Chief information officer (cio) Frans Haverkamp verlaat per 1 juli aanstaande het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Hij wordt met ingang van 1 september opgevolgd door Aart van der Vlist, momenteel cio bij Nationale Nederlanden. Begin dit jaar gaf de 64-jarige Haverkamp aan zijn contract niet te verlengen, om zich meer te kunnen richten op het domein van toezicht en advies. Ook Haverkamp wist niet te voorkomen dat het UWV uit het nieuws zou blijven met nieuwe ict-flaters.
Frans Haverkamp trad begin 2011 aan en zei in een interview in Computable drie of vier jaar te willen aanblijven. Het zijn er drie geworden. Haverkamp heeft zich de afgelopen drie jaar vooral ingezet op verdere kostenreductie, digitalisering van de dienstverlening en ict-beveiliging bij het UWV.
Op het vlak van de kostenreductie was hij verantwoordelijk voor de uitbesteding van het werkplek- en netwerkbeheer aan KPN. Ook startte Haverkamp met de standaardisatie van de bedrijfssystemen. Na een door SAP tevergeefs aangevochten gunning ging de opdracht naar Be Informed voor de ontwikkeling van een standaardsuite voor de primaire bedrijfsprocessen. Of procesautomatiseerder Be Informed deze klus succesvol weet te klaren is een vraag die opvolger Van der Vlist op zijn bord krijgt.
Negatieve publiciteit
Ict en het UWV is gezien het spoor van grote mislukte ict-projecten namelijk geen gelukkige combinatie. Haverkamp leek het tij te keren, maar ook hij kon niet voorkomen dat het UWV opnieuw negatief in het nieuws kwam, ditmaal met de falende banensite Werk.nl en het webportaal Mijn UWV. De uitvoeringsorganisatie zet zwaar in op e-dienstverlening en zelfservice voor werkzoekenden, maar het samen met partners in korte tijd optuigen van een deugdelijke infrastructuur hiervoor bleek een brug te ver.
Haverkamp heeft zich tijdens zijn cio-periode ook druk gemaakt om ict-beveiliging. Dat leidde er toe dat het UWV samen met ketenpartners het Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP) heeft opgezet. Doel van dit kenniscentrum is door bundeling van expertise het weerbaarheids-, herstel- en leervermogen van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) te versterken. Vooralsnog doen naast het UWV de Sociale Verzekeringsbank, de Belastingdienst en de Dienst Uitvoering Onderwijs mee.
Van der Vlist
Zijn opvolger Aart van der Vlist (49) werkt sinds 2005 voor Nationale Nederlanden als directeur IT en cio. Daarvoor werkte hij als senior partner it-management bij KPMG Consulting. Van der Vlist is daarnaast al enkele jaren adviseur voor Business & IT Trends Institute (BITTI) en heeft vanuit die rol diverse publicaties op zijn naam staan. Hij zal zich als cio van UWV gaan inzetten op de ict-opdracht die er ligt: verdere digitalisering van de dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden en werkgevers en digitalisering van de eigen werkprocessen.
Ik zou wat minder stellig zijn over de opmerking over falende banensite Werk.nl en het webportaal Mijn UWV. Niets dat nieuw is, is direct perfect maar de ervaring in mijn omgeving met beide is zeker niet zo slecht. ALs je ervoor open staat is het een goede stap in de richting. Digitaliseren voor zo een proces is enorm ingewikkeld mede door de enorme verschillende groep van gebruikers die allemaal vanaf het b.y.o.d. principe ermee aan de slag gaan. Eea heeft dus tijd nodig om vaste grond onder de voeten, en waardering, te krijgen. De waardering wordt m.i. ook beinvloed door het enorme spanningsveld dat arbeidsmarkt heet. Ontslagen werkeloze werknemers die o.a. gebruik maken van beide zijn nerveus door alle sociale en economische gevolgen en dat vertaalt zich ook naar het gevoel over de onpersoonlijke karakter van de tools die zij gedwongen moeten gebruiken. Zij voelen de dreiging van het onpersoonlijke en invloed op hun privé-omstandigheden heftig. Laten we minder rondschoppen en procedures en tools wat tijd geven om zich een plaats te veroveren.
De reactie van Johan J. deel ik voor wat betreft zijn opmerkingen dat het goed invoeren tijd vraagt en natuurlijk, de huidige arbeidsmarkt zal zeker van invloed zijn op de mening die men heeft over de tools.
Maar om het daarmee af te doen, vind ik kort door de bocht. Ik heb zelf de ervaring om te hebben moeten werken met die tools. Maar de verbeteringen die ik zie ten opzichte van 2010 zijn niet tot nauwelijks merk/zichtbaar. De voorbeelden zijn legio, maar het voert te ver die hier allemaal uit te werken. Eén die ik wel wil delen, betreft de vacatures die worden aangeboden. 90% daarvan komt van externe sites. Dat leidt er toe dat (in de constructie die men nu aanbiedt), wil men een vacature bekijken, met eerst 3 handelingen moet verrichten om bij de vacaturetekst zelf te komen. Veel schrijnender is, dat daar vervolgens met enige regelmaat blijkt dat de reactietermijn al verstreken is. Dat dit leidt tot irritatie en een lage acceptatie is niet verbazend en terecht. Een focus op de producten die men wil aanbieden (i.p.v. een uitbreiding van het portfolio) en die dan effectief laten werken, lijkt mij effectiever.
Op grond daarvan ben ik dan ook van mening, dat de tijd die men gehad heeft om het te laten ‘aarden’ voorbij is en actie op haar plaats is.
De stelligheid van de schrijver kan ik zeer zeker beamen. Van beide kanten heb ik met dit instituut te maken gehad en was derhalve al bekend met de kwaliteit van dienstverlening via het internet.
En ze hebben al een behoorlijke tijdspanne ter beschikking gehad om het beter te krijgen, maar de mensen die hier door uitkeringen zijn misgelopen zijn daar mijns inziens terecht ontevreden over.
Wat het UWV betreft is het nog steeds een burocratisch bolwerk waar de bezem door mag en een flinke injectie ICT expertise niet zou misstaan.
Volgens mij zijn ze al sinds 2005 bezig met werk.nl het is nu 8!!!! Jaar later en nog steeds niet onder controle??
Hoeveel meer tijd heb je nodig? En waarom doen monsterboard en al die andere sites het al vele jaren goed zonder er regelmatig uit te liggen?
Ligt toch echt aan het uwv en nergens anders aan.
Roger het geeft mij toch wel een goed gevoel dat je een aantal aspecten van mijn betoog beaamt. Natuurlijk is er een nuance en die geef je aan. UWV is afhankelijk van te veel bronnen die matig tot slecht worden gemanaged/beheerd. Dat zou mogelijk anders moeten maar hoe verplicht je bedrijven alle, let wel alle, vacatures bij UWV te melden. De huidige sites vervuilen enorm snel omdat recruiters (in-extern) wel alles erop dumpen, met soms zeer matige kwaliteit het laat echt veel te wensen over, en bij na invulling van de vacature geen enkele moeite doen eea weer te verwijderen. Daarnaast is het ongeloofelijk irritant dat , ok dat paar keer klikken vind ik niet zo een punt, dat vele vacancies worden aangeboden door commercieele recruiters die de naam van het bedrijf diep geheim houden. Deel van de UWV service hangt teveel af van gedrag externe invloeden. Ik raad je aan eens te kijken naar de uitwisseling op linkedin over gedrag recruiters (commercieel of intern) daar vind je veel “meningen” over gedrag wat m.i. zeker ook het niveau van de UWV service beinvloeden. @Johan D ik weet niet of je dit mee wil wegen in je mening. Externe oorzaken bedoel ik we kunne toch niet alles bij UWV onderbrengen. UIt mijn omgeving ken ik voorbeelden waarbij zeker de matige ADSL of wat dan ook internet verbinding op de huisaansluiting oorzaak is van problemen, alsmede browsers, cookies gedoe, PC instellingen etc wie geven we daar dan de schuld van.
Johan J
Jaja, ik verlies mijn baan bij uwv door de digitalisering. Daar ben ik niet blij mee als vijftiger die straks ook nog met een kortere ww duur wordt geconfronteerd. In de jaren 80 en begin 90 werd je in de WAO gedropt, nu sta je op straat.
Ik denk dat de heer van der vlist zeer ervaren is voor deze klus, SEcurity is aan hem besteed, hij is n.b. nog zelf Hacker geweest, en voor de monsterboard vergelijkers het grooste deel is niet de vacatures maar de werkzoekende dossiers, en de aantallen nemen alleen maar toe
zet em op Aart de nieuwe van Wyk van overheid!