Ict-dienstverlener Atos heeft zijn Nederlandse medewerkers in een brief meegedeeld dat de skill level-indeling niet in de pas loopt met de andere Atos-landen. Het schijnt dat 90 procent van de medewerkers door het bedrijf is geïnformeerd dat het skill level-niveau verlaagd is. Bij de meeste met één niveau, maar ook een aanzienlijk deel is zelfs met twee niveaus verlaagd.
Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen. ‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond. ‘Daarnaast hebben medewerkers jarenlang hun best gedaan om op het huidige skill level-niveau te komen. Met een simpele brief is hier in één keer een streep doorgezet. De Unie heeft moeite met deze gang van zaken.’
Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden
Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft. De Jong: ‘Dit is een vage formulering. Het algemene gevoel heerst er onder de medewerkers dat het bedrijf medewerkers die teveel verdienen (op termijn) op hun plaats wil zetten. De Unie heeft niet het gevoel dat het doel van deze actie slechts een hernummering is. Door de centrale ondernemingsraad is afgesproken dat het skill level één-op-één ontkoppeld wordt van de salarisschaal en dat de herindeling geen gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is een toezegging voor nu. Iedereen voelt aan dat het een kwestie van tijd is dat het bedrijf de arbeidsvoorwaarden in lijn wil brengen met de nieuwe, vastgestelde skills.’
De Unie roept medewerkers op massaal in beroep te gaan tegen de nieuwe indeling. Er is een beroepsprocedure ingesteld waarvan gebruik kan worden gemaakt. In deze procedure kunnen medewerkers inhoudelijk aangeven waarom zij de indeling niet juist vinden.
Reactie Atos
Atos laat in een reactie weten: ‘Atos hanteert het Global Capability Model (GCM): een gestandaardiseerd en transparant raamwerk voor het categoriseren van functies van ruim 76.400 medewerkers in meer dan 47 landen. Dit stelt onze medewerkers in staat invulling te geven aan hun loopbaanontwikkeling door hun bestaande vaardigheden te vergelijken met de benodigde competenties voor een gewenste functie. Daarnaast stelt dit model Atos in staat om snel de juiste mensen aan klantprojecten toe te wijzen.’
‘Nu blijkt dat Atos Nederland een andere en vaak hogere skill level-indeling kent dan in andere landen, vindt een herindeling van GCM-skills level-indeling van medewerkers plaats om de situatie in Nederland in overeenstemming te brengen met de Atos-groep. Deze herindeling heeft geen financiële aanpassingen tot doel. Na instemming van de centrale ondernemingsraad is dan ook sprake van een ontkoppeling tussen skill level en salarisschaal.’
Waar ik toch wel een beetje moeite mee heb is dat berichtgeving als deze zo breed uit publiciair zou moeten worden uitgemeten. Zijn de IT professionals bij Atos dan niet bij machte gewoon op te staan en verweer te geven?
De markt is sinds het begin van de crisis danig van vorm en kleur veranderd, en dat geld ook voor de dienstvebanden, die gewoon aan veranderen onderhevig is. Wanneer je een bepaald dienstverband hebt, waarbij in het verleden afspraken zijn gemaakt, kun je gewoon op die afspraken aanspraak maken.
Wanneer het gaat om nieuwe skills, dan is het handiger om te weten om welke skills men het heeft en hoe professionals skills kunnen oplijnen om tot gewenst niveau te komen. Me dunkt, IT is een variabele discipline waarbij je doorgaans gezamenlijk, maar ook zeker vanuit jezelf, de discipline moet opbrengen te blijven kijken om door te blijven groeien.
Daarbij zit je in een marktsegment die gewoon aan dynamiek onderhevig is. Dat dit soort zaken allereerst in de publiciteit moet komen lijkt me niet meer dan een pressiemiddel.
Jammer.
@Numoquest Waarom heeft u moeite met het breed in de publiciteit uitmeten van dit soort stappen? Juist Atos zou moeten inzien dat dit gebeurt. Juist Atos zou hier op een positieve en pro-actieve manier kunnen inspelen. En goed werkgeverschap aantonen.
Nu lopen ze achter de feiten aan met als gevolg negatieve publiciteit en een lullig: we zijn niet bereikbaar voor commentaar… Ze zijn zelf niet in the lead van het proces. Dom.
Mijn hemel hebben ze niet geleerd van de negatieve spiraal van Cap Gemini? Of gaan we komende maanden de skills van het Atos management in de publiciteit aan het werk zien :)? Want neem maar van mij aan dat het management tot de 10% behoort waarvan het skils niveau niet is verlaagd…
‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond
Lijkt me ook, waardering is dus 1 of 2 niveaus lager. Das net het hele punt van het artikel..
Als ik klant was zou ik korting eisen. Je neemt een dienst af die verkocht wordt met een waarde die daarbij hoort. Dan blijft de prijs gelijk, maar het skill-level van de leveranciers (werkvolk) blijkt significant te hoog geschat. Reden tot prijsverlaging, bijvoorbeeld 1 of 2 niveaus.
Het is wellicht wrang, maar toch moet het gezegd:de Atos werknemers hebben dit aan zichzelf te danken! Want, toen de directie in 2008 na de staking (1e van Nederland) de cao eenzijdig opzegde en de vakbonden daarmee de deur wees, vonden deze werknemers dat prima. En de toenmalige zogenaamde medezeggenschap van Atos Origin, de COR is lekker onder een hoedje gaan spelen mer de werkgever. Want ze konden het immers beter doen dan de vakbonden. Dat blijkt nu wel inderdaad. Dus beste Atos-mensen:of jullie worden met z’n allen wakker en worden lid van de vakbond om vervolgens de werkgever laten zien dat jullie geen schapen zijn, of jullie blijven lekker op de blaren zitten…….
@numoquest
de medewerkers zijn idd niet bij machte om zelf op te staan. Opstaan betekent zoveel als einde carriere of vertrekken. Deze mastodont heeft nog veel medewerkers in hun greep.
De vakbond vertegenwoordigt meerdere medewerkers en hebben tegenwoordig niet zo veel middelen over. Als bestuurders doen wat ze willen en niet luisteren naar de vakbonden, dan rest er nog maar 1 plek: De pers.
Hoeveel anders is het in Den Haag? Per ongeluk iets laten lekken om de invloed uit te oefenen op het sentiment. Business as usual.
@Mauwerd: Scherp!
Wat betreft de inhoud. Heel simpel, ze zeggen iets te hebben gemeten. Als dat zo is kan het gecontroleerd worden volgens die zelfde meet parameters. Dan kun je inderdaad gaan vergelijken en zien of het terecht of niet terecht is, of dat de “berekening” klopt.
Als er “opinie” of “mening” (de t word een N) aan te pas komt, of zachte “criteria” dan heb je genoeg handvatten om in verweer te gaan.
Haal de meetgegevens van andere landen erbij en je hebt een zuivere discussie.
Niet gaan roepen voordat er daadwerkelijk vastgesteld wordt of er een spelletje wordt gespeeld of dat er echt wat in zit en dat we in NL een beetje te lang zijn blijven teren op onze huidige skillset. Stap 2 wordt dan de vraag; hoe is dat gekomen? Hebben managers liggen slapen en geen focus gehad op skill-levels of hier niet op gestuurd?
Want ineens massaal een brief gaan versturen duidt op een gebrek aan governance op de eerste plaats.
Genoeg haakjes in ieder geval.
Ach, hier op deze site krijg ik ook regelmatig te horen dan mijn skill-level te laag is 🙂 Gelukkig weet ik wie het zegt, anders zou ik me echt zorgen gaan maken…
@Henri,
naar aanleiding van je laatste zin, bedoel je de redactie? :-),:-)!
Het heeft dan misschien geen directe financiële aanpassing tot gevolg, maar doordat je, door zo’n terugplaatsing, meteen boven de 100% van je salarisschaal zit met je huidige salaris, kun je de meeste vormen van salarisstijging voorlopig vergeten …
Heeft wel het voordeel dat je die nivo’s lager kan gaan werken en die extra tijd kan benutten om een fatsoenlijke baan te vinden waar je wel gewaardeerd wordt.
Wel onhandig voor de Nederlandse leiding. Die heeft het allemaal laten versloffen en nu gaan de klanten natuurlijk ook zeuren.
Dat betekent dus i.p.v. 30% loonsverhoging maar 15%. Tsja, het is nou eenmaal crisis he.
Wil Atos hiermee nu zeggen dat klanten bij 90% een structureel te hoog tarief heeft betaald voor de inhuur van expertise? Dat is namelijk wel de andere kant van de medaille van wat Atos hier nu beweert.
Het lijkt mij duidelijk dat Atos uiteindelijk voor kostenreductie wil gaan. Zo kan men bijvoorbeeld makkelijker een lage verhoging of een nullijn hanteren, aangezien men gaat roepen dat het salaris op de vorige skill level gebaseerd was.
Je moet je ook afvragen hoe het dan komt dat de skill level niet overeenkomt met de werkelijkheid, dan heeft het management toch wel wat steken laten vallen. Wordt daar dan ook wat aan gedaan? Eigenlijk een min of meer retorische vraag, omdat het antwoord waarschijnlijk ‘nee’ zal zijn.
Men heeft in het verleden gewoon i.p.v. salarisverhoging, mensen een skill level verhoging gegeven, kost niets, en medewerkers zijn daar dan toch nog een beetje tevreden mee. Misschien willen ze dat na de skill level verlaging weer proberen.
Kom op Atos, investeer in je medewerkers, alleen zo kunnen de skill levels hoog gehouden worden.