Ict-dienstverlener Atos heeft zijn Nederlandse medewerkers in een brief meegedeeld dat de skill level-indeling niet in de pas loopt met de andere Atos-landen. Het schijnt dat 90 procent van de medewerkers door het bedrijf is geïnformeerd dat het skill level-niveau verlaagd is. Bij de meeste met één niveau, maar ook een aanzienlijk deel is zelfs met twee niveaus verlaagd.
Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen. ‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond. ‘Daarnaast hebben medewerkers jarenlang hun best gedaan om op het huidige skill level-niveau te komen. Met een simpele brief is hier in één keer een streep doorgezet. De Unie heeft moeite met deze gang van zaken.’
Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden
Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft. De Jong: ‘Dit is een vage formulering. Het algemene gevoel heerst er onder de medewerkers dat het bedrijf medewerkers die teveel verdienen (op termijn) op hun plaats wil zetten. De Unie heeft niet het gevoel dat het doel van deze actie slechts een hernummering is. Door de centrale ondernemingsraad is afgesproken dat het skill level één-op-één ontkoppeld wordt van de salarisschaal en dat de herindeling geen gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is een toezegging voor nu. Iedereen voelt aan dat het een kwestie van tijd is dat het bedrijf de arbeidsvoorwaarden in lijn wil brengen met de nieuwe, vastgestelde skills.’
De Unie roept medewerkers op massaal in beroep te gaan tegen de nieuwe indeling. Er is een beroepsprocedure ingesteld waarvan gebruik kan worden gemaakt. In deze procedure kunnen medewerkers inhoudelijk aangeven waarom zij de indeling niet juist vinden.
Reactie Atos
Atos laat in een reactie weten: ‘Atos hanteert het Global Capability Model (GCM): een gestandaardiseerd en transparant raamwerk voor het categoriseren van functies van ruim 76.400 medewerkers in meer dan 47 landen. Dit stelt onze medewerkers in staat invulling te geven aan hun loopbaanontwikkeling door hun bestaande vaardigheden te vergelijken met de benodigde competenties voor een gewenste functie. Daarnaast stelt dit model Atos in staat om snel de juiste mensen aan klantprojecten toe te wijzen.’
‘Nu blijkt dat Atos Nederland een andere en vaak hogere skill level-indeling kent dan in andere landen, vindt een herindeling van GCM-skills level-indeling van medewerkers plaats om de situatie in Nederland in overeenstemming te brengen met de Atos-groep. Deze herindeling heeft geen financiële aanpassingen tot doel. Na instemming van de centrale ondernemingsraad is dan ook sprake van een ontkoppeling tussen skill level en salarisschaal.’
Niet iedereen gaat er op achteruit… De hoogste Atos-baas toucheert 280.000 pond extra!
http://www.mirror.co.uk/money/city-news/atos-boss-thierry-breton-lands-1990110
Toevallig had ik het hier vandaag over met een aankomende schoolverlater met een informatica opleiding. Het is tegenwoordig behoorlijk gênant hoe er aan je getrokken wordt als afstudeerder en de indruk krijgt dat elke aanbieding nog beter is dan de andere. Maar hij verzekerde me dat ze stuk voor stuk maar al te goed weten hoe de vork in de steel zit en ze heel bewust aan hun carrière beginnen en dat ook goed in de gaten blijven houden. Overigens mede ten faveure van het bedrijfsleven zelf die maar wat graag heeft meegeholpen om dit klimaat te scheppen waar dit een lichtend voorbeeld van is.
@Ludovika van Oirschot.
Wat heeft dat te maken met de discussie omtrent skill level???
@BJ Lees het artikel en de reactie van Atos. Het gaat niet om arbeidsvoorwaarden. Heeft geen effect op wie ingezet wordt bij klanten. Het is een intern meet instrument.
@Ludovika
Dat de hoogste Atos-baas extra veel bonus ontvangt is niet meer dan terecht. Zijn skill level über-niveau is van dermate uitzonderlijk niveau dat deze baas is ingedeeld in de übercategorie level ‘buitenaards’. Aangezien hij tevens het goede voorbeeld wil geven stijgt hij slechts met 14% in salaris. Gezien zijn uitzonderlijke überskill level worldwide global expertise significant super qualitys is dit aan de magere kant. Dus.
Ze hadden ook de skill levels in die andere landen kunnen verhogen. Had een positiever effect gehad op klanten, medewerkers en Atos als werkgever in het algemeen. Gemiste kans. Slappe hap die COR.
@ Rikkeikkeik
Noem mij conservatief. Maar wel professioneel genoeg te blijven kijken naar hoe zaken er voor staan en hoe de ontwikkelingen binnen de organisatie verlopen. Dat lijkt me toch het minst wat je als professional zou moeten doen.
Als er dan stappen komen zoals deze, kun je op staan en er voor of tegen zijn. Indien Atos een punt heeft is het een punt als professional er eens over na te denken en als Atos geen gelijk heeft geeft het voeding als professional je eens te bezinnen of je wel bij de juiste organisatie zit of niet. Zelfs in tijden als deze.
Het spuien van grieven en dit soort nieuwsgaring naar buiten toe, brengt onrust maar ook een tikje gebrek aan integeriteit en eigen professionaliteit. Hoe begrijpelijk de emotie soms in dit soort zaken.
Hou het professioneel en doe bij dit soort perikelen jezelf eer aan. Het is een zakelijk iets en kan pas persoonlijk worden als je het zelf persoonlijk neemt. Wat ik bedoelde te zeggen in eerdere reactie is dachten jullie werkelijk dat dit soort perikelen alleen bij Capgemini speelt? Kom op nu zeg.
@ Jeroen
Point taken maar dat wil niet zeggen natuurlijk dat je dit als professional jezelf aan zou moeten leunen als je van mening bent dat dit niet op jou slaat.
Bovendien, wanneer deze publicatie uit de koker van het management komt is het nog ernstiger. Omdat je dan namelijk je eigen naam en policies t.o.v. je eigen klanten ter discussie stelt. als dat het geval zou zijn dan heb je als management pas echte problemen. Denk ik dan heel bescheiden.
@NumoQuest daarom is het dus ook zo’n onzin. Tuurlijk komt dit niet direct van het management. Er is een brief verstuurt en de vakbond heeft gereageerd. Wanneer ik het artikel lees vraag ik me af of de redactie van Computable de brief überhaupt heeft gezien, krijg ook niet de indruk dat er hoor en wederhoor is gepleegd (daar is in ieder geval geen melding van gemaakt). Tegenwoordig moet het nieuws allemaal snel op de plank liggen waardoor er zelden meer de tijd wordt genomen om even goede journalistieke principes toe te passen.
In de management call, die voor alle medewerkers in te zien is, heeft Rob Pols (onze CEO) nogmaals benadrukt dat het doel van de actie alleen het gelijktrekken van het skill level in alle Atos landen is. Er is expliciet gezegd dat er geen verborgen agenda is. Daar neem ik, en een hoop andere collega’s, genoegen mee.
Kortom: een hoop gedoe om niks.
Ik denk ook niet dat de soep zo heet gegeten zal worden als hier door sommigen gesuggereerd wordt. Het verhaal zoals Jasper dan vertelt komt overeen met hoe het intern leeft. Aan de andere kant, veel informatie wordt er niet uitgewisseld en er is een behoorlijke kloof tussen het werkvolk en het management.
Het management zelf is ook niet buiten schot gebleven, die zijn ook gedaald. Mijn manager is van 8 naar 7 gegaan (nog altijd absurd hoog voor wat administratief werk maar goed, het heet management)
Heel duidelijk wordt wel steeds aangegeven dat deze actie geen invloed op arbeidsvoorwaarden heeft. Het is meer een situatie die ontstaan is doordat in NL, in tegenstelling tot andere landen, het skill level gekoppeld was aan salaris schalen. Daardoor stroomden mensen binnen met een bepaald salaris en werd het toegekende skill level daar een afgeleide van.
Wat het verder betekent. Een level terug voelt natuurlijk nooit goed. Ook niet als het niets betekent. Maar, juist daarom, even slikken en gewoon verder. Atos is geen slechte werkgever, ondanks de hele zware tijden. Van mij krijgt het management dus duidelijk het voordeel van de twijfel.
Ik sluit me graag bij de reactie van Jasper aan.
Kan me best voorstellen dat het op het eerste gezicht niet plezierig overkomt, maar als je het verhaal er achter hoort en weet dat het niets met salarisaanpassing of waardering te maken heeft dan is dat gevoel snel voorbij.
Wat ik als Atos-medewerker ontzettend jammer vind is de wijze waarop dit in het nieuws gebracht wordt. Het valt me op dat veel van de reacties van anonieme of niet Atos-medewerkers komt.
Wat een enorme ophef over het aanpassen van een index-nummer. Waar een medewerker van Atos in NL met bepaalde competenties een skill-level “n” had, bleek dat in de andere landen “n-1” te zijn voor een collega met vergelijkbare competenties. Om makkelijker te kunnen vergelijken tussen de landen is besloten om slechts de naamgeving van het skill-level in NL aan te passen.
Ik vind het belangrijker dat medewerkers naar waarde worden beoordeeld en dat dit voor alle medewerkers om eenzelfde en transparante manier gebeurt. Het skill-level, als index-cijfer, maakt voor mij minder uit, zolang het maar in verhouding (eerlijk) is in vergelijking met collega’s en het salaris dat hoort bij de getoonde competenties.