Ict-dienstverlener Atos heeft zijn Nederlandse medewerkers in een brief meegedeeld dat de skill level-indeling niet in de pas loopt met de andere Atos-landen. Het schijnt dat 90 procent van de medewerkers door het bedrijf is geïnformeerd dat het skill level-niveau verlaagd is. Bij de meeste met één niveau, maar ook een aanzienlijk deel is zelfs met twee niveaus verlaagd.
Volgens vakbond De Unie is voor veel Atos-medewerkers de brief met het besluit keihard binnen gekomen. ‘Het indelen op een lager niveau komt bij velen over als een gebrek aan waardering’, zegt belangenbehartiger Hans de Jong op de website van de vakbond. ‘Daarnaast hebben medewerkers jarenlang hun best gedaan om op het huidige skill level-niveau te komen. Met een simpele brief is hier in één keer een streep doorgezet. De Unie heeft moeite met deze gang van zaken.’
Gevolgen voor arbeidsvoorwaarden
Atos geeft volgens De Unie aan dat deze herindeling geen financiële aanpassingen tot doel heeft. De Jong: ‘Dit is een vage formulering. Het algemene gevoel heerst er onder de medewerkers dat het bedrijf medewerkers die teveel verdienen (op termijn) op hun plaats wil zetten. De Unie heeft niet het gevoel dat het doel van deze actie slechts een hernummering is. Door de centrale ondernemingsraad is afgesproken dat het skill level één-op-één ontkoppeld wordt van de salarisschaal en dat de herindeling geen gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden. Dat is een toezegging voor nu. Iedereen voelt aan dat het een kwestie van tijd is dat het bedrijf de arbeidsvoorwaarden in lijn wil brengen met de nieuwe, vastgestelde skills.’
De Unie roept medewerkers op massaal in beroep te gaan tegen de nieuwe indeling. Er is een beroepsprocedure ingesteld waarvan gebruik kan worden gemaakt. In deze procedure kunnen medewerkers inhoudelijk aangeven waarom zij de indeling niet juist vinden.
Reactie Atos
Atos laat in een reactie weten: ‘Atos hanteert het Global Capability Model (GCM): een gestandaardiseerd en transparant raamwerk voor het categoriseren van functies van ruim 76.400 medewerkers in meer dan 47 landen. Dit stelt onze medewerkers in staat invulling te geven aan hun loopbaanontwikkeling door hun bestaande vaardigheden te vergelijken met de benodigde competenties voor een gewenste functie. Daarnaast stelt dit model Atos in staat om snel de juiste mensen aan klantprojecten toe te wijzen.’
‘Nu blijkt dat Atos Nederland een andere en vaak hogere skill level-indeling kent dan in andere landen, vindt een herindeling van GCM-skills level-indeling van medewerkers plaats om de situatie in Nederland in overeenstemming te brengen met de Atos-groep. Deze herindeling heeft geen financiële aanpassingen tot doel. Na instemming van de centrale ondernemingsraad is dan ook sprake van een ontkoppeling tussen skill level en salarisschaal.’
Als uw skill-level verlaagd wordt kunt u er vanuit gaan dat uw salaris de komende jaren minder snel tot niet zal stijgen, los van aanpassing voor inflatie.
Het is dus een lange termijn maatregel.
Ik denk dat elke organisatie met enige regelmaat haar normen moet bijstellen. Ook (en misschien wel juist) in een tijd dat er sprake is van economisch zwaar weer.
We moeten ons realiseren dat IT nog steeds een jonge branche is en dat er de laatste decennia aan de technische kant van IT erg veel veranderd is. We weten dat dit nog wel even door zal zetten en dat regelmatige her- om- of bijscholing noodzakelijk is. Niet iedereen doet dat.
Echter, veel bedrijven (lees: HR medewerkers, recruiters en andere P&O functionarissen) zijn onmachtig IT-ers te beoordelen op kennis en vaardigheden als dit niet kan worden aangetoond met een diploma. Jammer, maar waar.
Er is in het algemeen nog te weinig oog voor referenties, opdrachtbeoordelingen en andere vormen van competentiebevestigend “bewijs” dat mensen, in dit geval IT-ers, over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.
Vanuit dat perspectief is de herijking door ATOS een slechte zaak.
Ik kan onvoldoende beoordelen of dit zo is, maar nu de maatregel 90% van het personeel treft, lijkt erop dat men niet van plan is erg veel moeite te doen de werkelijk competenties boven tafel te krijgen.
@George,
Dank voor je uitleg, ik werk niet bij Atos. Maar begrijp dat een skill waardeverlaging niet tot iets neutraals moet worden gezien. Veel mensen hier vinden blijkbaar van wel.
Het heeft uiteindelijk toch gevolgen voor je inkomen en anders voor je werkgelegenheid. Klanten kiezen voor Nederland als de prijs gelijk is of de kwaliteit beter.
@ Jasper
Precies mijn mening. Dit soort zaken horen gewoon binnen te blijven en niet in de publiciteit. Krijg je vaak alleen maar niet ter zake doende visie en meningen van.
Nou, dit nieuws had niet beter getimed kunnen komen: ik (en alle collega’s met een positieve beoordeling) krijgen vanaf volgende maand salaris verhoging. Thanks Atos! 🙂
Heb net mijn veroordeling gehad, een level omlaag van 5 naar 4.
Gezien het beleid zou dat in lijn met de verwachting zijn. Echter, de levels zijn ook omschreven. Ik herken mijzelf met gemak in de beschrijving van 5 en deel in die van 6. Totaal niet in die van 4. Dat is dan subjectief hoe ik ernaar kijk. Maar ik werk dagelijks samen met een junior (10 jaar jonger, ook zeker 10 jaar minder ervaring) die voor alles op mij leunt en geen enkele kans creeert of doorspeelt naar sales. Die jongen promoveert dus van 4 naar 4. Is die net zo goed als ik? Voor de goede orde, ik had een uitstekende beoordeling (dikke 4 op een schaal van 5)
Herijking heeft dus niets met ervaring, prestaties of capaciteiten te maken. Ondanks de tijd die men ervoor genomen heeft is het een grote willekeur. Een aantal mensen zijn al zeer gefrustreerd. Ik verwacht een aardige uitstroom want daar zitten goede mensen tussen die zo elders kunnen beginnen.
Een uniformering van de skillevels op basis van een onderzoek (meting) is in een groot bedrijf op zich geen gekke zaak. Het probleem echter bij Atos is dat het onderzoek waar naar verwezen wordt niet openbaar/beschikbaar is, het is dus net zoiets als een slechte beoordeling krijgen zonder een onderbouwing.
@Bob,
Hoewel je verhaal idd unfair overkomt, is het niet aan jouw (en nog minder aan mij) om jezelf te beoordelen.
Het staat je natuurlijk wel vrij om bij je werkgever onderbouwd bezwaar aan te tekenen tegen deze degradatie.
Daarnaast kun je bij een lager inschaling natuurlijk ook gemakkelijk werk dat volgens de definitie voor hoger ingeschaalde collega’s is bedoeld naar hen doorschuiven, lijkt mij allerzinds redelijk.
Een uitstroom hoeft Atos echt niet te vrezen, er vliegen momenteel meer vakcollega’s op straat dan dat er een nieuwe baan krijgen.
Geen verstandig mens zal ooit beweren dat het leven eerlijk is.
Ik ben zelf Atos medewerker – en inderdaad een skill-level omlaag gegaan. Soit.
Het is (in elk geval in onze afdeling) heel goed gecommuniceerd, en er is echt tijd geweest om al dan niet je ongenoegen kenbaar te maken. Ook via onze interne communicatiekanalen is het al lang van tevoren aangekondigd. Misschien dat het voor sommige mensen een verrassing was, maar als je de interne communicatie niet leest is dat niet echt Atos aan te rekenen.
Geef mij alsjeblieft één goede reden om bezwaar aan te tekenen. Ik werk bij een werkgever die al jaren zijn best doet om niet massaal mensen te hoeven ontslaan. Die er niet op uit is om “medewerkertje” te pesten – al wordt dat in bovenstaand verhaal zwaar gesuggereerd – en absoluut niet ideaal is, maar ook in deze tijd van crisis probeert verbeteringen door te voeren. Zijn dat verbeteringen voor mij? Vaak absoluut niet – maar ik ben er maar een van de 7000 (of 75000 – ligt eraan hoe groot je kijkt). En je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.
Bevalt het me niet? Dan ga ik toch? Als ik kijk wat voor een arbeidsvoorwaarden er waren toen ik begon met werken (niet bij Atos trouwens) en die vergelijk met nu, dan is het verschil echt heel erg groot.
Maar ook arbeidsvoorwaarden volgen de markt – en als die minder wordt, er komt minder geld binnen, wat wil je dan?
Ik ben in elk geval blij dat het geen invloed heeft op mijn salaris en overige arbeidsvoorwaarden – en wat er komt, zien we wel als het komt – en het komt toch anders.
Dit soort artikelen zijn m.i. alleen stemmingmakerij. Als veel mensen hierin geloven, betekent het alleen dat iedereen zijn hakken in het zand zegt, en niks meer bereikt wordt. Dat zou pas lekker zijn!!!!
Mensen, jullie gaan volledig voorbij aan het feit dat de aanname onjuist is. Ik heb GCM level 8. Dat is geen Atos-feestje, dat is een onafhankelijke standaard. Het is beschreven waar je dan aan moet voldoen. Ik voldoe daar aan. Al meer dan 10 jaar. Ik vind dat zelf en het is elk jaar gevalideerd door het management. En nu wordt ineens GEZEGD dat je er niet aan voldoet. Sterker nog, dat je slechts voldoet aan level 6. Volstrekt niet waar.
Natuurlijk denk ik dat dit volgend jaar leidt tot een financieel effect. Maar eerst de basis: het is gewoon niet waar. Als het in individuele gevallen wel waar is, pas je dat individueel aan. Maar dit is gewoon volstrekte onzin. DUS er is een andere agenda.
Atos NL heeft momenteel betalingsachterstanden, dus het gaat daar niet zo goed.
http://www.pensioenfonds.nl.atosorigin.com/upload/0677-betalingsachterstand-werkgeverderdebericht-juli-2013.pdf