Een grote meerderheid van de Nederlandse it-beslissers is overtuigd van de positieve invloed op de productiviteit van kenniswerkers van oplossingen voor digitale werkplekken in de cloud. Bijna de helft van de Nederlandse organisaties verwacht binnen twee jaar over deze werkplekken in de cloud te beschikken. Dit blijkt uit onderzoek onder 101 it-beslissers van Nederlandse organisaties met vijftig of meer medewerkers door Pb7 Research in opdracht van Microsoft-dienstverlener Macaw.
Toch maakt bijna één op de drie organisaties zich nog zorgen over de cloud. Met name de veiligheid van gegevens, privacybescherming en mogelijke downtime worden als obstakels gezien. Volgens het onderzoek zullen cloud- en virtualisatieoplossingen voor de werkplek explosief toenemen. Van deze oplossingen wordt verwacht dat ze een positieve invloed hebben op de productiviteit van kenniswerkers. 69 procent voorziet een einde aan capaciteitsproblemen, 70 procent verwacht betere samenwerking, 72 procent verwacht betere mobiele toegang tot informatie en 76 procent verwacht sneller nieuwe werkplekken te kunnen aanmaken.
Onvoldoende flexibel
Voor deze explosieve toename geeft het onderzoek ook een verklaring. Drie kwart van de Nederlandse organisaties werkt nu projectgedreven. Voor deze organisaties is de traditionele client/server-omgeving onvoldoende flexibel. Zij hebben behoefte aan een werkomgeving die schaalbaar is, die beschikt over een rijke functionaliteit voor samenwerken en die bovendien snel is uit te rollen. Een goede werkplek in de cloud kan dit bieden. De respondenten verstaan onder een goede werkplek een geïntegreerde totaaloplossing (42 procent) die via elk apparaat te benaderen is (79 procent).
Het onderzoek signaleert ook bij een derde van de organisaties bezwaren tegen een werkplek in de cloud. Zij zetten vraagtekens bij de veiligheid en it-beslissers vragen zich af of er wel voldoende interne support voor is. De ondervraagde it-beslissers geven aan in meer of mindere mate productiviteitswinst te verwachten van vrijwel alle werkplektoepassingen die gevirtualiseerd zijn of in de cloud draaien. Zij verwachten vooral veel productiviteitswinst van het delen van documenten en het organisatie-intranet. Ook goed scoren ‘mail, messaging & collaboration’ uit de cloud.
Hybride oplossing
‘Nu steeds meer organisaties projectmatig werken met teams waarvan de samenstelling niet constant is en die niet meer aan een specifieke locatie gebonden zijn, veranderen uiteraard ook de eisen die zij aan een werkplek stellen’, zegt Macaw-cto Maarten Sikkema. ‘Een werkplek in de cloud voldoet aan die eisen en kan zo voor de nodige productiviteitswinst zorgen. Ik begrijp dat er nog twijfel bestaat over de veiligheid en bedrijfszekerheid van de cloud. Organisaties die hun gevoelige gegevens niet in de cloud willen zetten, kunnen het gedeelte dat met deze gegevens omgaat op hun eigen systemen draaien. Dit gedeelte wordt geïntegreerd met de rest van de oplossing die zich in de cloud bevindt. Zo’n hybride oplossing biedt dan het beste van twee werelden.’
Wat ze eigenlijk bedoelen te zeggen is dat cloud providers het proces van desktop standaardisatie beter onder controle hebben dan eigen interne IT-afdelingen. En dat klopt meestal ook wel.
@Rob,
Logisch want nee verkopen is een stuk makkelijker als je kunt verwijzen naar het onvermogen van een dergeljke cloudprovider om nette, gepersonaliseerde en flexibele werkplekken aan te bieden.
Een standaard ingerichtte werkplek aanbieden vanuit een datacenter lijkt mij teveel op de laatste stuiptrekking van een generatie beheerders die niet mee wil met de tijd.
Er is zoveel meer winst te behalen uit het Utility computing ASP SaaS Cloud model.
Hessel,
Mee eens, waarom zou je een complete desktop in de cloud gaan draaien als je 99% van de tijd die desktop (of eigenlijk dat desktop OS) niet wezenlijk nodig hebt om dingen gedaan te krijgen.
Maar in dat opzicht is in veel organisaties het paard sowieso achter de wagen gespannen, wel virtualiseren (en nu cloud gebruiken) zonder eerst te standaardiseren, met als gevolg dat er nu een bak gevirtualiseerde legacy draait, waar IT nog steeds veel te veel met de hand aan doet. (Want automatiseren van beheer, dat doen we ook niet).
Oftewel 3/4 van deze mensen heeft de marketing blijkbaar klakkeloos overgenomen. Wat je op zijn minst toch wel mag vragen is het feit dat je zelf toch nog even kritisch nadenkt over wat de implicaties zijn van het veranderen van je werkwijzen. Natuurlijk heeft de cloud zijn voordelen. Maar hoe makkelijk over de nadelen wordt heengestapt zou menig nadenkend mens op zijn minst sceptisch tegenover horen te staan.
Peter,
Enerzijds volkomen mee eens, providers roepen om het hardst dat ze vanuit de cloud diensten sneller, beter en goedkoper aan kunnen bieden. En vergeet niet, de propositie is heel aantrekkelijk.
Anderzijds geeft het ook aan hoe bedroevend het blijkbaar gesteld is met de alignment en communicatie tussen business en IT, en met IT afdelingen intern, waarbij men blijkbaar het opgeven van heel veel controle over de informatievoorziening in de organisatie een acceptabele prijs vindt om maar de functionaliteit en servicegraad te krijgen die men nodig acht.
Rob, komende week start een provider die desktops in de cloud aanbied op een pay as you go model waardoor de kosten structureel lager ligge ndan een traditionele werkplek.
IT word daarmee niet alleen uitbesteed naar de Cloud, tevens krijg je een volledige werkplek, met alle applicaties, ook je bedrijfseigen ontwikkelde applicaties en word de desktop clientless aangeboden op Ipad, Android tablets, Linux en windows systemen.
Pay as you go on any device.
Fat clients beheren op werkplekken verspreid over diverse locaties… een gruwel. Fat clients in de enterprise moet voor de echte uitzonderingen zijn.
Door druk op diverse virtualiseerders zullen licentiekosten afnemen, zo vind ik het wel aardig hoe Unit4 met Citrix (relatief) goedkoop zijn applicaties aanbied.
Het zal wel aan mij liggen maar een grote meerderheid versus bijna de helft is nogal verwarrend. Verder lees ik veel verwachtingen maar nog weinig harde feiten. Veel mitsen en maren dus waarmee ik de indruk krijg dat het meer om marketing gaat dan de inhoud, een scheet in een netje dus.
Een argument wat ik trouwens niet tegen kom is dat die ‘pay-as-you-g(r)ow’ modellen vaak een aantal nadelen hebben:
1. Besparing valt tegen als je langer dan een paar jaar hiervan gebruik maakt.
2. Beheer van applicaties wordt vaak een stuk lastiger met meerdere partijen.
3. Integratie met de back-office is vaak complex en soms zelfs gewoon onmogelijk.
Feit is dat we nog vooral een client-server model hebben, een hybride oplossing van client verplaatsen en de server achterlaten is gewoon het probleem verschuiven. Zeker als de server gebruik maakt van protocollen die zich slecht laten routeren of beveiligen. Natuurlijk kan je dit oplossen door weer een schilletje erboven op te maken, maar al die presentatielagen zullen uiteindelijk ook beheerd moeten worden.
Over het probleem van oude applicaties en nieuwe wensen heb ik trouwens al eens wat geschreven:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4619191/2379248/oud-maar-nog-niet-vervangen.html
Met alle Respect… Ik wil echt niet kinnesinne maar even kijken. 101 IT beslissers van organisaties met +50 werknemers, die worden synoniem gesteld met ‘een grote meerderheid van de Nederlandse IT beslissers…'(!?!)
Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet representatief noemen voor de uitkomsten van een onderzoek. Bovendien kennen we de vraagstelling niet. Er word ook niet naar een onderzoek verwezen die er op nageslagen kan worden.
Capaciteits problemen
Welke capaciteit? Van wat? Goed ingevoerde professionals of van dat ’talent waarvan men roept dat ze dat maar niet kunnen vinden. Die stagiair of schoolverlater die vooral in het burnout traject moet zien te persen omdat…. ?!? Heeft u het hier over bandbreedte? Opslag capaciteit?
Betere Samenwerking
Hier ontgaat mij de connectie tussen samenwerken en IT volkomen eerlijk gezegd. Of men werkt niet goed samen omdat…. of de uitgerolde IT faciliteiten voldoen niet naar verwachting of hoop? Of kunnen mensen niet met elkaar opschieten? Heeft men zelf de organisatie niet genoeg op orde dat men moeilijker samenwerkt? Ik denk niet dat IT dan het bind of smeermiddel zou zijn in laatste hier.
Betere mobiele toegang tot informatie
Welke informatie? Op welke wijze wil men welke informatie ontsluiten? Ik vind deze uitspraak vaag en te summier om daar iets aan te kunnen ontlenen. Het kan heel goed zo zijn dat hoger management of bestuur gewoonweg niet wenst dat bepaalde informatie mobiel toegankelijk kan zijn.
Het sneller aan kunnen maken van nieuwere werkplekken
Als men zelf het anticiperende deel van een proces goed heeft ingericht is dat een non ergument. Dan maakt het weinig uit of ene engineer 1 kwartier of 1 uur bezig is. Je spreekt namelijk niet over massa aanmaak van werkplekken.
Je kunt door het ingeven van een aantal parameters een werkplek beschikbaar hebben in ‘cloud’, maar je kan ook een volkomen geprepte werkplek van de plank pakken. Ik zie even het punt niet.
We kunnen, me dunkt, dit commerciele debat hier in computable tot in lengte van dagen blijven voeren natuurlijk. Bottomline blijft gewoon de wens van de klant, toepasbaarheid en data sensitiviteit die uiteindelijk de doorslag geeft voor beslissend management die, als die hopelijk slim genoeg is, voor de beste oplossing te willen kiezen. Welke deze dan ook zou moge zijn uiteindelijk.
We hebben het tot nu toe best wel aardig gedaan zonder cloud, en met cloud kan er op punten winst worden behaald maar winst is er nog steeds te behalen door eens goed naar de processen te kijken en hetgeen er tot nu toe is geimplementeerd.
Winst is eveneens voor implementatie te behalen door te kijken of je iets nou uberhaupt wel zou moeten automatiseren, migreren, herverzinnen, enfin bedenkt u zelf maar.
Ik vind dit artikel veel te summier om daar conclusies aan te willen verbinden of er zelfs iets van te willen vinden.