fte) bij de internetprovider. Doel is om met een plattere, meer wendbare organisatie sneller in te kunnen spelen op de veranderende marktomstandigheden. Gedwongen ontslagen worden hierbij niet uitgesloten.
Het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen zal in eerste instantie gaan via natuurlijk verloop en het niet verlengen van tijdelijke contracten. KPN en XS4all kunnen echter niet uitsluiten dat er ook mensen met vast contract het bedrijf moeten verlaten. Vandaag, 27 juni 2013, zijn alle medewerkers ingelicht. Tevens zijn de ondernemingsraad en vakbonden geïnformeerd.
Met deze ingreep wil KPN de internet provider weer optimaal georganiseerd krijgen en gericht op groei. Daarbij wordt teruggegrepen op de aspecten die XS4all twintig jaar geleden ook al aanhing: focus op de klant en uitmuntende service. Daarbij komen innovatie en digitale vrijheid weer hoog in het vaandel te staan.
Voorstel bij ondernemingsraad
‘Bij XS4all werkt een hele hechte groep mensen en deze herinrichting van de organisatie is niet makkelijk voor hen’, zegt KPN-woordvoerder Patricia Hijsterborg. ‘Daarom voeren wij voor hen even het commentaar. De markt is ontzettend aan het veranderen waardoor we XS4all wel moeten aanpassen. Met de ingreep wordt de organisatie platter, meer wendbaar en krijgen we weer kortere lijnen. Op dit moment ligt het voorstel bij de ondernemingsraad en zij gaan zich er nog over buigen. We geven hen de tijd om dit te beoordelen.’
Ik ben voor het commentaar van Bart, daarom mijn voorstel om xs4all te veranderen in xs4nerds. Met de prima technische ondersteuning en een goed netwerk is xs4all voor mij al jaren een gegeven. KPN zou zich hier niet mee moeten bemoeien.
Het schrappen van TV reclames lijkt mij geen probleem en beoogde zucht naar groei hoeft niet, blijft maar lekker niche speler, maar innoveer sneller XS4ALL.
‘Bij XS4all werkt een hele hechte groep mensen
wat een bullshit. Groepje randstad medewerkers die als slaaf worden gebruikt.!
@lekkervoorze. Mijn man werkt nu 3 jaar voor Xs4All. Een harde werker met hart voor de zaak en zijn klanten. Als vader van 4 kinderen waarvan de 4de verwacht wordt in September , is dit een echte stress situatie. Oordeel niet te snel zou ik zeggen.
XS4ALL kenmerkt zich voor mij als een provider die mij nooit in de weg zit. Dat is ontzettend veel waard.
Het zou kunnen dat KPN in deze financiëel barre tijden alleen naar de pegels op korte termijn kijkt en denkt: na ons de zondvloed. Het zou ook zomaar kunnen dat er binnen de KPN nu een fractie aan het woord is die een kans ziet om die nare hackers eindelijk een kop kleiner te maken. Dat soort fossiele sentimenten kunnen in (te) grote bedrijven en organisaties lang doorzieken…..
Volgens mij is dit een financieel verhaal. Hoe vervelend dit ook is voor alle partijen. Als de betalende klant wegblijft doordat de diensten niet genoeg een onderscheidend vermogen hebben tov andere aanbieders of de prijzen ergens anders lager zijn cq de markt veranderd, lees men gaat naar kabel, dan gebeuren deze dingen.
Categorie ‘reorganisatie zonder ontslagen’ oftewel inkrimpen omdat er niet genoeg verdiend wordt. Jammer dat weer een korte termijn beslissing wordt gemaakt. Snijden in de mensen is snijden in de kwaliteit en voor mij als klant vooral bereikbaarheid van de dienstverlening. Het begin van het einde, prijs/kwaliteitverhouding gaat scheef, en klanten lopen weg. Gevolg : nog meer snijden. Jammer, Jammer , Jammer. Xs4all was een van de toonaangevende providers, en die titel raken ze nu voor altijd kwijt.
Xs4all is al heel lang niet meer wat het geweest is.
twee maanden moeten wachten tot glasvezel werkte.. Ondertussen wel factureren.. 10 keer moeten bellen om dat terug te krijgen.
heel lang ellendig verhaal.. Pas bij faxen ingebrekestelling kwamen ze in actie.. Klantgericht.. Echt niet
poppenkast is het.. Terend op het oude imago.
of zou het zo zijn dat de gaten die KPN in haar eigen budget trekt een beetje gevuld moeten gaan worden door een “dochter” van ze????
Mensen ontslaan om de service beter te maken!?,….Gaat hem niet worden.
Mensen ontslaan om de service beter te maken!?…lol er is straks helemaal geen service meer.
De kpn/mexico baas laat xs4all gewoon een langzame dood sterven en de 200.000 hostingklantjes zijn natuurlijk peanuts en als je die de komende jaren kwijt raakt is dat allang ingecalculeerd in het verlies.
KPN denkt met xs4all het zelfde geintje te flikken als met telfort wat helaas niet gaat lukken…