Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) vernieuwt zijn communicatieomgeving. System integrator Zetacom integreert Mitel-technologie, onder meer private gsm met alarmeringstoepassingen, zoals bedrijfshulpverlening en reanimatie en een speciaal ontworpen zorgapp voor smartphones. Meer dan elfduizend medewerkers van het UMC Utrecht gaan de oplossing gebruiken. 3500 medewerkers gaan gebruikmaken van private gsm.
Het UMC Utrecht zocht een nieuwe oplossing omdat er behoefte was aan geïntegreerde functionaliteit voor telefonie, mobiele data, messaging en medische alarmering. De nieuwe op VoIP gebaseerde omgeving biedt medewerkers de mogelijkheid om over een ip-netwerk via chat, (mobiele) telefoon of pc met elkaar te communiceren. Tevens kunnen gegevens en (alarm)boodschappen tussen verschillende applicaties en platformen uitgewisseld worden en wordt de veiligheid van systemen verhoogd omdat de werking van spraak- en berichtenverkeer over de systemen wordt gemonitord met een zogenaamde message broker.
Umts, lte en 4G
Voor optimale bereikbaarheid wordt een private gsm, een eigen telefoniesysteem op basis van gsm, ingericht. Een DAS (distributed antenna system) zorgt ervoor dat overal op de campus goed bereik gegarandeerd is. Het DAS wordt ook gebruikt voor publieke gsm/umts-telefonie. Op korte termijn beschikt de oplossing ook over dekking voor de hulpdiensten (C2000) en op langere termijn over lte (long term evolution), de nieuwe standaard (4G ) voor mobiele telefonie. Het private gsm-systeem vormt samen met de VoIP-centrale en de message broker een telecommunicatiesysteem, waarmee de gehele telecomketen geborgd is.
Private gsm is uitgegroeid tot een toekomstvaste technologie met veel ontwikkelpotentieel. Dit heeft een belangrijke rol gespeeld bij de keuze van UMC Utrecht voor deze technologie. Medewerkers zijn zoveel mogelijk op één nummer bereikbaar, onafhankelijk van het toestel en de UMC Utrecht-locatie op dat moment. Pgsm is verder minder storingsgevoelig en goedkoper dan alternatieve communicatieomgevingen.
Eén gsm of smartphone
De verschillende devices, zoals pagers, dect- en vaste toestellen, worden straks vervangen door één gsm of smartphone. De combinatie van smartphone en een speciaal door Zetacom ontworpen smartphone-applicatie verhoogt de bereikbaarheid en de bedrijfszekerheid. Zo stelt de applicatie medewerkers in staat om betrouwbaar alarmeringsberichten te versturen binnen de private gsm-omgeving. Medewerkers kunnen in de toekomst ook andere medische applicaties koppelen aan hun smartphone.
Zetacom implementeerde tevens een nieuw centraal besturingsplatform voor geïntegreerd spraak- en dataverkeer, een zogenaamde messagebroker. Deze vormt de spil in het netwerk van berichtenverkeer voor iedere UMC Utrecht-medewerker, maar specifiek ook voor bhv, stille ontruiming (NEN2575) en gedifferentieerde zorgalarmering. Met de functionaliteit voor zorgalarmering wordt tevens ingespeeld op de regelgeving rond medische certificering. Zo krijgen intensive care-medewerkers in de nabije toekomst een alarm op hun smartphone als er iets mis dreigt te gaan met hun patiënt. De medische apparatuur rond het bed blijft stil wat de rust op de afdeling ten goede komt. Om beschikbaarheid te garanderen wordt het systeem dubbel uitgevoerd.
MiVoice koppelt met Lync
De vaste telefonie-omgeving wordt vervangen door een Mitel (private) cloudoplossing. Het wordt ingezet in het volledige UMC Utrecht dat bestaat uit het Academische Ziekenhuis Utrecht, Wilhelmina Kinderziekenuis en de Medische faculteit Utrecht. Het centraal Militair Hospitaal staat op zichzelf, maar is qua locatie gekoppeld aan het UMC Utrecht. Alle locaties en beide ziekenhuizen worden met dit nieuwe telecomunicatiesysteem voorzien van één transparant naar elkaar toe ontsloten omgeving, waarbij beheer en onderhoud centraal plaatsvindt. MiVoice for Lync zorgt voor de integratie met Microsoft Lync waardoor de volledige Microsoft-communicatieomgeving te gebruiken is.
‘In een bedrijfkritische 24/7-organisatie als het UMC Utrecht is een zorgvuldige maatwerkimplementatie essentieel’, zegt Jan van Alphen, clustermanager multimedia bij het UMC Utrecht. ‘Na een uitvoerig test- en tendertraject blijkt Mitel de beste technologiepartner en Zetacom de beste system integrator voor de vervanging van onze totale communicatieomgeving.’
Als je het artikel leest dan kan je concluderen dat dit een complex systeem is dat voor meerdere doelen wordt ingezet en is gebaseerd op meerdere technologieën. Ik weet niet wat dit gaat zeggen over onderhoud en beheer, maar ik vrees het ergste voor de TCO.
Verder staan er een aantal opmerkelijke zaken in het artikel:
Naast spraak worden er over hetzelfde netwerk gegevens en berichten uitgewisseld tussen applicaties, systemen en platformen. Dit lijkt een vreemde keuze, je zou dit toch liever directer bij het IP netwerk beleggen.
Verder staat er dat pGSM is uitgegroeid tot een toekomstvaste technologie met ontwikkelpotentieel. pGSM is een verouderde techniek die in de toekomst in zijn geheel vervangen gaat worden door LTE. Gsm maakt gebruik van time divisionist mechanismen, terwijl LTE is gebaseerd op IP. Je vraagt je af waar deze uitspraken op gebaseerd zijn?
Verder zou ik niet zo zeker zijn van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Ik neem aan dat het een passieve DAS oplossing is, als dat niet het geval is dan is de beschikbaarheid nog lager, maar de keten van apparatuur die via een DAS naar een centrale in de cloud, ik neem aan met Forced on PBX werkt met een relatie met een broker en Microsoft Lync, dat klinkt niet echt als een korte keten met weinig afhankelijkheden.
Ook jammer dat er niet is gekeken naar Apps op smartphones die paging en alarmen bedrijfszeker kunnen verwerken, ipv de speciaal ontwikkelde app van zetacom. Het lijkt mij dat er slimmere en minder complexe en daardoor goedkopere oplossingen mogelijk moeten zijn. Investeren in pGSM, met deze complexiteit zou ik niet gauw adviseren.
Hallo Willem,
T.z.t. laten we je graag de goede werking zien en daarbij kunnen een aantal keuzes van deze klant worden toegelicht.
@Willem
op zich is met pGSM een betere dekking te realiseren dan met GSM dat van buiten af door de provider geleverd wordt, UMCU is bouwkundig een vrij complex gebouw om goede radiodekking aan te brengen. LTE is gewoon nog te vroeg, de aanbesteding is dacht ik in 2012 gedaan het is nu 2013. Daarnaast NEN 2575 stelt ook nog wel een paar eisen aan de infrastructuur…
@Dick,
Site seeing voor adviseurs?
Maarten,
Goed idee. Zullen we zeker gaan organiseren.
Beste Willem,
Ik verneem zojuist dat Jan van Alphen, mede door de oplossing die Zetacom levert bij UMCU, is uitgeroepen tot CTmanager van het Jaar 2013.
Hij is daarmee Winnaar van TMA Award 2013.
Wellicht dat hij er zeer goed over nagedacht heeft wat hij precies wilde voor het ziekenhuis.
Jan van harte gefeliciteerd met deze award.
Ik wil niet zeggen dat ik materiedeskundig ben, maar ik heb vier jaar lang elke dag nagedacht over de telecommunicatieproblematiek van het Radboud ziekenhuis en de lastige keuzen die je moet maken.
Een DAS lijkt mij de beste oplossing om de dekking te regelen (@ maarten, bij de keuze voor een DAS hoef je niet voor pGSM te kiezen). Ik zou bij voorkeur kiezen voor een passief DAS omdat je dan geen 2e WiFi achtig radionetwerk hoeft aan te leggen.
Op het DAS kan je GSM/UMTS/LTE betrouwbaar en beschikbaar aanbieden. Daarnaast WiFi voor ofload en omdat LTE nog niet snel genoeg beschikbaar is.
pGSM heeft meer te maken met de keuze voor simkaarten en roaming naar Mobiel en dan heb je al een aantal problemen te pakken. De ambulance komt aanrijden en communiceert met GSM/UMTS en kan niet zonder verbreking roamen met pGSM, ditzelfde geldt voor de trauma helikopter….
Dan de keuzes voor VOIP, GSM/UMTS, Paging, Lync, Apps….ik zou zelf voorwaarts kiezen voor een beperkt aantal technologien.
En dan kom ik op mobiel tenzij, mobiel-vast integratie bij provider, nummerplan bij provider en heel beperkt VOIP, alleen voor functionele toestellen en een app voor berichten, even heel basaal. Ik hou van simpel en een lage TCO en niet te conventioneel.
@Peter, Een award wil niet zeggen dat dit de meest perfecte oplossing is, er zijn andere onconventionele oplossingen bedacht bij ziekenhuizen. In feite wordt elke beschikbare technologie gebruikt en geïntegreerd, dus echte harde keuzen zijn er niet gemaakt.
@ Allen:
Allereerst UMCU – Jan van Alphen, gefeliciteerd met de TMA Award 2013. Welverdiend, wat hebben Jan en zijn team hard gewerkt om een dergelijke toekomst vaste oplossing te introduceren!
Wat mij opvalt zijn de statements van Willem Oorschot, met alle respect.. Mijn nog enigzins milde reactie hierop:
LTE is een medium welke onderdeel vormt van een totale HetNet propositie waarbij IMS weer om de hoek komt kijken voor seamless mobility tussen alle mogelijke (draadloze) technieken. Voice en Messaging zijn hier onderdeel van, echter dit is nog volop in ontwikkeling. Verder is de keuze voor een DAS voor een dergelijke locatie als UMCU de enige juiste.
De noodzaak om ”raadgevend Nederland” weer eens goed bij te spijkeren wat wel / niet mogelijk met de huidige stand van technieken is helaas wederom bewezen. @Maarten: Site seeing gecombineerd met een stuk training voor adviseurs is een goed idee!
@Maurits,
Ik had gedacht alle discussie met mijn opmerking van siteseeing kort te sluiten, zonder zelf over het onderwerp de diepte in te gaan. Misschien kan je Willem O. de eerste uitnodiging sturen. Daarna denk ik aan iemand van de redactie, zodat ze de comments weer eens met de juiste hoeveelheid sterren weten te waarderen …..