Ict-dienstverlener Atos heeft zijn Nederlandse medewerkers in een brief meegedeeld dat de skill level-indeling niet in de pas loopt met de andere Atos-landen. Het schijnt dat 90 procent van de medewerkers door het bedrijf is geïnformeerd dat het skill level-niveau verlaagd is. Bij de meeste met één niveau, maar ook een aanzienlijk deel is zelfs met twee niveaus verlaagd.
Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen. ‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond. ‘Daarnaast hebben medewerkers jarenlang hun best gedaan om op het huidige skill level-niveau te komen. Met een simpele brief is hier in één keer een streep doorgezet. De Unie heeft moeite met deze gang van zaken.’
Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden
Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft. De Jong: ‘Dit is een vage formulering. Het algemene gevoel heerst er onder de medewerkers dat het bedrijf medewerkers die teveel verdienen (op termijn) op hun plaats wil zetten. De Unie heeft niet het gevoel dat het doel van deze actie slechts een hernummering is. Door de centrale ondernemingsraad is afgesproken dat het skill level één-op-één ontkoppeld wordt van de salarisschaal en dat de herindeling geen gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is een toezegging voor nu. Iedereen voelt aan dat het een kwestie van tijd is dat het bedrijf de arbeidsvoorwaarden in lijn wil brengen met de nieuwe, vastgestelde skills.’
De Unie roept medewerkers op massaal in beroep te gaan tegen de nieuwe indeling. Er is een beroepsprocedure ingesteld waarvan gebruik kan worden gemaakt. In deze procedure kunnen medewerkers inhoudelijk aangeven waarom zij de indeling niet juist vinden.
Reactie Atos
Atos laat in een reactie weten: ‘Atos hanteert het Global Capability Model (GCM): een gestandaardiseerd en transparant raamwerk voor het categoriseren van functies van ruim 76.400 medewerkers in meer dan 47 landen. Dit stelt onze medewerkers in staat invulling te geven aan hun loopbaanontwikkeling door hun bestaande vaardigheden te vergelijken met de benodigde competenties voor een gewenste functie. Daarnaast stelt dit model Atos in staat om snel de juiste mensen aan klantprojecten toe te wijzen.’
‘Nu blijkt dat Atos Nederland een andere en vaak hogere skill level-indeling kent dan in andere landen, vindt een herindeling van GCM-skills level-indeling van medewerkers plaats om de situatie in Nederland in overeenstemming te brengen met de Atos-groep. Deze herindeling heeft geen financiële aanpassingen tot doel. Na instemming van de centrale ondernemingsraad is dan ook sprake van een ontkoppeling tussen skill level en salarisschaal.’
Blijkbaar ben ik een van de weinigen, maar ik vind het wel een logisch verhaal. Atos bestaat nu eenmaal uit een hele hoop aangekochte bedrijven bijeen en men probeert nu de skill levels op global niveau gelijk te krijgen. Immers, waarom zou een Fransman met dezelfde capaciteiten een ander level hebben dan een Nederlander?
De arbeidsvoorwaarden zijn losgekoppeld, dus het maakt, buiten een getalletje, niks uit. Sterker nog: ik kan nu weer een level groeien en krijg dan meteen een verhoging. In de vorige situatie kreeg ik er niets bij wanneer ik een level omhoog zou gaan. En vinden mensen nu echt dat hun waardering afhangt van een nummertje wat je krijgt toegewezen?
Qua tarief maakt het natuurlijk ook niks uit, de persoon en kennis die je huurt blijft immers dezelfde. Doordat de tarieven onder druk staan betalen klanten toch al minder; lager skill level of niet.
En voor die persoon die beweert dat het management niet is aangepakt: onzin, bij het management is dezelfde handeling al begin van het jaar doorgevoerd; die waren als eerste aan de beurt.
Beetje onzin om nu te gaan roepen dat Atos dit in de toekomst misschien wel eens zou kunnen gebruiken om de lonen te verlagen. Als ze dat doen, dan protesteren we tegen die tijd wel. Dat gedoe om niks altijd.
De salarissen van de technici worden vergeleken en gekalibreerd met die in India en China. De salarissen van het senior management worden vergeleken en gekalibreerd met die de USA, Engeland en Zwitserland 😉
De bedrijfstak ondergaat grote veranderingen. De IT is een rijpe bedrijfstak geworden, met meer standaardisatie en minder telkens weer het wiel opnieuw uitvinden, dwz minder basisontwikkeling, minder maatwerk of vernieuwbouw (ERP), meer cloudoplossingen, meer globalisering van het werk, minder lokale omzet, lagere winsten, lagere functiewaardering.
Die 10% zijn waarschijnlijk de werknemers die al op het laagste skill level zitten. Dat ze salarissen loskoppelen van de skill levels, dat is allemaal leuk en aardig, maar ook dan hoeven de werknemers bij atos de komende tijd ( net als de afgelopen paar jaar) niet te rekenen op een loonsverhoging 🙂 , zelfs geen inflatie correctie. Mijn tip in deze situatie: kijken of je kunt overstappen.
Valt mij altijd op dat Sander Hulksink (“verslaggever”) het trompet van de bonden speelt. Zou leuk zijn als hij een keer een gebalanceerd verhaal zou vertellen die meer op waarheid is gebasseerd.
Waarheid is zoals door Jasper is aangegeven.
Mgt is eerst gegaan en daar heeft ook een verlaging plaatsgevonden
Het heeft geen salaris consequenties
Het heeft geen effect op wie ingezet wordt bij klanten aangezien skill level(GCM) niet wordt gebruikt bij het inzetten van mensen bij klanten (het is een intern Atos global skill alignement tool).
Het biedt juist medewerkers eerder een kans om op internationale Atos projekten te kunnen werken.
@Jasper,
Lekker blijven dromen joh. Tegen de tijd dat mensen als jij wakker worden is het kalf allang verdronken. En dan valt er niets meer te protesteren, want dan sta je met z’n allen voor een voldongen feit. Weet je wel: wie het laatst lacht ………!
Wat een mooie discussie. Iedereen die over elkaar heen valt en niemand die de hand in eigen boezem steekt. Of men het eens is of niet met dit verhaal doet er eigenlijk niet toe. Als wat hier staat klopt dan is er iets aan de hand. De werknemers zijn schijnbaar, gaarne duidelijk vragen waarop dit gebasseerd is, gemeten en blijken een ander nivo te hebben.
Waar ligt dit aan, te weinig tijd om te trainen? Werknemers die niet trainen, opleidingen volgen, HR die verkeerd zit, mensen hun CV mooier maken dan dat ze zijn en daar mee wegkomen?
Stel dat je de vragen beantwoord en de meetgegevens hiermee vergelijkt en stel er is een relatie dan weet men wat men moet doen.
Jammer dat er niet naar een oplossing gezocht is anders dan het nivo te verlagen.
@Mickel van der vorst.
GCM is bij Atos een intern weerspeigeling van een ervaring en expertise niveau. Atos NL heeft het anders toegepast dan de andere landen. Thats all.
De andere oplossing was geweest om alle landen behalve NL te verhogen. Dan was hetzelfde bereikt. Echter dat is een veel groter slag dan het alleen in NL aan te passen.
Dit is gewoon een variant op het kalibreren zoals dat bij Capgemini plaatsvindt…. een bijstelling naar beneden toe uiteraard.
Het grote percentage van 90% verbaast mij wel. Dat zou betekenen, dat iemand die op een van de lagere skill levels zit, ook “te hoog” zou zitten. Dat lijkt mij sterk.
Is de collectieve level-verlaging een opmaat tot iets anders? De tijd zal het leren.
@Kaspar. Nee Kaspar dan lees je niet goed. Bij Cap is dat gepaard gegaan met een 10-20% salaris verlaging.
Bij Atos heeft het geen salarisimpact.
Blijf bij de feiten.
@mauwerd, 24-06-2013 19:31
Als Atos had gezegd dat het skills level onverwachts 1 a 2 niveau’s hoger zou zijn dan de andere landen, zou jij als klant dan spontaan aanbieden om meer te gaan betalen zeker ?