Op het gebied van mobile workforce management ga ik graag in op de randvoorwaarden van een stabiele infrastructuur, namelijk de integratie van vaste en mobiele telefonie. Ik zie bij bedrijven een toenemende behoefte aan continue bereikbaarheid, kostenbeheersing en continuïteit van dienstverlening. Letterlijke bereikbaarheid hangt samen met de kwaliteit van de telefonie.
Telefonie moet altijd werken, de verbinding moet van goede kwaliteit zijn en er moet altijd opgenomen worden. Maar hoe realiseer je dat met het nieuwe werken? Steeds meer bedrijven hebben flexibele werkplekken, satellietkantoren en thuiswerkplekken, waardoor het gebruik van mobiel dataverkeer en telefonie via het gsm-netwerk sterk toeneemt, ook wanneer men wel op zijn werkplek zit. Gesprekken via het gsm-netwerk zijn nog steeds een stuk duurder dan via het vaste netwerk. In tijden waarin de druk op kostenbesparingen steeds hoger wordt, is het een gemiste kans om dit niet aan te pakken.
Pbx of hosted voice
Een geïntegreerde bedrijfsomgeving is de oplossing. Zo kan je als bedrijf mobiele telefoons als thin clients koppelen aan het ip-bedrijfsnetwerk. Alle gesprekken worden gerouterd via de eigen telefooncentrale, zoals een pbx of hosted voice-platform. Bellen gebeurt hierdoor tegen een vastnettarief, dat zo’n 40 procent voordeliger is dan bellen via het gsm-netwerk. Omdat de devices onderdeel zijn van de bedrijfsomgeving is ook de beveiliging een stuk eenvoudiger. En beveiliging is cruciaal, omdat met de smartphones nu ook toegang wordt verkregen tot andere data op het netwerk.
Door de integratie is één managed security-oplossing die alle toestellen beheert voldoende. Het byom-principe (bring your own mobile) wordt hierdoor voor it meer beheersbaar. Het maakt niet uit welk toestel wordt toegevoegd aan het netwerk, de securityinstellingen zijn gelijk. Niet alleen bespaart dit kosten en wordt telefonie beheersbaarder, ook verhoogt vast mobiel integratie de bereikbaarheid van de organisatie. Tijdens afspraken of vakantie wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar een collega of de centrale, waardoor de klant het gevoel heeft dat je altijd via één nummer te bereiken bent.
Private gsm-netwerk
Wil je als bedrijf nog een stap verder gaan, dan is het mogelijk om ip-telefonie te koppelen aan een private gsm-netwerk. Hiermee worden geen mobiele verbruikskosten gerekend voor bellen, het ophalen van data en sms. Afkopen van belminuten voor onderling bellen is niet nodig. Door het private gsm-netwerk te koppelen aan het publieke gsm-netwerk kan ook buiten kantoor optimaal gebruik worden gemaakt van de telefoons. Wil je als organisatie dus niet afhankelijk zijn van mobiele providers voor je bereikbaarheid, dan is een private gsm-netwerk de oplossing.
Deze diensten zijn niet nieuw, maar nu maken nog vooral grote organisaties gebruik van vast mobiel integratie. Met de opkomst van bedrijven als Private Mobility is een dergelijke integratie echter ook interessant voor bedrijven vanaf vijftig medewerkers. De grootte van het bedrijf is dus niet langer een excuus om teveel te betalen voor je (on)bereikbaarheid.
Als ik het begrijp, wat niet echt lukt met al dat jargon, kun je dus naar één telefoonnummer toe?
@Harrie,
Klopt, wanneer je VoIP en GSM integreert, dan kan je vast en mobiel onder hetzelfde nummer brengen. Afhankelijk van de oplossing zit er echter een ander verkeerspatroon en dus andere kostenplaatje achter verscholen, dat is een kwestie van rekenen.
Uit het artikel; Wil je als organisatie dus niet afhankelijk zijn van mobiele providers voor je bereikbaarheid, dan is een private gsm-netwerk de oplossing.
Los van het feit dat de alinea waar deze zin uit komt bijzonder kort door de bocht is, is er nog een aanzienlijk investering nodig om een inhouse private gsm-netwerk te maken en te beheren. Bij veel (overheids) organsiaties is intern de eigen organisatie bellen al kostenvrij. Dus dat kan niet meer echt als kostenbesparing gezien worden.
Aanzienlijke investering?? De investering voor private GSM heeft een TCO van € 6,- per gebruiker per maand, hiervoor heb je 99,99 bereikbaarheid, 100% in-doordekking en capaciteit, geen verbruikskosten voor spraak, sms en data. dat lijkt me interessanter dan alleen onderling verkeer afkopen voor € 5,- per gebruiker per maand.
@itk-etc,
Bij veel organisaties is onderling GSM verkeer 0,00 euro, per maand of welke tijdeenheid dan ook….
Overigens ben ik benieuwd naar de onderbouwing van de 6 euro…
GSM kost € 6,- per gebruiker p/m, TCO berekening over 3 jaar bij 30 sub’s, inclusief licenties, beheer, installatie, hardware. Indien interesse, graag contact met onze partner MCS.
Dus bij meer sub’s wordt het € 5,- of € 4,-
M.b.t. verkeer. Onderling verkeer 0,00 ??, gratis bestaat niet in telecom. of het is callback over data, dus meer data verbruik, of kosten zitten in maand abo of data bundel. FoP hoeft helemaal niet duurder te zijn dan huidige kosten, zeker wanneer gebruik gemaakt wordt van lage airtime en lage sip trunk tarieven.
@itk_etc
OT2010 bijvoorbeeld… Onderling verkeer.
Private GSM is dan alleen binnen het gebouw waar dat geïnstalleerd is. Wil ik thuis werken moet het weer over het publieke GSM en koppelen zal dan ongetwijfeld de hoofdprijs kosten.
Telefoonmaatschappijen moeten natuurlijk ook iets verdienen om hun personeel te betalen. Glasvezel door heel Nederland leggen zal ook vast niet gatis zijn vermoed ik.
Met alle respect heer Bergsma,
Integratie
Vaste en mobiele telefonie integreren met wat? Als u bedoelt met het zakelijke verkeer, dan is dat er feitelijk al.
24/7
Er zijn vakgebieden waar ondersteuning 24/7, of rotatie, al lang gemeengoed is. Dat betekend ook dat ‘storings nummers/diensten’, tenminste als het goed is, daartoe allang zijn ingericht. Dus ook niet helemaal ieuw denk ik dan.
Byod/Cyod/Byom
Ik word een tikje moedeloos van het ongebreidelde gebruik van dit soort dingen. Iedereen doet voorkomen alsof het zoveel aantrekkelijker is je eigen mobiel/tablet/laptop maar te pas en onpas ter beschikking te stellen van… en voor….
Niemand kijkt klaarblijkelijk meer aar de andere kanten van de arbeidsmarkt. Lange dienstverbanden zijn niet vanzelfsprekend meer en ik wil dan met die perceptie ook helemaal geen zakelijke contacten in mijn mobiele devices.
Kosten/baten byod etc etc
Een beetje ‘bruikbare’ Android kost o.e.n. € 350,-
http://www.telefoon-wereld.nl/htc-one-s-zwart-632
Een beetje flexplek heeft natuurlijk voorzieningen voor bellen/teleconferencing via het internet. Communicatie via vaste lijnen of gsm is voor bedrijfscommunicatie echt achterhaald.