Technologie voor informatiemanagement ontwikkelt zich met enorme snelheid. Maar in welke richting? Nog maar een paar jaar geleden waren de markten voor business process management (bpm) en enterprise content management (ecm) twee volledig gescheiden entiteiten. Slechts enkele leveranciers boden beide oplossingen om zo organisaties te helpen op het gebied van efficiency, workflow en security. De tijden veranderen.
De markt is aan het beseffen welke cruciale rol de schijnbaar autonome aspecten bpm, ecm, capture en search spelen om te kunnen komen tot één organisatiebreed informatiemanagementsysteem en hoe ze onderling op elkaar inwerken. Tijdens hun ontwikkeling raakten de verschillende technologieën al in toenemende mate met elkaar vervlochten en vormden steeds meer één robuust geheel, met als doel orde te scheppen in de warboel van ongestructureerde informatie en die gemakkelijker toegankelijk te maken.
Het belang van deze samensmelting wordt onderschreven door analistenbureaus zoals Gartner en Forrester en heeft de wijze waarop technologie voor informatiemanagement wordt aangeschaft, verkocht en toegepast al sterk veranderd. Maar waar gaat de markt nu verder naartoe?
Op basis van kennis van de technologische ontwikkelingen vanaf het allereerste begin, en inzicht in de situatie op de huidige markt, voorspel ik de volgende vijf trends.
1. Terug naar één platform.
In de afgelopen jaren moesten organisaties die hun bedrijfsprocessen wilden automatiseren een ratjetoe aan best-of-breed producten van verschillende leveranciers aan elkaar proberen te knopen. Dat leidde in de meeste gevallen tot een soort Monster van Frankenstein, dat geen lang leven was beschoren en nog mijlenver af was van de beoogde totaaloplossing. Aan deze houtje-touwtje oplossingen zal in 2013 een eind komen.
Deze ontwikkeling hoort tot de bekende cyclische marktbewegingen; deze cyclus heeft de markt gevoerd naar het consolideren en integreren van oplossingen. De recente focus op cloud computing en het toenemende belang van goede toegang tot informatie via smartphones en tablets, brengt organisaties ertoe te kiezen voor een strategische partner die een platform kan bieden dat meer dan één ding kan doen voor hun organisatie.
2. Het minimaliseren van de impact van ECM-integratie.
Vroeger kochten organisaties ecm- en bpm-technologie om de operatie te stroomlijnen. De werkelijke waarde van proces- en contentmanagementsystemen schuilt echter in de mogelijkheid méér te doen met wat er al is. Daarvoor moet het platform perfect bij de business passen, in plaats van dat de business zich aan het platform moet aanpassen.
Traditioneel gebruikt elke organisatie een ‘system of records’, een erp-achtig systeem waar de operatie op draait; van het systeem wordt verwacht dat het correct en geïntegreerd is zodat de data consistent zijn. Deze systemen zijn meestal ontworpen zonder enig overleg met de uiteindelijke gebruikers. Steeds meer organisaties vullen het traditionele systeem dan ook aan met een ‘system of engagement’ dat medewerkers alles biedt dat ze nodig hebben, dat ze gemakkelijk vinden en met plezier gebruiken en ze dus ‘bindt’. Deze trend zal zich dit jaar ook voordoen in de bpm/ecm-markt: de leveranciers zullen elkaar gaan beconcurreren op basis van hoe goed ze aan de eisen en verwachtingen van de eindgebruikers kunnen voldoen, zonder gevolgen voor het ‘system of record’ van de organisatie.
3. Het uitbreiden en doorontwikkelen van bestaande processen in de cloud.
Niet alle organisaties staan te springen om informatie in de cloud te gaan opslaan, maar ook voor hen zal uiteindelijk het gebruik van enige vorm van cloud computing onvermijdelijk zijn. Organisaties die ecm willen gaan invoeren moeten dan ook op zoek naar een leverancier die in de toekomst ook via de cloud kan leveren. Een zorginstelling moet bijvoorbeeld op zoek gaan naar een leverancier die het verschil begrijpt tussen business- en klinische content en aanvullende strategieën voor beide kan aandragen. Niet veel organisaties zullen een zwart/wit-beleid voeren als het gaat om data-opslag in de cloud. Ze moeten dus kiezen voor een platform dat zowel data-opslag in een datacenter als in de cloud mogelijk maakt.
4. Een toenemende interesse in enterprise search.
Eén allesomvattend systeem voor informatiemanagement binnen de onderneming lijkt het hoogste ideaal, maar is zeker nog geen dagelijkse werkelijkheid – en zal dat ook in de toekomst niet worden. Het is voor een organisatie gewoonweg niet haalbaar om alle business content te consolideren en in één systeem onder te brengen. Hier is een grote en belangrijke rol weggelegd voor een relatief nieuwe technologie, enterprise search. Met deze technologie kunnen organisaties al hun informatiebronnen samenbrengen in één single view, dat de informatie aanbiedt in de context van de systemen die de medewerkers al gebruiken en kennen. In de komende paar jaar zullen organisaties steeds meer de kracht van enterprise search gaan inzien, en begrijpen dat het inherent is aan het doorkoppelen van back-end systemen voor medewerkers in het licht van het ‘system of engagement’. Uiteindelijk zal enterprise search de technologie zijn die businessprocessen samenbrengt en mensen in staat stelt de juiste beslissingen te nemen.
5. Een uitgebreidere definitie van ‘business content.’
Volgens recent onderzoek van Gartner Research bestaat nu al 25 procent van de gebruikte content uit rich media – in de vorm van video, audio of foto’s. Video conferencing, audio-opnames, WebEx meetings en opnames van online productdemonstraties maken vast onderdeel uit van de gemiddelde werkweek. Dat betekent dat organisaties een plan nodig hebben om alle informatie die is ondergebracht onder de nieuwe, uitgebreide business content-paraplu te kunnen managen – iets dat voor vrijwel elke interne it-afdeling absoluut niet meer te behappen is. Vooral video is een uitdaging, omdat het vrijwel onmogelijk is om in een twee uur durende opname van een video-conferentie te zoeken naar specifieke informatie.
In 2013 en de jaren daarna zal blijken dat video en audio de ongestructureerde content van de toekomst zijn; organisaties zullen zich moeten focussen op het ontsluiten ervan – waarvoor eenvoudige ocr absoluut niet meer toereikend is.
Tja of silos echt de toekomst hebben valt te bezien.
In mijn ogen is overigens het grootste probleem van enterprise search de rechten. Je zult data uit diverse bronnen moeten verrijken met een centrale identiteit. Pas dan kun je search ontsluiten, of je moet zo transparant worden dat iedereen alles mag zien en bijvoorbeeld het HRM systeem hierbuiten laten.
Hoe dan ook, het is netelig en de eerste die met echt goede oplossingen komt zal waarschijnlijk heel erg duur zijn en dan moet je het ook nog eens verkopen.
Lastig.
Wat je voorstelt komt eigenlijk neer op terug naar de (verouderde) benadering van een groot (log) allesomvattend systeem wat alles zou moeten doen. In de begintijd van de mainframes werd dat ook wel gedaan. Je bent dan volledig overgeleverd aan de betreffende leverancier en kunt nauwelijks nog bewegen als dingen niet gaan als gewenst. De impact van het veranderen van leverancier wordt dan zo groot dat je eigenlijk volledig opgesloten zit.
Veel beter is om uit te gaan van open standaarden en open oplossingen waarbij je juist wel vrij bent om componenten te vervangen door betere componenten en je dus ook leveranciers kunt motiveren om met die betere oplossingen te komen. Open standaarden zorgen er ook voor dat nieuwe ontwikkelingen als tablets en Google Glass relatief weinig impact hebben.
Meer data doorzoekbaar maken, bijvoorbeeld video’s, is duidelijk gewenst en er wordt ook veel geld in geïnvesteerd. Helaas vaak met hilarisch slechte resultaten, zie bijvoorbeeld Apple Siri en YouTube. Het kan natuurlijk zijn dat dit op termijn wordt opgelost, maar goede spraakherkenning is al heel erg lang een belofte voor de toekomst dus dit zou nog wel eens even kunnen gaan duren. Persoonlijk geloof ik meer in het verhogen van de kwaliteit van gegevens (data quality management) om te zorgen dat de gegevens die je tot je beschikking hebt ook daadwerkelijk kloppen. Je hebt meer aan een wat kleinere set echt goede data dan aan een grote bak met ruis.
Reactie verwijderd!
Dit is niet de plek voor het maken van reclame. Adverteren kan altijd.
Redactie Computable