Het op Microsoft gebaseerde fundament van het ict-landschap van je bedrijf kan met de komst van verschillende besturingssystemen en apparaten zoals iOS en Android zeer kleurrijk worden. Het vereist een grote investering in de producten om deze vreemde eendjes in de Microsoft-vijver naast en met bestaande componenten te laten samenwerken en te beheren. Deze besturingssystemen en apparaten zouden omarmd moeten worden, want de flexibiliteit, innovatie en vernieuwing die ze bieden waren ver te zoeken bij Microsoft-producten. Met Windows 8 kan Microsoft het tij keren.
Er zijn genoeg fundamentele verschillen tussen ideologie en DNA van Microsoft-producten en die van Apple en Google. De x86 architectuur van Microsoft is zo’n dertig jaar oud en biedt daardoor weinig flexibiliteit en vernieuwing, die vandaag de dag vereist wordt. Microsoft negeerde een tijd de voorsprong van Apple en Google-producten op deze punten. Iets dat het bedrijf de positie als trendzetter en marktleider heeft gekost. Met de introductie van Windows 8 op tablet, desktop en telefoon begint het bedrijf de verloren klanten en marktaandelen terug te winnen. Deze vernieuwingsslag is misschien niet interessant voor thuisgebruikers maar wel voor zakelijke klanten!
Brede aanpak
Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft zou bij bedrijfsleven op een belangrijk punt de slag kunnen winnen van concurrenten als Appel en Google: Interoperability met bestaande en ook de nieuwe (Microsoft) oplossingen en diensten.
Het is duidelijk zichtbaar dat de laatste productontwikkelingen van Microsoft gebaseerd zijn op de integratie van verschillende oplossingen en diensten met een besturingssysteem die op verschillende apparaten draait (tablet, telefoon, desktop, laptop).
In dit kader zien we bijvoorbeeld dat de SCCM 2012 veel mogelijkheden biedt voor het beheren van Windows 8 op tablet, desktop en ook telefoon (Windows Phone 8). SharePoint is op een aantal aspecten verder ontwikkeld voor het delen van bestanden en toegankelijk maken van bestanden (Flow Me Data) voor mobile gebruikers. Active Directory biedt de komende tijd meer mogelijkheden voor het managen van Windows 8 tablets (geen RT versie). De integratie met DirectAccess 2012 biedt Windows 8 mobile gebruikers toegang tot het bedrijfsnetwerk zonder een vpn-oplossing. En uiteraard is het Office pakket van Microsoft in de nieuwe versie verder verbeterd voor de Windows 8 interface en Touch functionaliteit.
Vendor Lockin?
Ja! Maar dat geldt ook voor Apple of andere leveranciers, is het niet? Uiteraard is het de taak van de ict-manager of cio om te bepalen of de vendor lock-in van Microsoft nadeliger is dan het creëren van een oerwoud van tooling en interfaces voor het beheren en functioneren van verschillende besturingssystemen en devices naast elkaar. Dit is een onderzoek waarin verschillende aspecten van de ict-zaken binnen je afdeling en bedrijf aan bod moeten komen. Ervaring uit verleden leert dat de consolidatie van ict-tooling en oplossingen in een platform zeker geen desinvestering zal zijn dan wanneer je verschillende producten voor verschillende zaken naast elkaar gebruikt.
Met Windows 8 terug aan het front
Microsoft heeft door gebrek aan innovatie en vernieuwing in het Windows-platform veel klanten en marktaandeel aan Apple en Google verloren. Deze situatie gaat veranderen! Microsoft gaat de oude x86 architectuur flink op zijn kop zetten en radicale veranderingen in het ‘Next Gen’- besturingssysteem en -producten doorvoeren. Windows 8 is pas de voorbereiding op grote wijzigingen die de komende versies teweeg gaan brengen.
Het is al bekend dat een gebruiker tegenwoordig drie apparaten ter beschikking heeft : smart phone, tablet, pc/laptop. De uniformiteit van het nieuwe besturingssysteem dat geschikt is voor verschillende apparaatvormen, consolidatie van beheertooling en integratie met ict in de toekomst (cloud computing) zorgen ervoor dat Microsoft met het nieuwe besturingssysteem voor het bedrijfsleven interessanter zal worden dan concurrenten zoals Apple of Google!
Reza,
Met de titel suggereer je dat Microsoft ‘weg’ of ‘bijna dood’ was, maar een bedrijf dat jaar in jaar uit bakken met winst maakt heeft niet echt een comeback nodig denk ik.
Maar dat terzijde. Ik ben van mening dat niet Windows8 maar de ‘as-a-service’ aanpak (oftewel, alle cloud diensten) Microsoft zo aantrekkelijk maakt voor zowel de consument als het bedrijfsleven. Azure, Office 365, SharePoint Online, Single-Sign-On (Live), Skydrive, Lync, Skype, etc. en de ongelofelijk goede integratie hiertussen. Windows8 en de WindowsPhone zijn hier als ‘devices’ natuurlijk wel belangrijk, maar dat is niet waar de innovatie heeft gezeten die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt!
Leuk artikel,kan me er in het algemeen wel in vinden. Ook wij lopen aan tegen de diversiteit van huidige apparaten. Als je voor Microsoft kiest dan bereik je weer meer uniformiteit en hou je (hopelijk) meer tijd over om je gebruikers te ondersteunen.
Overigens is DE killerapplicatie van Microsoft niet Office maar Exchange! Alles draait om compatibiliteit met Exchange, pas daarna komt Office. Vergeet niet dat LibreOffice nu ook vrijwel probleemloos het Office formaat kan lezen en ook wegschrijven. Die verdor-lockin is er niet meer.
Wel eens een vervangend product gezien dat er exact uit ziet als Outlook/Exchange?
Gemakshalve wordt hier wel vergeten dat Windows NT er ook voor de DEC AXP architectuur beschikbaar is geweest, maar daar is Microsoft toen van af gestapt 64 bits was destijds nog iets te hoog gegrepen.
Verder zie ik dat het begrip ‘vendor lock-in’ nog niet altijd even duidelijk is bij iedereen. Je hebt product/dienst A. Daarnaast heb je een extra oplossing product/dienst nodig. Het beste product/dienst daarvoor is product X, maar je moet product/dienst B gebruiken omdat die alleen goed kan werken met product/dienst A.
Als een applicatie in zijn eigen formaat werk opslaat, is dit niet een geval van vendor lock-in.
@Numoquest: Automatiseren is meer sneller en slimmer doen met minder.
Dat dat bespaart, is een van de positieve bijwerkingen.
Pascal,
Microsoft heeft uiteraard op een aantal fronten geen juist product en antwoord. Als je het over grote transacties hebt, hoge beschikbaarheid, betrouwbaarheid bij cruciale rollen/diensten dan praten we niet over Microsoft maar wel Unix/Linux.
Waarom is het niet goed gegaan met acceptatie en adoptie van MS tablet, Win8 UI en nog een aantal van dit soort onderwerpen dat direct te maken hebben met consumenten? Dat komt zoals in het artikel staat ” Microsoft negeerde een tijd de voorsprong van Apple en Google-producten op deze punten. Iets dat het bedrijf de positie als trendzetter en marktleider heeft gekost” De afstand tussen UI van Win7 en Win8 is best groot. Dat had Microsoft al lang geleden in een aantal stappen moeten overbrugen en niet in 1 keer, BAM hier heb je de nieuwe UI! Juist hierdoor neemt de acceptatie van deze vernieuwing veel tijd in beslag.
We zien ook dat Microsoft moeite heeft met het terugkrijgen van de klanten die al weggerend zijn. Maar goed, de klanten die weg zijn gelopen zijn “home” gebruikers. Mijn artikel is meer gericht op zakelijke gebruikers lees bedrijfsleven. Die kunnen niet zomaar weglopen. In dit geval ik raad ze in dit artikel aan om goed na te denken over hoe ze hun architectuur willen inrichten voor de komende 3-5 jaar gebaseerd op de behoeftes vanuit gebruikersorganisatie en de benodigde flexibiliteit vanuit de markt. In dit kader moeten ze goed nadenken over vernieuwing, efficiëntie, wendbaarheid en voorkomen van desinvestering.
@Peter
Ik zou ook mijn organisatie flink reorganiseren als ik zie hoe sommige leveranciers van ver komen, mij inhalen en er vandoor gaan met mijn klanten! Ik heb het over Apple met haar producten.
@Bert, Een vervangend product wat (bijna) exact eruit ziet als Outlook/Exchange is namelijk het nederlandse Zarafa.
@ Leen,
Ik ben het met je eens dat Microsoft op een aantal punten en fronten wat duidelijke keuzes moet maken. Maar daar gaan ze best de tijd voor nemen, denk ik! Want de Microsoft-producten zijn zodanig in het bedrijfsleven verweven en dat de klanten geen andere keuze hebben om hiervan af te stappen!
@Gijs
Microsoft heeft met de komst van Apple- en Google-producten haar dominante positie binnen bedrijfsleven afgestaan. Met de titel bedoel ik meer dat ze weer die positie terug gaan nemen. Dat een bedrijf jaar in jaar uit winst heeft gemaakt is geen maatstaf om te zeggen dat ze er blijven en geen comeback hoeven te maken! Voorbeelden genoeg, zoals Kodak! Helaas hun comeback was te laat en niet sterk genoeg!
Verder ben ik het met je eens wat betreft de Microsoft-producten en diensten. De drie onderwerpen, A)consolidatie van beheerprocessen in de hele keten in een product,B) uniformiteit en C) ict van de toekomst (cloud diensten) kunnen voldoende zijn om als bedrijfsleven je keuze, ” Microsoft tenzij” goed te kunnen onderbouwen.
@Bert
Heb je weleens naar Zarafa gekeken? Voor en nadelen moet je zelf onderzoeken 😉
PaVaKe,
Rond en na jaar 2000 heb ik veel migratieprojecten meegemaakt waarin bedrijven van Novell 4.x naar Microsoft Windows 2000 AD gingen. Microsoft was trots op de functionaliteiten van haar AD terwijl Novell eDirectory 4.x deze functionaliteiten al jaren had! Op de vraag waarom willen jullie naar Microsoft migreren kreeg ik het antwoord: omdat Microsoft beter is! Dit is het fundament van de succes van Microsoft: Goede marketing!
Hierdoor zijn gebruikers zo verslaafd aan Microsoft dat ze niks anders willen zien of accepteren. En als je zoveel afnemers van een product hebt (Windows gebruikers) dan ga je ook niet als softwarebedrijf voor een kleine groep Linux gebruikers je software schrijven!
Ik denk dat het gemak en eenvoud van Microsoft-producten aan de voorkant (desktop) en de integratie met de achterkant (back-end diensten) plus een sterke marketing hebben ervoor gezorgd dat Microsoft deze sterke positie in de markt veroverd heeft.
@Mario,
Grappig dat we het over Zarafa hadden! Op het moment dat ik mijn tekst a/h typen was stond je reactie niet op de pagina!
Ik heb klanten waar Zarafa als mailoplossing gebruikt wordt. Zoals ik aangaf dat heeft voor en nadelen.
@Reza
Rond het jaar 2000 was dit zeker waar, maar de linux interface van die tijd is natuurlijk niet te vergelijken met die van vandaag de dag (dat verschil is nog vele malen groter dan win95 – win 8)
Voor veel mensen is het “onbekend maakt onbemind” waardoor ze al snel op windows blijven. Neem daarbij het “nerdy” karakter van linux (vooral uit de beginjaren), dan is het niet zo vreemd dat men op windows blijft zitten.
Des te grappiger is het eigenlijk om te zien dat met de tablets men eigenlijk niet kijkt naar het onderliggend OS. Android heeft een behoorlijk hoog linux gehalte onder water, IOS en windows liggen ook een aardig eindje uit elkaar, maar toch zijn de apple en android tablets het populairst. Kijk je naar het succes van de windows, dan zou je bijna verwachten dat windows tablets veel sneller marktaandeel zouden winnen toch?
@PaVake en anderen.
De grootste reden waarom we (nog) niet weg kunnen bij Windows is niet dat de producten van Microsoft zo goed zijn, maar dat een zeer groot percentage van de enterprise applicatie /clients die niet de in de browser draait voor Windows gemaakt is.
Als je weg wilt bewegen van Windows op de werkplek heb je een paar stevige noten te kraken of ga je die werkplek elders alsnog onder Windows virtualiseren.
Omdat Windows jarenlang de standaard was en is hoefde je als bedrijf niet na te denken voor welk OS je software bouwt. Juist de software bouwers buiten Microsoft zorgen ervoor dat Windows voorlopig niet verdwijnt.
Door de opkomst van veel meer OS-sen (Android, IOS, Mac OSX, diverse Linux distributies, Chrome OS, Windows Phone) en de hang naar browser based software en HTML5, zijn in mijn ogen de daadwerkelijke bedreiging voor Microsoft’s positie. Want als dit blijft groeien zullen voor veel bedrijven steeds vaker het “Windows Client” probleem worden opgelost en kunnen deze bedrijven overstappen op mogelijke alternatieven. Eerst de kleine bedrijven en MKB, maar op een gegeven moment ook de enterprise.
Nu op database vlak ook NoSQL in opkomst is liggen daar reeele dreigingen voor Microsoft. Het mooie is dat Microsoft dus ook echt de prikkel krijgt om enerzijds te innoveren, anderzijds ook de strijd op basis van prijs te voeren wint het bedrijfsleven hier natuurlijk mee. In dat opzicht zijn het goede tijden.
Ook interessant om deze discussies over tien jaar terug te lezen.
@Pa Va Ke:
Je hebt gelijk, ik heb een niet over nagedacht! Waarom accepteren gebruikers het leren omgaan met een nieuwe OS zoals Android of iOS terwijl ze moeite hebben met het accepteren en adopteren van b.v. Windows 8 zonder start knopje?!
Er kunnen verschillende redenen zij zoals: Sterke marketing van Apple want met Apple toestellen ben(was) je hip!
Of misschien omdat ze een klein stukje van hun werkzaamheden op tablet doen, dat is anders dan van 09 tot 17 met Windows werken.
En ding is zeker zeer belangrijk: Marketing&Imago! Als mensen je merk en product willen hebben dan zie je hoge gehalte van acceptatie en adoptie.
@Henri
Helemaal mee eens wat betreft de positie van MS.
Ik denk ook dat verdere ontwikkelinge van HTML5 veel zaken teweeg gaat brengen maar ik kan me niet voorstellen dat alle leveranciers hun applicaties voor HTML5 gaan schrijven.
OOk komt er HTML5 dan moet de applicatie ergens op de OS van een webserver draaien! Ik denk dat Microsoft Windows server toch in dat geval een dominante positie gaat innemen, maar dat zullen we nog zien.