Ik ben net klaar met het lezen van het boek over Zappos 'delivering happiness'. Ik hou van het verhaal en die ideeën die erin zitten en ik ben aan het onderzoeken hoe dit van toepassing is op ons bedrijf. Mijn algemene kijk op de bedrijfswereld is dat het meeste gaat over objectiviteit, over geld, over 'saaie dingen'.Veel bedrijven zijn gebouwd gebaseerd op dingen die van weinig invloed zijn op mensen in ons dagelijks leven.
Uiteindelijk, de enige dingen die ons leven beïnvloeden zijn overleving en voortplanting (toch?). In het huidige tijdperk, zijn die twee dingen bijna vanzelfsprekend en in de geavanceerde economieën, verzinnen we steeds meer geavanceerde ‘spullen’ om onszelf bezig te houden. Dus bedrijven verzinnen luxe producten en diensten, maar velen zonder een ‘hart’. We bedenken mooi klinkende mission statements en schrijven kernwaarden op muren waar we vervolgens nooit meer naar kijken.
Wat me geïnspireerd heeft in het boek is dat Zappos iets wat ik op de een of andere manier inherent ‘saai’ vindt, (het verkopen van schoenen via een website) om heeft weten te draaien in een bedrijf waar het allemaal gaat over ‘bedrijfscultuur’, ‘kernwaarden’ en ‘geluk’. Lees de tien kernwaarden van Zappos en je kan zien dat er emotie in zit, ze klinken en voelen inspirerend. De manier waarop Tony Hiesh het verband beschreef tussen hun services en geluk: ‘We hebben altijd klanten gehad die het openen van een Zappos-verzending ervaren als ‘Geluk in een doos’. Of dat het geluk is dat klanten voelen wanneer zij hun perfecte paar schoenen of de perfecte outfit ontvangen, of dat het geluk komt door onze verrassing upgrades zoals het ‘s nachts verzenden of dat wanneer zij spreken met iemand van onze Customer Loyalty Team, of dat het geluk dat werknemers voelen door deel te zijn van een cultuur waar de waarden overeenkomen met hun eigen persoonlijke waarden – hetgene dat al deze dingen met elkaar verbindt is geluk.’
De onderliggende vraag over het verkrijgen van geluk van een bedrijf (wat een uitkomst is) is ‘waarom?’. Waarom zitten in we in deze business? Waarom doen we wat we doen?
Ik heb veel nagedacht over deze vragen de afgelopen jaren. Sommige gedachtes zijn de laatste tijd omhoog gekomen. Eén van mijn Indiase collega’s zei het op deze manier: ‘Elke klant komt naar ons toe met een droom en wij helpen ze deze te verwerkelijken.’ John, onze Zweedse verkoop-machine zei, laten we stoppen met deze onzin, ik geloof dat de essentie van wat wij hier aan het doen zijn, is het mogelijk maken voor mensen samen te werken over de hele wereld, samen plezier te hebben en het samen bereiken van goede resultaten! Het gaat om plezier en het gat kleiner maken.
Voor mij, het waarom is de kern van het creëren van een betere balans in de wereld. Ik geloof sterk dat offshoring een effectieve manier is om armoede te bestrijden. We creëren banen in ontwikkelingslanden. De mensen die voor ons werken krijgen een goed salaris, dat zij gebruiken om hun familie te voorzien van een goed leven. Op hetzelfde moment, vacatures die moeilijk te vullen zijn in Europa omdat er niet genoeg mensen zijn, kunnen makkelijker gevuld worden waardoor bedrijven in het westen groeien en meer omzet maken en daardoor uiteindelijk ook banen in het westen creëren.
Bovenop deze waarom zijn meerdere antwoorden op deze waarom. Elke dag zit ik achter mijn pc, wat ik zie als mijn ‘raam naar de wereld’. Ik spreek met mensen over de hele wereld, koppel mensen uit een land met mensen uit een ander land. Zij werken samen om samen ‘dingen’ te bereiken. Samen dingen bereiken brengt geluk. Samenwerken met ‘nice guys’ brengt geluk. Taart in elkaars gezicht gooien en kleurenverf in elkaars gezicht gooien brengt geluk (Maslow zou zeggen dat het alleen plezier is en geen geluk, maar ik blijf steeds hetzelfde herhalen, dus het is voor de langere termijn). Het maakt me gelukkig als ik zie hoeveel we de afgelopen acht jaar geleerd hebben over het samenwerken over de hele wereld en dat onze klanten daar ook baat bij hebben.
Misschien moeten we hier niet refereren aan ‘geluk in een doos’ maar aan ‘geluk door een draadje’. Dit waren mijn gedachten over geluk in onze business. Ik ben benieuwd wat de jouwe zijn…
Orgineel artikel, voor Computable.
Veel succes, of geluk gewenst.
Originele invalshoek. Veel geluk (of is het toch plezier?)!
Geluk in onze consumtiemaatschappij steekt nogal schril af tegen de rest van de wereld. Waar 2/3 het moet zien te rooien met minder wat je hier aan kindertoelage krijgt en 1/3 bijna elke dag met honger naar bed gaat.
Geluk zit hem inderdaad in vele dingen die voor een ieder net weer anders blijkt. Gelukkig. Voor mij is dat bijvoorbeeld het moment dat er bij een niet IT professional het muntje valt op het moment dat die begint te begrijpen hoe IT werkt en er een wereld open gaat.
Die wereld van begrip waardoor die ineens begint te zien hoe die er tegen aan moet kijken en ermee aan de lsag gaat. Maar ook die veer die iemand in mijn ‘backend’ probeert te steken als die iets aan een white paper van mij heeft gehad of gewoon geheel vrij onbezoldigd advies.
Het principe dat je dus ‘iets’ voor een ander kunt betekenen zonder dat daar meteen iets tegenover zou moeten staan.
‘My pennies worth…’ zo gezegd.
Mooi artikel,
Geluk!