De Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO) heeft de Europese aanbesteding ten behoeve van de aanschaf van ict-hardware gegund aan de it-leveranciers Aces Direct, Heutink ICT en Skool Automatisering. De looptijd van het contract bedraagt twee jaar met een optionele verlenging van twee maal met twee jaar. Het contract vertegenwoordigt een waarde van 1,4 miljoen euro. Jaarlijks worden er ongeveer 950 werkstations en vijftien servers vervangen, waarbij de RVKO ondersteund wordt met omliggende dienstverlening.
Aces Direct, Heutink ICT en Skool Automatisering werden geselecteerd uit zes indieners. Actacom, ICT Primair en Station 2 Station vielen af. Skool Automatisering mag de eerste levering doen, Aces Direct eindigde als eerste in de totaalscore.
‘Aces Direct is zeer verheugd met de gunning door de RVKO’, zegt commercieel manager Sven van Boxtel. ‘De RVKO is vanuit de missie gericht op goed, modern en persoonlijk betrokken onderwijs, waarbij innovatie voorop staat. Wij vervullen een adviserende rol rondom maatwerk it-dienstverlening en hardwareleveringen. Voor Aces Direct dé formule in een dynamische ict-markt.’
Heutink ICT denkt het contract te hebben gewonnen op basis van de verhouding tussen prijs en kwaliteit. ‘Op die combinatie halen wij vaak gunningen binnen’, meent directeur Rogier Borggreve. ‘Bovendien bieden wij als pure onderwijsspecialist een heel breed portfolio. Wat ongetwijfeld ook meespeelt, is het feit dat wij de flexibiliteit bieden om in te spelen op de dynamiek van de markt. Nu er in de onderwijswereld sprake is van krimp, maken wij het voor scholen mogelijk daar zo goed mogelijk mee om te gaan.’
Ict-visie RVKO
Bij de aanbesteding stond de ict-visie van de RVKO centraal. Deze visie berust op drie uitgangspunten. Allereerst wil het bestuur ‘de techniek de deur uit’, door waar mogelijk gebruik te maken van SaaS-oplossingen. In de tweede plaats wil de RVKO modern en eigentijds onderwijs geven. Zo streeft het bestuur naar Wi-Fi op de scholen. Daarmee komt het byod-concept binnen bereik. Het derde uitgangspunt is dat de RVKO recht wil doen aan de verschillende manieren waarop de scholen met ict omgaan. Sommige scholen lopen op dit gebied voorop, terwijl andere juist meer afwachtend zijn. De RVKO vindt dat elke individuele school bepaalde keuzes met betrekking tot de inzet van ict zelf moet kunnen maken. Ict is hierbij geen doel op zich, maar staat geheel ten dienste aan de optimalisatie van het onderwijskundig proces.