56 procent van de grote organisaties in ons land vragen actief naar mobiele apps. Meer dan 25 procent van de top 500-bedrijven en instellingen interacteert via apps met externe klanten. Dat stijgt tot 40 procent in 2016. Dat blijkt uit onderzoek onder 125 grote Nederlandse organisaties in de top van de zakelijke markt en de overheid door Keala, in opdracht van Sogeti. De resultaten van dit onderzoek naar mobiel werken met apps zijn gepresenteerd tijdens het Mobile evenement ‘Hoe mobiel is uw organisatie?’ op 26 juni 2013 in Houten.
75 procent van de onderzoeksrespondenten heeft geen mobiele bedrijfsstrategie. Organisaties die wel in het bezit zijn van een mobiele strategie hebben dat veelal nog niet belegd, gedeeld of toegekend aan personen of budgetten. Geen enkele organisatie twijfelt nog aan het nut van de inzet van apps voor zijn in- en externe klanten. Agis Zorgverzekeringen, International Card Services en de gemeente Assen blijken de meest mobiele organisaties van ons land te zijn. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het eerste nationale onderzoek naar mobiel werken met apps onder grote organisaties binnen overheid en bedrijfsleven.
Eigen app store
Uit de resultaten van dit onderzoek valt verder op dat de ontwikkeling van apps veelal een samenspel is tussen business en it. Daarbij voert ict-management nog steeds de boventoon. Voor de inzet van mobiele apps wordt het ict-beveiligings- en toegangsbeleid aangepast. De eigen app store is voor 80 procent van de organisaties nog een brug te ver. Tenslotte blijkt uit het Keala onderzoek dat vooral commerciële instellingen zoals banken, verzekeraars en energiebedrijven een leidende positie willen ontwikkelen op het gebied van mobiel zakendoen.
Volgens Keala maken respectievelijk Agis Zorgverzekeringen, International Card Services en gemeente Assen deel uit van de top drie meest mobiele organisaties van ons land. Deze drie organisaties voldoen aan zeven criteria. Zo voeren medewerkers (deels) hun werk uit via apps op hun mobiele apparaat, heeft de organisatie zelf apps ontwikkeld of laten ontwikkelen en doen klanten of andere externe relaties zaken via apps. Het werken met mobiele toepassingen en apps wordt belangrijk geacht, maar de organisatie heeft ook concrete doelstellingen bepaald voor zijn mobiele strategie. Tot slot is de mobiele strategie bepaald en actief gedeeld in de organisatie en beschikt de instelling over een stuur- of taakgroep voor mobiele toepassingen.
Agis Zorgverzekeringen winnaar
‘Twee van de drie organisaties geven aan dat eigen apps een belangrijkere rol gaan spelen de komende jaren’, zegt Ruud Alaerdts, onderzoeker bij Keala Research & Consultancy. ‘Agis Zorgverzekeringen geeft daarnaast ook aan dat mobiel werken een centraal thema is, onderdeel van de organisatiedoelstellingen. En daarmee is deze verzekeraar de terechte winnaar. Het doet me verder deugd dat ook de overheid vertegenwoordigd is in de top drie. Dat terwijl alleen commerciële organisaties aangeven te gaan voor een leidende positie op mobiel zakendoen.’
‘Het gebruik van apps voor het werk is niet te stoppen binnen organisaties’, zegt Rolf Craenen, business line manager mobile van Sogeti. ‘Ik ben onder de indruk van de adoptie van apps in de zakelijke omgeving. Niet alleen voor de interactie met klanten maar ook voor intern gebruik door medewerkers. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat grote organisaties niet altijd goed voorbereid zijn op de vraag naar apps. Er is veelal sprake van reactief gedrag. Investeringen richten zich vooral op voorzieningen zoals mobile devices en security. Daarentegen ontbreekt nog vaak een basisstructuur van plan, strategie, operationalisatie en heldere doelstellingen. Daar valt dus nog veel te winnen.’
Bij Agis online zijn we tot taart-etens uitgelaten blij met deze imposante award.