Ict-leverancier KPN grijpt hard in bij XS4all en schrapt een derde van het totaal aantal arbeidsplaatsen bij zijn internetdochter. In totaal verdwijnen er zestig arbeidsplaatsen (fte) bij de internetprovider. Doel is om met een plattere, meer wendbare organisatie sneller in te kunnen spelen op de veranderende marktomstandigheden. Gedwongen ontslagen worden hierbij niet uitgesloten.
Het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen zal in eerste instantie gaan via natuurlijk verloop en het niet verlengen van tijdelijke contracten. KPN en XS4all kunnen echter niet uitsluiten dat er ook mensen met vast contract het bedrijf moeten verlaten. Vandaag, 27 juni 2013, zijn alle medewerkers ingelicht. Tevens zijn de ondernemingsraad en vakbonden geïnformeerd.
Met deze ingreep wil KPN de internet provider weer optimaal georganiseerd krijgen en gericht op groei. Daarbij wordt teruggegrepen op de aspecten die XS4all twintig jaar geleden ook al aanhing: focus op de klant en uitmuntende service. Daarbij komen innovatie en digitale vrijheid weer hoog in het vaandel te staan.
Voorstel bij ondernemingsraad
‘Bij XS4all werkt een hele hechte groep mensen en deze herinrichting van de organisatie is niet makkelijk voor hen’, zegt KPN-woordvoerder Patricia Hijsterborg. ‘Daarom voeren wij voor hen even het commentaar. De markt is ontzettend aan het veranderen waardoor we XS4all wel moeten aanpassen. Met de ingreep wordt de organisatie platter, meer wendbaar en krijgen we weer kortere lijnen. Op dit moment ligt het voorstel bij de ondernemingsraad en zij gaan zich er nog over buigen. We geven hen de tijd om dit te beoordelen.’
Tja, ik ben best tevreden over XS4All maar het was me inmiddels wel duidelijk dat dit bedrijf nu in handen is van de PTT.
Waarom de PTT eerst de tevreden en goed betalende klant tot andere keuzezsmoet drijven door zich met de internals van een goedlopend bedrijf te bemoeien
Als KPN zich ook eens ging focussen op de klant en de samenwerking tussen haar eigen dochters eens werkelijk ging verbeteren, dan zou XS4ALL wellicht opnieuw de beste provider van NL kunnen worden. Ik heb als klant van XS4ALL 3 maanden zonder Internet gezeten, omdat KPN weigerde te luisteren naar wat ik, als XS4ALL-klant te zeggen had. Reden: fysieke fout door KPN monteurs.
XS4all begon de laatste tijd met zijn gladde campagnes steeds meer te lijken op de andere grote internetboeren. Hopelijk gaan ze nu weer terug naar hun roots: van en voor nerds.
Helemaal eens met Pascal. Ik ben al sinds het eerste uur klant bij XS4ALL. Het is weer het zoveelste voorbeeld dat groei met name voordelen biedt voor die andere groep mensen. En daarmee bedoel ik dan even niet de klant.
KPN moet eens goed gaan nadenken wat het service niveau is wat ze momenteel bieden aan klanten. Lange wachtrijen, geen antwoorden op mails, en facturatieprocessen welke verkeerd lopen waardoor er bij bv alle digitenne klanten afgelopen maand ongeveer 7 euro teveel is afgeschreven.
Volgens mij is XS4ALL het laatste waar KPN zich zorgen om zou moeten maken.
Als KPN hetzelfde niveau van dienstverlening haalt als XS4ALL is er al heel veel gewonnen!
Dat is niet alleen schrikken voor de medewerkers maar ook voor hun klanten. Als de dienstverlening ook maar een beetje op die van KPN gaat lijken ben ik met al m’n aansluitingen weg.
Hopelijk starten de ‘overtollige medewerkers’ een XS4ALL Versie 2. Ik ga als klant dan mee over!
Zo zie je maar weer, al die fusies en overnames, het wordt er nooit beter van.
“Daarom voeren wij voor hen even het commentaar.”
Hmm, dat geeft te denken over de vrijheid die XS4ALL zelf nog heeft.
Wij zijn met ons bedrijfje al heel lang klant van XS4ALL. Ik neem aan dat XS4ALL minstens even goede service blijft bieden en dat de mensen die snappen hoe alles werkt en de mensen die uitvogelen hoe alles nog beter kan werken niet wegbezuinigd worden. Want ik ben klant van XS4ALL vanwege de goede service en de goede kwaliteit van de diensten. Dat soort aspecten van de bedrijfsvoering zijn alleen mogelijk als XS4ALL zelf nog vrijheid van handelen heeft.
Tja, en nu Ziggo ook nog eens een groot deel van Nederland dekt met (voor Ziggo klanten gratis) Wifi hotspots, is het best lastig om als provider sterk te blijven.
Ik weet niet hoe het voor andere klanten is, maar de laatste jaren heb ik niet 1 storing gehad bij Ziggo en dan is er dus geen enkele prikkel om uberhaupt over te stappen.
Wel sterkte voor als je bij XS4All werkt, dat moet een bittere pil zijn.
Ik ben ook al jaren klant van XS4All en zeer tevreden, sinds kort ook alles-in-1. Als ik ook maar enigszins merk dat de kwaliteit of deskundigheid van de medewerkers afneemt ben ik vertrokken. Het voorstel van Ge voor een XS4All versie 2 ondersteun ik van harte! KPN bezint eer ge begint!