Ict-dienstverlener Atos heeft zijn Nederlandse medewerkers in een brief meegedeeld dat de skill level-indeling niet in de pas loopt met de andere Atos-landen. Het schijnt dat 90 procent van de medewerkers door het bedrijf is geïnformeerd dat het skill level-niveau verlaagd is. Bij de meeste met één niveau, maar ook een aanzienlijk deel is zelfs met twee niveaus verlaagd.
Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen. ‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond. ‘Daarnaast hebben medewerkers jarenlang hun best gedaan om op het huidige skill level-niveau te komen. Met een simpele brief is hier in één keer een streep doorgezet. De Unie heeft moeite met deze gang van zaken.’
Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden
Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft. De Jong: ‘Dit is een vage formulering. Het algemene gevoel heerst er onder de medewerkers dat het bedrijf medewerkers die teveel verdienen (op termijn) op hun plaats wil zetten. De Unie heeft niet het gevoel dat het doel van deze actie slechts een hernummering is. Door de centrale ondernemingsraad is afgesproken dat het skill level één-op-één ontkoppeld wordt van de salarisschaal en dat de herindeling geen gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is een toezegging voor nu. Iedereen voelt aan dat het een kwestie van tijd is dat het bedrijf de arbeidsvoorwaarden in lijn wil brengen met de nieuwe, vastgestelde skills.’
De Unie roept medewerkers op massaal in beroep te gaan tegen de nieuwe indeling. Er is een beroepsprocedure ingesteld waarvan gebruik kan worden gemaakt. In deze procedure kunnen medewerkers inhoudelijk aangeven waarom zij de indeling niet juist vinden.
Reactie Atos
Atos laat in een reactie weten: ‘Atos hanteert het Global Capability Model (GCM): een gestandaardiseerd en transparant raamwerk voor het categoriseren van functies van ruim 76.400 medewerkers in meer dan 47 landen. Dit stelt onze medewerkers in staat invulling te geven aan hun loopbaanontwikkeling door hun bestaande vaardigheden te vergelijken met de benodigde competenties voor een gewenste functie. Daarnaast stelt dit model Atos in staat om snel de juiste mensen aan klantprojecten toe te wijzen.’
‘Nu blijkt dat Atos Nederland een andere en vaak hogere skill level-indeling kent dan in andere landen, vindt een herindeling van GCM-skills level-indeling van medewerkers plaats om de situatie in Nederland in overeenstemming te brengen met de Atos-groep. Deze herindeling heeft geen financiële aanpassingen tot doel. Na instemming van de centrale ondernemingsraad is dan ook sprake van een ontkoppeling tussen skill level en salarisschaal.’
Hoe zal ik het eens uitleggen aan iemand die echt gelooft dat skill level en salaris echt losgekoppeld zijn..
Eerst : Je werkt in Nederland bij Atos op skill level 3.
In het buitenland werkt iemand op skill level 1. Die heeft een veel lager loon.
Nu: Je werkt in Nederland bij Atos op skill level 1.
In het buitenland werkt iemand op skill level 1. Die heeft een veel lager loon.
Raad eens wat er op de lange termijn gebeurt met jouw salaris ?
Nou ik geloof direct dat salaris en skill level (of liever een geobjectiveerd kennisnivo) aan elkaar gekoppeld zijn. Ik geloof alleen niet dat daarbij een vergelijking tussen een ATOS medewerker in Nederland met een ATOS medewerker in zeg eens Polen, India of Frankrijk zo relevant is. Ik denk dat daarbij eerder de verhouding tussen het salaris niveau van medewerkers met hetzelfde geobjectiveerde kennisniveau van verschillende vergelijkbare IT dienstverleners in Nederland van belang is.
Wat ik frappant vind, is dat het skill level alleen intern zou zijn, en verder niet aan salaris gekoppeld is. Welk nut heeft het skill level dan?
Wat ik zie is dat functies in Nl inderdaad zwaarder worden ingevuld dan in andere landen, en dat het management in Nl dan ook zwaardere eisen stelt. Dat kan nu dus niet meer. Dat zal wennen zijn.
En nu volgt er een reorganisatie in het 2e deel van 2013….skill verlaging was stap 1, wanneer gaat duidelijk worden wat de volgende stappen zijn?
Het is inderdaad een mooi verhaal voor de media. Nieuws zonder nieuwswaardigheid. Tuurlijk is het niet fijn om te horen dat je vaardigheden lager worden “genummerd” dan waar je je hele Atos leven mee beoordeeld en ingezet wordt. Is ook een onderlinge lat waarlangs men elkaar legt. Anderzijds geldt het voor +/- 90% van de medewerkers, inclusief managers, dus het onderlinge vergelijken verandert slechts sporadisch.
En wie echt eens de tijd neemt om zichzelf te beoordelen conform de harde richtlijnen die er staan beschreven in het model moet zelf toch ook tot de slotsom komen dat de nieuwe indeling niet zo slecht is en mag blij zijn de afgelopen jaren niet beoordeeld te zijn geweest op de harde eisen!!!! Dan had je er al veel eerder uitgelegen…..
Ben ik met sjonnie volledig eens…. als je gewoon eerlijk naar de regels/criteria kijkt klopt het ook niet. er zijn engineers met skill 6 die gewoon “tickets” behandelen terwijl op dat niveau ook echt op commercieel vlak iets verwacht mag worden (upselling).
Die mensen zijn door de jaren heen omhoog gevallen (omdat er een koppeling was met salaris) en dat wordt nu her-ijkt.
Daarnaast mag men ook best hand in eigen boezem steken….en zich niet vastpinnen op een level als ze eerlijk naar hun zelf kijken en niet op dat niveau acteren.
@Jan: Ik weet niet of jij een “Atos-pak” bent, maar op de Automatiseringgids site staat het ongeveer hetzelfde verhaal … met een andere auteur.
Zoals zo vaak is de reactie van mauwerd weer heel scherp. Wat zou anders het bestaansrecht zijn van skill levels? Voor de klant gaat het toch vooral om competenties en om bijvoorbeeld “ervaring met omgeving X”. En wat heeft de medewerker er voor zijn Nederlandse assignments er nu aan, dat zijn skill level nu beter vergelijkbaar is met die van bijv. een Fransman?
Sommigen reageerders zouden eens wat minder goedgelovig moeten zijn. Een PR-afdeling van een bedrijf is er om een boodschap in mooie of geruststellende woorden te verpakken.
Ik lees “Atos heeft niets over om het kennisnivo van haar medewerkers te vergroten door trainingen en cursussen.”
Dit betekend het einde voor Atos.
Kennis inhuren is te duur en scholing blijkbaar ook.
Dus lieden hop hop hop naar een nieuwe job.
@mauwerd – skill level geeft een waardering van het niveau van de SME. Een SME met skill level 5 is even ervaren in Nederland als in Polen. Salaris in Polen is echter lager. Als ik dus 25 mensen nodig heb met skill level 5, dan laat ik dat werk in Polen uitvoeren, niet in Nederland. Ook kan ik het makkelijker verkopen aan mijn klanten: “U krijgt een SME met hetzelfde skillevel als we het werk in Polen uit mogen voeren maar dan voor de helft van de prijs”. Het uiteindelijke resultaat weet iedereen onderhand wel.